طرز تهیه نان انجیر خانگی

مواد لازم

انجیر خشک 150 گرم

آب پرتقال 200 میلی‌لیتر

پوست پرتقال رنده کرده 3 قاشق چایخوری

آب 150 میلی‌لیتر

شکر 1 قاشق چایخوری

پودر مایه خمیر یک و یک‌چهارم قاشق چایخوری

نمک یک‌دوم قاشق چایخوری

آرد نان حدود 470 گرم

کره‌‌ نرم 30 گرم

عسل 4 قاشق سوپخوری

شیر 2 قاشق سوپخوری

روش تهیه

انجیرها را بشوئید، خرد کنید و همراه با نیمی از آب پرتقال و پوست پرتقال، در کاسه‌ کوچکی بریزید و 30 دقیقه، کنار بگذارید. آن‌گاه آب، شکر و مایه خمیر را در کاسه‌ کوچک و مناسبی بریزید، رویش را بپوشانید و در حدود 10 دقیقه، در دمای محیط نگه دارید تا مایه خمیر فعال شود.

حالا نمک و 400 گرم از آرد را در کاسه‌ دیگری بریزید و کره را بیفزائید و با نوک انگشتانتان با آرد مخلوط کنید. سپس عسل، باقیمانده‌ آب پرتقال و مایه خمیر ورآمده را نیز درون خمیر بریزید. حالا خمیر را روی سطح آرد پاشیده، ورز دهید و انجیر را همراه با آب پرتقال، به آن بیفزائید و مخلوط نمائید.

چنانچه خمیر، بیش از حد چسبنده بود، باقیمانده‌ آرد را به آن بیفزائید. اینک خمیر را در کاسه‌ چربکرده قرار دهید. رویش را بپوشانید و یک ساعت در جای گرم نگه دارید تا حجمش 2 برابر شود. اکنون خمیر را در قالب چربکرده‌ لوف به اندازه 6×13×23 سانتیمتر، بگذارید.

روی قالب را بپوشانید و در حدود 25 دقیقه، به خمیر، استراحت دهید. اینک روی خمیر، شیر بمالید و قالب را در فر بگذارید تا نان به مدت تقریبی 30-35 دقیقه با دمای 190درجه‌ سانتیگراد بپزد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟