چگونه با کودکان در مورد جنگ صحبت کنیم؟ / دکتر مریم سامانی، روانشناس به رکنا گفت

به گزارش رکنا، این خبرها برای همه به ویژه برای کودکان نگران کننده است. در اینجا چند توصیه در مورد نحوه صحبت با بچه ها در مورد جنگ آورده شده است.

برای شروع مکالمه فعال باشید

کارشناسان می گویند کودکان در هر سنی امکان گفتگو را دارند.

کارشناسان معتقدند بسیاری از کودکان در این موارد از همسالان خود در مدرسه، برنامه‌های خبری و یا شنیدن مکالمات بزرگسالان چیزی شنیده‌اند.

اغلب والدین تصمیم می‌گیرند سکوت کنند و معتقدند بچه‌های شان زمانی که احساس آمادگی کنند، گفت و گو را آغاز می‌کنند.

دکتر مریم سامانی – روانشناس بالینی و استاد دانشگاه-  می گوید: این فکر اشتباه است ما نباید منتظر بمانیم تا بچه‌های مان به سراغ ما بیایند و سوال کنند. در عوض بهتر است والدین از سؤالات باز برای شروع گفت و گو استفاده کنند: شنیده ای در جهان چه می گذرد؟ آیا چیزی در مورد آنچه در اسرائیل و فلسطین می گذرد شنیده ای؟ در این زمان والدین باید گوش کرده و فقط ببینید آنها چه می گویند.

وی می گوید: کودکان با سن بیشتر که به اینترنت دسترسی دارند باید آگاه شوند که هر ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده توجه نکنند.

دکتر مریم سامانی – روانشناس بالینی و استاد دانشگاه-  می گوید: کودکان  فکر می کنند این اتفاق به آنها نزدیک است. آنها متوجه نیستند این رویدادها در چه فاصله ای از جهان اتفاق می افتد. والدین بهتر است از یک نقشه برای نشان دادن فاصله بین کشور ما و محل وقوع درگیری استفاده کنند.

با خودتان بررسی کنید و حقایق را بررسی کنید

وی گفت: بهترین گفت و گو با کودکان در مورد موضوعات دشواراغلب به معنای کمتر صحبت کردن والدین و اجازه دادن به بچه ها برای پرسیدن سؤال است.

بچه ها می توانند موضوعات سخت را مدیریت کنند

کودکان می توانند موضوعات پیچیده را مدیریت کنند. والدین نباید از توضیح تاریخی برای فرزندان خود ابایی داشته باشند.

وقتی کودکان از والدین سؤالات عمیقی در مورد جهان می پرسند - به ویژه در مورد خشونت در جهان - ممکن است در ابتدا به نظر برسد که آنها از والدین خود می خواهند که مورخ و دانشمندان علوم سیاسی باشند، اما اغلب سوالات آنها در واقع این است که "چگونه می توانم در این دنیا زندگی کنم، حتی وقتی انواع و اقسام چیزهای وحشتناکی رخ می دهد؟

دکتر مریم سامانی – روان‌شناس بالینی و استاد دانشگاه- اضافه کرد: هر قدر نسبت به وضعیت جهان بدبین هستید، به فرزندتان اجازه دهید تا آینده بهتر را تصور و برای رسیدن به آن تلاش کند. کودکان توانایی درک زیبایی دارند چیزی که بزرگسالان گاهی اوقات فاقد آن هستند. کودکان می توانند در مواجهه با خشونت و در اعماق قلب خود به صلح و همزیستی و حل درگیری و جنگ در آینده باور داشته باشند.

کدخبر: 943471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟