با این غذای خوشمزه کم خونی تان را درمان کنید+دستور تهیه

سمبوسه حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۱۲ ، پروتئین، کلسیم، فسفر، آهن، روی، مس، پتاسیم، منیزیم، سدیم، سلنیوم، منگنز، کربوهیدرات، فیبر و اسید آمینه تریپتوفان است.

برای بررسی خواص سمبوسه و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص سمبوسه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص سمبوسه اظهار کرد: این اسنک کالری بالایی دارد و انرژی زیادی در بدن تولید می‌کند بنابراین برای افرادی که فعالیت‌های فیزیکی و بدنی دارند مانند کارگران و ورزشکاران بسیار مفید است.

وی درباره خواص دیگر سمبوسه بیان کرد: این اسنک نقش مؤثری در تقویت و شادابی پوست و مو دارد و به علت وجود آهن، اسید فولیک و انواع ویتامین‌ها کم‌خونی را رفع می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: سمبوسه به علت داشتن کلسیم، فسفر، سلنیوم و منیزیم موجب تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند.

عظمایی تأکید کرد: سمبوسه به علت داشتن فیبر فراوان سبب کارکرد بهتر روده‌ها می‌شود؛ اسید آمینه تریپتوفان موجود در سمبوسه تأثیر چشمگیری در ساخته شدن هورمون سروتونین در مغز و دستگاه گوارش دارد؛ این هورمون شادی و نشاط را در افراد ایجاد و افسردگی را رفع می‌کند.

وی یادآور شد: مبتلایان به فشار و غلظت خون نباید در مصرف سمبوسه زیاده‌روی کنند.

مواد اولیه برای تهیه سمبوسه (سه تا چهار نفر)

گوشت چرخ کرده گوسفندی ۲۰۰ گرم

سیب‌زمینی ۲ عدد

پیاز ۲ عدد

فلفل دلمه‌ای سبز یک عدد

رب گوجه‌فرنگی محلی ۲ قاشق غذاخوری

سیر ۲ حبه

سبزی گشنیز ۵۰ تا ۷۰ گرم

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

روغن کنجد به مقدار لازم

نان لواش به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه

- نخست سیر و پیاز‌ها را نگینی خرد کنید و با روغن کنجد تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه‌ای خُرد شده را به آنها اضافه کنید.

- مواد را به خوبی تفت دهید تا پخته شوند.

- در انتهای پخت نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، گشنیز خرد شده و رب گوجه‌فرنگی را به سایر مواد بیفزایید.

- سیب‌زمینی‌ها را هم خُرد و به مواد اضافه کنید.

- نان لواش را به اندازه ۶ تا ۸ سانتی‌متری برش دهید؛ مقداری از مواد سمبوسه را داخلشان بریزید و آنها را به شکل مثلث بپیچید.

- داخل ماهیتابه کمی روغن کنجد بریزید و سمبوسه‌ها را در حرارت قرار دهید تا سرخ شوند.

- پس از چند دقیقه سمبوسه‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آن‌ها هم به خوبی سرخ شوند.

 

کدخبر: 392448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟