تارت خانگی بیکن و پیازچه+دستور تهیه

مواد لازم برای پایه تارت:

آرد سفید معمولی: یک‌ و یک‌چهارم پیمانه (۱۶۰ گرم)

نمک: یک‌دوم قاشق چایخوری (۳ گرم)

شکر: یک‌دوم قاشق چایخوری (۳ گرم)

کره ذوب‌نشده (خُرد‌شده به‌صورت تکه‌های مکعبی کوچک): یک‌دوم پیمانه (۱۱۳ گرم)

آب یخ: ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری (۴۵ – ۶۰ میلی‌لیتر)

مواد داخل تارت:

بیکن (خرد‌شده): ۲۲۵ گرم

تخم‌مرغ: ۳ عدد

پیازچه: ۲ تا ۳ قاشق چایخوری

خامه غلیظ (Heavy cream خامه‌ای‌ست که حالت مایع دارد): یک‌دوم پیمانه (۱۲۰ گرم)

نکته: معمولاً در فهرست مواد اولیه این مدل غذاها، از خامه سنگین یا Heavy cream نام برده می‌شود که در کشور ما متداول نیست. خارج از ایران خامه انواع مختلفی دارد که بستگی به درصد چربی شیر آن دارد. می‌توانید هر وقت نام Heavy cream را دیدید به جایش از ترکیب شیر پرچرب و کره ذوب‌شده استفاده کنید.

یک لیوان خامه سنگین یا غلیظ: جایگزین با دوسوم لیوان شیر پُرچرب + ۷۵ گرم کره ذوب‌شده

شیر: یک‌‎دوم پیمانه (۱۲۰ میلی‌لیتر)

پنیر گرویر (Gruyère cheese نوعی پنیر سوئیسی‌ست): یک پیمانه (۱۰۰ گرم رنده‌شده)

نمک: یک‌دوم قاشق چایخوری (۳ گرم)

فلفل سیاه: یک‌دوم قاشق چایخوری (۳ گرم)

جوز هندی: کمی در حد نوک انگشت

طرز تهیه

ابتدا در کاسه نسبتاً بزرگی آرد و نمک و شکر را با هم مخلوط کنید. حالا تکه‌های کره ذوب‌نشده را در آرد بریزید و با پشت چنگال یا مخلوط‌کن مخصوص، کره را در آرد له کنید تا آرد و کره خوب با هم ترکیب شوند و به گلوله‌های کوچک تبدیل شوند. حالا آب یخ را اضافه و با آرد مخلوط کنید و سپس ورز دهید تا خمیری یکدست ایجاد شود. خمیر را در سلفون بپیچید و یک ساعت در یخچال قرار دهید.

روی تخته آشپزی آرد بپاشید. خمیر را از سلفون بیرون بیاورید و روی تخته قرار دهید و کمی آرد به آن بپاشید. با وردنه خمیر را به‌شکل مستطیلی ۲۰ در ۴۰ سانتی‌متری (۸ در ۱۶ اینچ) پهن کنید. خمیر را دور وردنه رول کنید و به قالب مناسب تارت انتقال دهید. برای این خمیر، قالب ۱۲ در ۳۶ سانتی‌متری (۵ در ۱۴ اینچ) مناسب است.

نکته: در این دستور پخت، قالب مستطیلی به‌کار رفته است. شما می‌توانید از قالب گرد نیز استفاده کنید.

خمیر را در قالب قرار دهید و به‌شکل قالب درآورید و لبه‌های اضافی‌اش را ببُرید. با دست، کف و دیواره‌ها را صاف و مرتب کنید. سطح خمیر کف قالب را با چنگال سوراخ‌سوراخ کنید و ۳۰ دقیقه دیگر در یخچال قرار دهید.

فر را روشن کنید و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد (۳۵۰ فارنهایت) قرار دهید تا گرم شود. بعد از نیم ساعت یک کاغذ روغنی داخل قالب و روی خمیر پهن کنید و قالب را با لوبیا پر کنید. اگر وزنه مخصوص پخت خمیر تارت دارید داخل قالب قرار دهید. این کار برای این است که موقع پخت حالت خمیر به هم نریزد و پف اضافی نکند. قالب را ۲۰ دقیقه در فر قرار دهید.

بعد از این مدت، قالب را خارج کنید و کاغذ روغنی و لوبیاها یا وزنه را بیرون بیاورید و قالب را ۱۰ دقیقه دیگر در فر بگذارید. بعد از این مدت اجازه دهید پایه (پوسته) تارت کمی خنک شود.

حالا بیکن‌ها را ریز خرد کنید و در تابه بدون روغن روی حرارت متوسط به بالا تفت دهید تا با روغن خودش سرخ و برشته شود. بعد بیکن‌ها را روی کاغذ یا پد روغن‌گیر بریزید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود.

در کاسه‌ای، تخم‌مرغ‌ها را با همزن دستی آن‌قدر بزنید تا خوب مخلوط شوند. نمک، فلفل سیاه، جوز هندی و پیازچه خرد‌شده را اضافه و مخلوط کنید. در این مرحله ابتدا خامه و بعد شیر را اضافه و کاملاً با مواد دیگر ترکیب کنید.

بیکن سرخ‌شده را کف خمیر پخته‌شدۀ تارت پخش کنید و روی آن یک لایه پنیر گرویر رنده‌شده بریزید. حالا مخلوط تخم‌مرغ و شیر را به‌آرامی روی مواد بریزید، به‌صورتی که همه جای قالب را پر کند. قالب را ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در فر بگذارید تا تارت فرانسوی بیکن و پیازچه طلایی شود.

اجازه دهید تارت کمی خنک شود. بعد آن را از قالب بیرون بیاورید، برش بزنید و کنار گوجه‌فرنگی و کاهو و سس دلخواهتان سرو کنید.

 

کدخبر: 389957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟