سماق طلای قرمز

به گزارش رکنا، سماق ادویه ترش مزه ای است که برای بدن کم فایده ندارد. در ادامه با فواید سماق آشنا شوید.چ

فواید جالب سماق

ادرار آور

ضد چاقی

ضد التهاب

ضد میکروب

درمان دیابت

کنترل قند خون

کاهش کلسترول

ضد تومور سرطانی

درمان التهاب مثانه

تسکین درد ماهیچه

درمان سرطان سینه، ریه و پروستات

جلوگیری از پوکی استخوان و آلزایمر

کاهش خطر بیماری های قلبی

درمان اخنلالات قاعدگی

سلامت قلب

سماق چیست؟

سماق با نام علمی (Rhus) از کلمه عربی summaq به معنای قرمز تیره گرفته شده که در منطقه خاورمیانه از محبوبیت بالایی برخوردار است و در آشپزی کاربرد زیادی دارد. این ادویه پرکاربرد اسلحه مخفی در کابینت آشپزخانه شماست که طعم اسیدی فوق‌العاده‌ای را به غذای شما می‌دهد و در عین حال آن را تلخ نمی‌کند.

سماق از چه چیزی به دست می‌آید؟

سماق از درختچه‌ای کوهستانی با نام (Rhus coriaria) به دست آمده که میوه‌های خوشه‌ای دارد و معمولا در مناطق مرتفع کوهستانی مدیترانه مانند سیسیل، آفریقا، آسیا و آمریکای شمالی رشد می‌کند. ارتفاع درختچه‌های گیاه سماق، با توجه به آب و هوا و منطقه‌ای که در آن رشد می‌کند، به طور متوسط به ۳ الی ۴ متر می‌رسد اما در برخی مناطق ارتفاع کمتر از ۳ متر نیز وجود دارد. پودر سماق از میوه‌های خوشه‌ای درختچه‌ای کوهستانی به دست می‌آید. پودر سماق از میوه‌های خوشه‌ای درختچه‌ای کوهستانی به دست می‌آید. به علاوه، سماق در مناطقی از ترکیه و ایران نیز یافت می‌شود. اگر کلمه سماق را در اینترنت جستجو کنید، به احتمال زیاد تصاویری از درختچه‌هایی با میوه تیره رنگ به شما نمایش داده می‌شود که خوراکی و تقریبا اندازه نخود هستند و به صورت خوشه‌های متراکم از انتهای شاخه‌های گیاه رشد می‌کنند. این میوه‌ها، پس از رسیدن توسط کشاورزان برداشت شده و طی مراحلی خشک و آسیاب می‌شوند. سماق فرآوری شده بیشتر رنگ قرمز مایل به تیره است. گیاه سماق خودرو است و کمتر توسط انسان‌ها کاشته یا پرورش داده می‌شود. از طرفی، جالب است بدانید که یک نوع سماق به رنگ سفید وجود دارد که سمی است و باید از مصرف آن پرهیز کنید.

ارزش غذایی سماق

سماق دارای طعم منحصر به فرد و دلنشینی شبیه به لیمو است، با این تفاوت که مزه تلخ لیمو را ندارد. تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می‌دهد که این میوه دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشد. سماق یک چاشنی غذای فوق‌العاده است که کالری کمی دارد. از این رو، استفاده از آن در رژیم‌های غذایی بلامانع است. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، ارزش غذایی یک قاشق غذا خوری سماق را این‌طور اعلام کرده است:

کالری و ماده مغذی سماق و میزان ارزش غذایی

 کالری ۶/۷

چربی کل ۴/۰ گرم

چربی تک غیر اشباع ۱/۰ گرم

چربی اشباع نشده ۲/۰ گرم

کلسترول ۰ میلی‌گرم

آهن ۰/۵ میلی‌گرم

پتاسیم ۷/۵۲ میلی‌گرم

سدیم ۷۷ میلی‌گرم

کربوهیدرات ۳/۱ میلی‌گرم

فیبر ۹/۰ گرم

قند ۲/۰ گرم

پروتئین ۴/۰ گرم

کلسیم ۹/۸ میلی‌گرم

انواع سماق

گونه‌های مختلفی از درختچه‌های میوه سماق از نظر شکل برگ، ارتفاع و حتی نحوه رشد کردن وجود دارند که هرکدام در دمای ۲۰ درجه سانتی‌‌گراد مقاوم هستند. ادویه سماق به رنگ قرمز و قهوه‌ای در بازار موجود است که طعم سماق قهوه‌ای ترش‌تر از نوع قرمز است. به علاوه، سماق قرمز از کیفیت بیشتری برخوردار است. اگر آسیاب کردن میوه سماق به همراه سایر بخش‌های گیاه آن انجام شود، به سبب کم شدن کیفیت، رنگ سماق قهوه‌ای رنگ خواهد شد. در این قسمت چند گونه از مهم‌ترین انواع گیاه سماق را ذکر می‌کنیم:

سماق شاخ گوزنی:

درختچه‌ای با شاخه‌های بزرگ و گسترده متمایل به اطراف و ظاهر چتر مانند که به دلیل ظاهر جالب و شبیه شاخ گوزن به این نام معروف شده است. سماق شاخ گوزنی برگ بریده: این سماق رشد نسبتا ضعیفی دارد و رنگ آن قرمز روشن است. ارتفاع و عرض رشد آن به ۲ تا ۳ متر می‌رسد.

سماق صیقلی یا براق:

این سماق صیقلی و مایل به قرمز است. ارتفاع ۲ تا ۳ متر دارد و شاخه‌های آن برخلاف سایر گونه‌های سماق صاف هستند. در پاییز برگ‌های این گونه سماق به رنگ قرمز- نارنجی و خوشه‌های آن شرابی رنگ می‌شوند.

سماق برگ سرخسی:

این درخت سماق دارای برگ‌های ریز پینه‌ای و سرخس مانند است که ارتفاع آن تا ۴ متر و عرض دو برابر می‌رسد. سماق شاخ گوزن کوچک: همان‌طور که از اسم این گونه پیداست، ارتفاع درختچه‌های شاخ گوزن کوچک بین ۵/۱ تا ۲ متر است و با فرا رسیدن فصل پاییز، رنگ برگ‌های آن زرد، نارنجی و قرمز می‌شوند.

سماق و کاهش وزن

جالب است بدانید یکی از خواص سماق کمک به چربی‌سوزی و کاهش وزن است؛ البته به دلیل اینکه طبع سرد و خشکی دارد باید به همراه مصلح خود (به عنوان مثال انیسون یا مصطکی) مصرف شود. علاوه بر خاصیت سماق برای لاغری، می‌توان از آن برای کاهش قند خون در افراد دیابتی نیز استفاده کرد اما باید این نکته مهم درباره مصرف دمنوش سماق را به یاد داشته باشید که ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

کدخبر: 937657 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟