از ماساژ پا غافل نشوید

تصور یک ماساژ کوتاه پا در پایان یک روز کاری شلوغ به تنهایی می تواند حال خوب شما را چند برابر کند.

به گزارش رکنا ، خصوصاً پس از یک روز طولانی ایستادن و راه رفتن، وقتی پاها متورم است. مطمئناً همه از آن لذت می برند، اما آیا واقعاً فواید دیگری به جز ایجاد کمی آرامش در ما و تسکین بخشی از درد دارد؟

شاید شما هم شنیده باشید که خیلی ها بر این باورند که پا، قلب دوم انسان است. این گفته کاملا درست است. سلامت پاها بر سلامت کل بدن اثر می گذارد. به همین جهت باید به سلامت آنها اهمیت زیادی بدهیم. پاها در طول روز وزن بدن ما را بر خود حمل می کنند و ما را در جابجایی های مختلف یاری می دهند. یکی از مواردی که باعث سلامت بیشتر این اعضای مهم می شود ماساژ است. به خصوص ماساژ کف پا در شب فواید خیلی زیادی بر بدن خواهد داشت. در ادامه به برخی فواید ماساژ پا بر بدن می پردازیم.

تکنیک های مختلف ماساژ:

تکنیک های بسیار زیادی برای ماساژ وجود دارد که هرکدام فوائد خاصی برای سلامتی بدن دارد. همانطور که می دانید، تکنیک های سنتی درمانی بر روی ریلکس کردن عضلات و مفاصل تمرکز می کنند؛

” اکیوپرشر” یا طب فشاری که هدف نهایی آن افزایش سلامت عمومی و افزایش جریان انرژی بوسیله ایجاد فشار بر روی نقاط خاصی از بدن است.

“آروماتراپی” یا رایحه درمانی ، از روغن های معطر و موسیقی آرامش بخش برای افزایش عوامل آرامش دهنده با تاثیر بر چند حس به طورهم زمان استفاده می کند.

“رفلکسولوژی” یا ماساژ ریلکسی، به دنبال بالابردن عملکرد ارگان های داخلی با ماساژ دادن قسمت های خاصی از کف پا است.

ماساژ دارای فوائد بی شماری است، فوایدی که می توانند به محض انجام ماساژ دیده شوند یا اثرشان پس از یکی دو هفته نمایان می شود، یا حتی با گذراندن دو یا سه جلسه درمان در هفته به راحتی می توان شاهد آن بود.

در اینجا چند فایده مهم ماساژ را در زیر برای شما بازگو می کنیم:

گردش خون را بهبود می بخشد

به دلیل سبک زندگی کم تحرک این روزها و نشستن مدام عضلات کف پاهایمان به سختی تحرک دارند و به دلیل استفاده از کفش های تنگ گردش خون در این ناحیه اغلب با اختلال همراه است. یک جلسه ماساژ 10-20 دقیقه ای قبل از خواب می تواند گردش خون در اندام تحتانی را بسیار بهبود بخشد ،این نوع ماساژ بخصوص برای افرادی که از دیابت رنج می برند بسیار کاربردی و مهم است.

به آسیب دیدگی پا و مچ پا کمک می کند

ماساژ دادن پا می تواند به دردهای مفصلی کمک کرده و همچنین به بهبودی بعد از آسیب کمک کند و در ضمن درد عضلات را کاهش دهد. با این حال، هنگامی که ماساژ با تمرینات تقویت کننده پا و مچ پا و کشش همراه است، می تواند از آسیب دیدگی های آینده نیز جلوگیری کند و همچنین به بهبود آسیب های موجود کمک کند. در دقایقی از روز همه ما ممکن است هنگام راه رفتن دچار لغزش شویم، اما داشتن پاها و قوزک های مستحکم ما را در جلوگیری از بروز صدمات و جراحات مطمئن می سازد.

اثرات افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد

با نگاهی به برخی از مطالعات انجام شده در مورد اثرات رفلکسولوژی ، به نظر می رسد که این نوع ماساژ پا فراتر از آرامش افراد در طول ماساژ است. انجام این ماساژ در نوبت های زیاد باعث کاهش چشمگیر تشویش و نگرانی در بیماران سرطانی می شود. با یادگیری این تکنیک ها می توان به عنوان یک روش موثر برای مقابله با افسردگی و اضطراب اقدام کرد.

درمان سردرد

سردرد ممکن است ناشی از خستگی و یا حتی فکر و خیال های بیهوده در طول روز و یا بسیاری موارد دیگر باشد. طبق تجربه ماساژ دادن کف پا می تواند باعث آرامش و کاهش علائم سردرد شود. اگر شما در طول روز خسته می شوید و احساس سردرد دارید، با کمک ماساژ کف پاهایتان می توانید با حس بهتری به خواب بروید.

مطالعه ای که در دانمارک انجام شد ، نشان داد که افرادی که از سردرد و میگرن رنج می برند، پس از دریافت درمان های رفلکسولوژی بهبود قابل توجهی پیدا کرده اند. افراد مورد آزمایش ، مصرف داروهای خود را متوقف کرده و سه ماه پس از اتمام درمان ، 65٪ علائم آنها کاهش یافته است. این باور وجود دارد، آنهایی که از روش ماساژ پای رفلکسولوژی استفاده کرده اند برای خود زندگی با جنبه های مثبت بیشتری را ساخته اند.

فشار خون را کاهش می دهد

فشار خون بالا در مردان و زنان امروزی نسبتاً رایج شده است. علت آن می تواند موارد مختلفی از جمله استرس و رژیم غذایی ناسالم باشد، اما در بیشتر موارد علت خاصی ندارد و اعتقاد بر این است که نتیجه عوامل محیطی و ژنتیک است. نتایج یک تحقیق نشان داد، افرادی که در مراکز درمانی با بیماران درگیر با زوال عقل کار می کنند، کاری که به شدت استرس زا است و نیاز به صرف قوای ذهنی و جسمی فراوان دارد، می تواند با انجام یک تا سه جلسه۱۰ دقیقه ای ماساژ کف پا در هفته باعث بهبود روحیه و خلق افراد، و کم شدن تشویش و پایین آمدن فشار خون آنها شود.

به صافی کف پا و ورم کف پا کمک می کند

افرادی که کف پای صاف دارند به دلیل شل بودن لیگامنت ها، قوس طبیعی که در پاهای معمولی وجود دارد را ندارند. این حالت ممکن است تاثیر به سزایی بر فرد نگذارد، اما خیلی از افرادی که با این مشکل درگیر هستند از درد پا حتی بعد از فعالیت های فیزیکی سبک هم شکایت می کنند. درد مزمن پاشنه پا می تواند به وسیله التهاب یا سست شدن بافت همبندی که از قوس کف پا نگهداری می کند به وجود بیاید. انجام تمرینات منظم خمراه با ماساژ عمیق، در شرایطی که شما فشار زیادی بر روی قوس کف پا وارد می کنید، می تواند باعث کاهش چشمگیر درد یا حتی درمان این وضعیت شود.

کمک به تسکین عوارض PMS و یائسگی

شایع ترین عوارض سندرم پیش از قاعدگی که شامل احساس غمگینی و اندوه، خشم، تشویش، تنش، بی خوابی مزمن، خستگی، سردرد و بد خلقی است. بیشتر این عوارض می توانند در طول دوران بیماری با انجام روزانه ماساژ کف پا تسکین پیدا کنند. عوارض یائسگی ، که با داشتن نشانه های بیشتر مثل گرگرفتگی و افسردگی خیلی شبیه به عوارض بیماری PMS است نیز می تواند با ماساژهای منظم به شکل بسیار مؤثری کاهش یابد.

کف پا دارای تعداد زیادی پایانه عصبی است که ادامه آن ها در سراسر بدن پخش شده اند. بنابراین ماساژ نه تنها باعث تحریک پاهای شما خواهد شد بلکه باعث تحریک سایر قسمت های بدن هم می شود. به عنوان مثال، انگشت بزرگ با ریه ها و مغز در ارتباط است در حالی که انگشت کوچک می تواند درد گوش را کاهش دهد. ماساژ سایرانگشتان نیز می تواند باعث کاهش درد دندان شود.

کاهش علائم خارپاشنه

افرادی که از خار پاشنه پا رنج می برند می توانند از ماساژ کف پا به منظور بهبود بهتر این درد استفاده کنند. از دیگر فواید ماساژ پا بر بدن نیز درمان درد در قسمت پاشنه پا است. افرادی که مدت زیادی راه می روند و یا زمان زیادی بی وقفه می ایستند ممکن است به درد پاشنه پا دچار شوند. این افراد می توانند با ماساژ کف پا به از بین بردن درد این قسمت کمک کنید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، ماساژ پا، یکی از درمان‌های خانگی برای برطرف کردن گرفتگی و کشیدگی عضلات و درد پاها است . ماساژ پا برای آرام شدن و تمدد اعصاب مفید است و احساس سلامتی و حالی خوب را در فرد ایجاد می‌کند. ماساژ پا فواید ذهنی و فیزیکی بسیار بیشتری از آنچه که همه افراد تصور می کنند دارد. اگرچه استفاده از ماساژ حرفه ای گاهی می تواند کمی هزینه داشته باشد، اما شما می توانید با استفاده از منابع قابل دسترس دراینترنت، یک یا دو روش متفاوت ماساژ را یاد بگیرید. این کار چند بار در هفته و فقط با صرف۱۰ یا ۲۰ دقیقه امکان پذیر می باشد، پس شما و کسانی که برای شما مهم هستند می توانید بدون تلاش زیاد از مزایای شگفت انگیز ماساژ کف پا بهره مند شوید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658325 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟