آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت ویروسی کودکان

به گزارش رکنا، بسیاری از بیماری های شایع مانند اسهال، گلو درد، تب، تهوع، خارش و تحریک پوست در زمره عفونت های ویروسی طبقه بندی می شوند. این بیماری ها معمولاً خیلی جدی نیستند، اگر چه بیماری های ویروسی خاصی، مانند: سرخک، آّبله مرغان و اوریون می توانند منجر به عواقب شدیدی برای کودک تان شود. با توجه به آگاهی گسترده از مزایای واکسیناسیون، این بیماری ها می تواند تا حد زیادی کنترل شود. رایج ترین بیماری های کودکان را در ادامه خواهید شناخت.

اگر کودک تان از عفونت ویروسی رنج می برد، پزشکان ایبوپروفن یا استامینوفن را توصیه می کنند. با این حال، آسپرین را به کودکان زیر ۱۶ سال خود ندهید، چرا که می تواند منجر به عوارض شدید، مانند: سندرم ری (تورم مغز و کبد) می شود. به طور کلی، سندرم ری، کودکان و نوجوانانی را که از عفونت های ویروسی، مانند: آبله مرغان یا آنلفوانزا رنج می برند، تحت تاثیر قرار می دهد. در هر حال بهترین اقدام مشورت با پزشک متخصص اطفال در این زمینه می باشد. در ادامه به معرفی علل، علائم و راه های درمان عفونت ویروسی در کودکان می پردازیم.

علل بیماری ویروسی در کودکان

مکان های خاصی همانند: مهدکودک ها و مدارس ابتدایی، عفونت های ویروسی را از کودکی به کودک دیگر گسترش می دهند. ویروس ها از طریق قطرات آلوده از آبریزش بینی، سرفه یا عطسه گسترش می یابند. آن ها همچنین می توانند از طریق استفراغ و مدفوع کسی که از اسهال رنج می برد، گسترش یابند. کودک شما می تواند عفونت ویروسی را از طریق نیش حشرات دریافت کند. کودکان از طریق آب و غذای آلوده نیز به عفونت های ویروسی دچار می شوند.

کودکان معمولاً در لحظه تحت تاثیر بیماری های ویروسی قرار می گیرند. چند روز طول می کشد تا علائم آشکار شود. در برخی موارد حتی تا ۲ الی ۳ هفته طول می کشد.

اگر کودکان ۱ تا ۶ ساله واکسینه نشوند، حدوداً تحت تاثیر ۶ الی ۱۰ بیماری ویروسی قرار می گیرند. گاهی اوقات، شما ممکن است احساس کنید که کودکتان همیشه بیمار است، اما ممکن است بدین علت باشد که وی به یک بیماری ویروسی، درست پس از بهبود بیماری قبلی دچار می شود. با بزرگ تر شدن کودکتان، حساسیتش به ویروس ها کمتر خواهد شد، اما هنوز می تواند تحت تاثیر آن ها قرار گیرد.

علائم عفونت ویروسی در کودکان

ویروس ها بیشتر کودکان و نوجوانان زیر ۱۳ سال را تحت تاثیر قرار می دهند. اما اگر نوزاد تازه متولد شده یا کودک زیر یک ساله تان به عفونت دچار شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. سیستم ایمنی نوزادان ضعیف است و آن ها نمی توانند با عفونت های ویروسی به خودی خود مبارزه کنند. در ادامه به شایع ترین علائم عفونت ویروسی اشاره می کنیم.

    قرمزی و ترشح مایع از چشم ها

    گلو درد

    حملات مکرر اسهال و استفراغ

    گرفتگی یا آبریزش بینی

    عطسه یا سرفه مداوم

    تب بالا که حتی با مصرف دارو هم پایین نمی آید

    خارش یا تحریک پوست که شامل جوش هایی با چرک سفید است

    بی قراری عمومی

راه های پیشگیری و درمان عفونت ویروسی

برخلاف عفونت های باکتریایی، بیماری های ناشی از ویروس ها نمی توانند با آنتی بیوتیک ها درمان شوند. لذا باید با عفونت های ویروسی از طریق داروهای ضد ویروسی و واکسیناسیون مقابله کرد. با این حال، بهترین روش درمان برای بیماری های ویروسی استراحت مناسب در خانه است، جایی که کودکتان می تواند نیرویی تازه بیابد و سیستم ایمنی اش برای مبارزه با عفونت به اندازه کافی قوی شود.

از ویروس ها فقط می توان با کمک واکسیناسیون جلوگیری کرد. واکسن ها نه تنها به راحتی در دسترس هستند، بلکه ارزان ترین، موثرترین و کارآمدترین راه برای مقابله با ویروس ها هستند.

دکتر مهتاب رفاهی

متخصص کودکان

فوق تخصص نوزادان

کدخبر: 841010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟