خواص یک گیاه مخصوص استان فارس به نام مورد

به گزارش رکنا، در استان فارس گیاه مورد را جمع آوری می کنند و در حجله عروس و داماد آن را زیر فرش های حجله گاه می گذارند تا بوی خوش آن در حجله گاه منتشر شود.

گیاه مورد چه سودی برای بدن دارد؟

گیاه مورد دارای آثار ادرارآوری، تسکین سرفه، ضد اسهال، قابض، دافع خفقان، محلل اورام (ورم ها)، مقوی معده و احشاء، ضد زخم، درمان بواسیر، درمان زخم زبان و لثه است.

درمان عفونت های ادراری، مشکلات هضم، برونشیت، سینوزیت و سرفه های خشک نیز از دیگر خواص مورد در طب سنتی است.

فرآورده های خوراکی آن برای مشکلات دماغی (صرع) و از فرآورده های موضعی آن برای عفونت ها و هموروئید (بواسیر) و از اسانس برگ ها به عنوان آنتی سپتیک و درمان پیوره استفاده می شود.

از دیگر خواص مورد آن است که به صورت فرآورده های موضعی برای دردهای رماتیسمی استفاده می شود.

میوه مورد دارای خاصیت ضد نفخ بوده و در درمان اسهال، اسهال خونی، بواسیر ، زخم های داخلی و روماتیسم موثر است.

برگ مورد ریشه مو را تقویت می کند.

برگ مورد بوی بد دهان را از بین می برد.

پخته آن هر نوع شکستگی را درمان می کند. جوشانده آن در ضدعفونی کردن و رفع تحریک مخاط دهان موثر است.

عوامل مخرب خارجی مثل قارچ ها، باکتری ها و عوامل حساسیت زا مثل مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های امروزی، رنگ برها و رنگ های مو به اشکال مختلفی باعث تخریب پوست به صورت التهاب، شوره، خارش و تضعیف مو به صورت خشکی، موخوره و ریزش مو می شود.

یکی از خواص مهم گیاه مورد بهبود شرایط تنفسی است. به عبارتی روغن یا اسانس گیاه مورد در آرماتراپی یا رایحه درمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای جلوگیری از تبخال و آکنه استفاده از این گیاه یک پیشنهاد عالی است.

شما با استفاده از این گیاه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را ارتقا دهید.

بخش دارویی این گیاه را برگ ها تشکیل می دهد.

طریقه مصرف گیاه مورد

طرز تهیه دمنوش گیاه مورد به این صورت است که باید مقدار یک گرم از برگ تازه گیاه مورد را همراه آب جوش روی شعله ملایم گرمای بخاری قرار دهید و بگذارید برای مدت زمان نیم ساعت بماند تا دم بکشد. پس از گذشت این مدت زمان می توانید دمنوش مورد خود را مصرف کنید.

اسانس مورد در محصولات بهداشتی مانند صابون و شامپو و فرآورده های پوستی ازجمله پماد و کرم و در عطر و ادکلن مورد استفاده قرار می گیرد. به طور متوسط از 100 کیلوگرم برگ مورد 10 گرم اسانس به دست می آید.

چقدر برگ مورد مصرف کنیم؟

مصرف این گیاه به صورت خوراکی سه بار در روز مجاز است به طوری که در هر نوبت یک قاشق مرباخوری یعنی نقریبا 5 گرم مصرف شود. برای مصرف کافی است آن را 20 دقیقه دم کنید. اگر از بیماری خاصی رنج می برید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

برگ گیاه مورد را می توان به شکل بخور هم استفاده کرد. 3 یا 4 بار در روز و هربار یک قاشق مرباخوری از این گیاه را در 2 لیوان آب جوش بریزید و سرتان را بالای ظرف بگیرید و 5 دقیقه نگه دارید تا بخارات آن را کاملا استنشاق کنید.

کدخبر: 928125 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟