خوراکی هایی که موجب تحریک کیست سینه می شود

به گزارش رکنا، کیست سینه از شایع ترین بیماری های زنانه است. خانم هایی که به کیست سینه دچار شده اند باید از خوردن کاکائو ، نوشابه های گازدار، قهوه و سوسیس و کالباس خودداری کنند. مواد غذایی حاوی ویتامین E به سلامت سینه کمک می کند. بنابراین خانم ها باید هر چند ماه یکبار با مراجعه به دکتر زنان از سلامت سینه های خود مطمئن شوند.

تفاوت بین کیست و توده در سینه

تفاوت بین کیست و توده در پستان با لمس قابل تشخیص نیست. با این حال، گاهی اوقات کیست­‌ها ممکن است قوام نسبتا نرم­تری داشته باشند، در حالی که توده­‌ها ممکن است ساختار سخت­تری داشته باشند. اگر تعداد و اندازه کیست­‌ها زیاد باشد، شکایت درد معمولاً بارزتر است. در صورت وجود کیست ملتهب در سینه نیز درد قابل توجهی احساس می‌شود. گاهی اوقات در سونوگرافی سینه بیمارانی که منشأ درد را از قفسه سینه، شانه یا قلب احساس می‌کنند، کیست در سینه چپ به عنوان منبع درد در آنها مشاهده می‌شود. حتی اگر کیست­‌های دردناک با سرطان مرتبط نباشند، درمان آنها با تخلیه با سوزن و تحت هدایت سونوگرافی مناسب است.

توصیه‌های مفید برای کاهش عوارض کیست سینه

با تغییر سبک زندگی و به کار بستن نکات ساده می‌توانید عوارض علائم کیست فیبروستیک و درد ناشی از آن را کاهش دهید. توصیه‌ اول این است که مصرف کافئین را تا حد ممکن کاهش دهید. بسیاری از خانم‌ها، در سال‌های گذشته گزارش داده‌اند که این تغییر در رژیم غذایی‌شان باعث کاهش درد سینه‌ها در دوران قاعدگی شده است. همچنین کم کردن میزان چربی مصرفی نیز می‌تواند نقشی مثبت در کاهش علائم این عارضه داشته باشد. علاوه بر این، اگر از قرص‌های هورمونی استفاده می‌کنید و علائم فیبروستیک را در بدنتان مشاهده کردید، حتماً با پزشک متخصص صحبت کنید تا درمانی جایگزین برایتان مشخص کند.

کیست سینه و سرطان پستان

کیست سینه معمولا علائمی مشابه با کیست‌های سرطانی دارد و بسیاری را نگران می‌کند. بنابراین در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند درد و وجود توده‌ای در بافت سینه، نیاز است که حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید. کیست‌های سرطانی معمولاً سفت و از جنس بافت سینه (به علت تقسیم شدن غیرعادی سلول‌ها) هستند اما فیبروستیک‌هاحاوی مایع هستند و بافت نرم‌تری دارند. خوشبختانه ابتلا به کیست سینه احتمال مبتلا شدن به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد و بین این دو بیماری هیچ ارتباط و همبستگی مشاهده نشده است.

آیا کیست­ ها خود به ­خود از بین می­ روند؟

اگرچه کیست‌های مشاهده شده در معاینه سونوگرافی معمولاً از نظر تعداد و اندازه در معاینات بعدی ثابت هستند، اما ممکن است با تغییرات هورمونی بیمار، افزایش، کاهش، بزرگ یا کوچک شده باشند. کیست­‌های سینه معمولاً پس از یائسگی کوچک یا ناپدید می­‌شوند. در بروز کیست­‌ها، به ویژه عوامل استرس روانی، برخی از سبک­‌های غذایی منفی (مانند مصرف زیاد قهوه، مصرف شکلات) نیز نقش دارند.

گاهی مشاهده شده برخی پزشکان برای فرد مبتلا به کیست ساده، ویتامین E تجویز می‌کنند اما باید تاکید کرد، ویتامین E و همچنین گلمغربی، در بیماری کیست سینه، خاصیت درمانی ندارند و تنها در امار کمی از مبتلایان، درد را کاهش می‌دهند.

در نتیجه باید گفت هیچ فرمول جادویی وجود ندارد که درمان نهایی کیست سینه باشد. ابتدا باید با سونوگرافی، معاینات رادیولوژیکی مانند ماموگرافی، ام آر آی سینه و در صورت لزوم بیوپسی مشخص شود که توده‌های حس شده سرطانی هستند یا خیر. اگر سرطان بود بیمار به سمت درمان­‌های جراحی و انکولوژیک هدایت می­‌شود.

بارداری و شیردهی برای مبتلایان با کیست سینه

گاهی افرادی که کیست ساده سینه دارند از بارداری ‌وحشت دارند، چرا که فکر می‌کنند تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی با وجود فیبروکیست‌ها ممکن است خطری برای خودشان و جنین داشته باشد.

اما بارداری و شیردهی هیچ خطری برای مادر و جنین در پی نخواهد داشت. فقط از آنجا که طی بارداری میزان ترشح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند، ممکن است اندازه کیست بزرگ‌تر شود و فرد به‌خاطر وجود آنها درد بیشتری احساس کند.

نکته مهم این است که هورمون ها بیشتر از هر عامل دیگری روی تعداد و اندازه کیست‌ها تاثیر می‌گذارند، درنتیجه در دوران بارداری و شیردهی انتظار ایجاد تغییراتی در کیست‌ها طبیعی است.

کدخبر: 925086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟