دولت با اجرای تعهدات خود در کنوانسیون رامسر می تواند تالاب انزلی را نجات دهد

به گزارش رکنا، نقش کنوانسیون رامسر به عنوان کنوانسیون زیست محیطی فعال در زمینه حفاظت و حمایت از تالاب ها برجسته است لذا دولت با اجرای تعهدات خود در راستای کنوانسیون رامسر می تواند در نگهداری و بهبود تالاب های بین المللی نقش موثرتری ایفا کند.

اندرز چمنی / تالاب انزلی

حمید اندرز چمنی / محقق و عضو انجمن مددکاران اجتماعی کشور

از آنجایی که ارتقای همکاری های بین المللی یکی از عمده ترین تعهدات دولت های عضو کنوانسیون رامسر است و کنوانسیون به نحو قاطعی دستیابی به اهداف و اصول مندرج در کنوانسیون را ناشی از ارتقای سطح همکاری های بین المللی میان تمامی ذی نفعان می داند، دولت  می تواند با برقراری همکاری با کشورهای توسعه یافته و گرفتن مساعدت های فنی و فناوری و نیز گسترش همکاری های منطقه ای ، علاوه بر انجام یکی از تعهدات عمده و اولیه خود نسبت به کنوانسیون رامسر ، زمینه احیای مجدد تالاب انزلی را فراهم آورد.

زباله در تالاب انزلی

تالاب انزلی عکس

عکسهای تالاب انزلی

 دولت می تواند با دریافت کمک های مالی به ویژه از طریق صندوق اعتبارات رامسر و نیز سایر نهادهای مالی بین المللی ازجمله بانک جهانی و برنامه عمران سازمان ملل متحد طرح های حفاظتی خود را به نحو بهتری عملی سازد.

لازم به ذکر است برآورد سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل متحد از بار رسوبی وارده به تالاب انزلی از ۱۱ رودخانه را حدود ۳۸۶ هزار و ۶۰۲ تن دانست  واین جریان های ورودی به تالاب انزلی که در روند تغذیه گرایی آن موثرند ، به گونه ای است که ۵۲ درصد از طریق سیاه درویشان به بخش مرکزی تالاب ، ۴۴ درصد از طریق پیربازار ، پسیخان و خمام رود به بخش شرقی تالاب و چهار درصد باقی مانده به بخش غربی تالاب وارد می شود.

تالاب انزلی

عکس از تالاب انزلی

وضعیت آب های ورودی نیز به نحوی است که آب های وارده به قسمت مرکزی و شرقی زودتر تخلیه شده اما تخلیه آب های منطقه غربی مدت ها طول می کشد.

تالاب انزلی گنجایش آن را ندارد که ضایعات انسانی جمعیت کنونی حوضه آبریز خود را که افزایش دهنده مواد مغذی آن است جذب و هضم کند و لذا متوقف کردن روند رو به رشد آن حداقل اقدامی است که باید در برنامه های احیای تالاب قرار گیرد.

تصاویر تالاب انزلی

عکس های تالاب انزلی

برداشت بسیاری از گونه های گیاهی همچون آزولا ، رهاسازی بچه ماهی علفخوار ، لایروبی بخش های مختلف به ویژه بخش شرقی تالاب ، ایجاد کانال در بخش شمال غربی تالاب ، احداث سد در کوهپایه رودخانه ها برای کاهش بار رسوبی وارده و احداث ایستگاه های تصفیه فاضلاب در شهرهای حاشیه تالاب ازجمله مهم ترین اقدامات احیایی تالاب انزلی است که باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام پذیرد.

 تالاب انزلی به دلایل متعدد ازجمله پسروی آب خزر و تغییرات آب و هوا دچار مشکلاتی شده اما این مشکلات در برابر مسائل و مواردی که عامل انسانی در آن دخیل بوده بسیار ناچیز است.

تالاب انزلی

عکس تالاب انزلی

کدخبر: 964190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟