علل تلخی دهان در صبح

به گزارش رکنا، مهم ترین دلایل تلخی دهان در صبح ها به شرح زیر است:

وجود باکتری‌ها

سینوزیت

یرقان

اسیدی شدن مری

مشکلات کبدی

تلخی دهان و روش های درمان این مشکل در منزل

تلخی دهان  bitter taste می تواند یک واکنش طبیعی در برابر خوردن غذاهای تند یا ترش باشد. با این حال ، وقتی طعم  تلخ در دهان برای مدت طولانی ادامه یابد یا به طور غیرمنتظره ای اتفاق بیفتد ، می تواند نگران کننده باشد.

تشخیص خشکی دهان

طعم و مزه یک حس پیچیده است که می تواند تحت تأثیر بسیاری از عوامل قرار گیرد ، از جمله عدم رعایت بهداشت دندان ، خشکی دهان یا بارداری. درمان مشکل تلخی دهان از طریق درمان هرگونه بیماری زمینه ای که عامل آن است انجام می شود ، اما  می توان طعم ناخوشایند دهان را با استفاده از چند روش درمانی خانگی ساده مدیریت نمود.

 

در این مقاله ، ما به 13 دلیل احتمالی ایجاد طعم تلخ در دهان می پردازیم و همچنین  علائم و روش های درمانی آن را بیان می کنیم .

 

 

علائم و نشانه های  تلخی دهان

دیسگوزیا اصطلاح پزشکی برای تغییر طعم دهان است.

طعم تغییر یافته در دهان از نظر پزشکی به عنوان سوهاضمه شناخته می شود. این طعم معمولا ناخوشایند توصیف می شود و می تواند تا مدت ها ادامه یابد تا علت اصلی آن درمان شود.

 

افراد مبتلا به سو هاضمه ممکن است طعم مداومی را تجربه کنند که اغلب آنها را به عنوان یکی از موارد زیر توصیف می کنند:

 

تلخ

فلزی

بد مزه

شور

طعم و مزه ممکن است چشیدن چیزهای دیگر هنگام خوردن یا نوشیدن را سخت کند. حتی ممکن است فردی حتی بعد از مسواک زدن دندان ها نیز طعم تلخ را در دهان خود احساس کند که بسته به علت ممکن است علائم دیگری را نیز تجربه کنند.

علل تلخی دهان :

بسیاری از دلایل ایجاد مزه تلخ در دهان جدی نیست. با این حال ، علائم می توانند تحریک کننده باشند و ممکن است در رژیم غذایی منظم یا لذت زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کنند.

شرایط زیر می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود:

خشکی دهان :

خشکی دهان که به نام  زروستومیا  نیز شناخته می شود ، هنگامی اتفاق می افتد که دهان بزاق کافی تولید نکند. از آنجا که بزاق به کاهش باکتری های دهان کمک می کند ، داشتن بزاق کمتر به معنای زنده ماندن باکتری های بیشتر است.

عامل خشکی دهان

افراد مبتلا به خشکی دهان معمولا  احساس چسبندگی و خشکی در دهان خود دارند . این شرایط می تواند توسط عواملی مانند داروها ، اختلالات قبلی یا مصرف دخانیات ایجاد شود. در صورت گرفتگی بینی ممکن است فرد دچار خشکی دهان شود زیرا تنفس از طریق دهان می تواند آن را خشک تر کند.

افرادی که به طور مداوم خشکی دهان دارند باید برای تشخیص صحیح عامل مشکل با پزشک خود صحبت کنند.

مسائل دندانپزشکی

بهداشت نامناسب دندان می تواند باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شود. همچنین ممکن است باعث افزایش حفره در دندان، عفونت و بیماری لثه یا التهاب لثه شود.

با مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن می توان از بسیاری از مشکلات شایع دندانپزشکی جلوگیری کرد. استفاده از دهانشویه ضد باکتری در بین مسواک زدن ممکن است به حداقل رساندن باکتری های مزه دار کمک کند.

سندرم دانه کاج

در بعضی از افراد ، خوردن دانه کاج ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ یا فلزی در دهان شود. این اتفاق اغلب 1 تا 3 روز پس از خوردن دانه کاج رخ می دهد. این سندرم علائم دیگری را نشان نمی دهد و پس از دو هفته از بین می رود.

استرس و اضطراب

سطح استرس و اضطراب بالا می تواند پاسخ استرس را در بدن تحریک کند ، که اغلب حس چشایی فرد را تغییر می دهد. اضطراب می تواند باعث خشکی دهان شود که غالباً طعم تلخی ایجاد می کند.

آسیب عصبی

مانند سایر حواس ما ، جوانه های چشایی مستقیماً با اعصاب مغز ارتباط دارند. آسیب به اعصاب می تواند باعث تغییر در چشایی فرد شود.

آسیب عصبی می تواند در اثر آسیب به سر یا شرایطی باشد که شامل موارد زیر است:

صرع

اسکلروز چندگانه

تومورهای مغزی

فلج بل

زوال عقل

داروها و مکمل های خوراکی

در برخی افراد ، برخی از داروها ، مکمل ها یا درمان های پزشکی ممکن است باعث ایجاد طعم تلخ در دهان شوند. این  شرایط ممکن است به این دلیل باشد که داروها تلخ هستند یا مواد شیمیایی موجود در آنها از بزاق دفع می شود.

فرد باید با پزشک خود مشورت کند تا دریابد که آیا داروهای آنها باعث ایجاد طعم تلخ شده است؟

داروهایی که منجر به تلخی دهان می شوند عبارتند از:

آنتی بیوتیک های خاص

برخی از داروهای قلبی

ویتامین های حاوی مواد معدنی یا فلزات ، مانند مس ، آهن یا روی

داروهای لیتیوم

بیماری ها

برخی بیماری ها ، از جمله عفونت های سینوسی یا سرماخوردگی ، می توانند با طعم تلخ دهان همراه شوند.

در طی این بیماری ها ، بدن پروتئین های التهابی را برای نابودی سلول های مضر ارسال می کند. این پروتئین ها همچنین ممکن است بر روی زبان و جوانه های چشایی تأثیر بگذارند ، که باعث می شود فرد متوجه تغییر طعم دهان خود به تلخی شود .

درمان سرطان

فردی که تحت درمان سرطان است ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن  تغییر در طعم دهان خود را تجربه کند.

شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است باعث تحریک جوانه های چشایی در برخی افراد شود ، که ممکن است باعث شود حتی غذاههای ساده مانند نان تست ساده یا آب طعم تلخ یا ناخوشایندی داشته باشند.

درمان های خانگی تلخی دهان

برای کمک به کاهش طعم تلخ دهان ، مراقبت منظم از دندان توصیه می شود.

درمان مشکل طعم تلخ دهان معمولا از طریق یافتن علت اصلی مشکل انجام می شود . پزشک اغلب می تواند با سوالات در مورد علائم و داروها و آزمایش های دیگر مشکل را تشخیص دهد. سپس  می توانند درمان های مناسب را توصیه کنند.

درمان های خانگی ممکن است به برخی از افراد کمک کند تا موقعی که به دنبال یک راه حل دائمی هستند ، علائم خود را تسکین دهند ، اگرچه ممکن است این روش ها برای همه مفید نباشد.

درمان های خانگی که می توانند به رفع تلخی دهان کمک کنند عبارتند از:

مراقبت منظم از دندان ، مانند مسواک زدن ، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه ضد باکتری

جویدن آدامس بدون شکر برای حرکت بزاق در دهان

در طول روز مایعات زیادی بنوشید

اجتناب از عوامل خطر زا برای ریفلاکس اسید ، مانند خوردن غذاهای چرب یا ادویه دار ، و کاهش یا حذف محصولات دخانیات و الکل

دهان را با یک قاشق چای خوری جوش شیرین اضافه شده به یک لیوان آب بشویید

تجربه مزه تلخ در دهان کاملاً شایع است و نباید برای این مشکل سریعا نگران بود . بیشتر دلایل تلخ قابل درمان هستند و در حالی که پزشک علت را تشخیص می دهد فرد قادر به کنترل این علامت است.

پس از یافتن علت و شروع درمان ، جوانه های چشایی معمولا به حالت طبیعی برمی گردند و مزه تلخ دهان از بین می رود.

کدخبر: 803346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟