فلفل دلمه ای محافظ چشم شماست

فلفل دلمه ای بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که به صورت خام یا پخته مصرف می شود. فلفل دلمه ای مانند بستگان نزدیکش گاهی نیز به شکل خشک و پودری که با عنوان پاپریکا شناخته می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. فلفل دلمه ای کالری کمی دارد و به طور استثنایی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی …

به گزارش رکنا ، فلفل دلمه ای کالری کمی دارد و به طور استثنایی سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان هایی است که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باید آن را در برنامه خود بگنجانید. فلفل دلمه ای در رنگ های مختلفی مانند قرمز، زرد، نارنجی و سبز که نوع نارس آن است، وجود دارد. فلفل های سبز و نارس کمی تلخ هستند و به اندازه انواع دیگر آن شیرین نیستند. به گزارش هلث لاین، این مقاله هر آنچه در مورد فلفل دلمه ای باید بدانید را برای شما بازگو می کند.

ارزش غذایی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای تازه و خام به طور عمده از 92 درصد آب تشکیل شده بقیه ترکیبات آن کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین و چربی است. مواد مغذی اصلی آن در 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام عبارتند از:

کالری: 31

آب: 92 درصد

پروتئین: 1 گرم

کربوهیدرات: 6 گرم

قند: 4.2 گرم

فیبر: 2.1 گرم

چربی: 0.3 گرم

کربوهیدرات

فلفل دلمه ای در درجه نخست از کربوهیدرات تشکیل شده است که بیشتر کالری آنها را تشکیل می دهد همان طور که مشاهده کردید 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز رنگ حاوی 6 گرم کربوهیدرات است. این کربوهیدرات ها بیشتر قندهایی مانند گلوکز و فروکتوز مسئول طعم شیرین فلفل دلمه ای رسیده هستند، همچنین فلفل دلمه ای حاوی مقادیر کمی فیبر حدود 2 درصد از وزن نوع خام آن است.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است:

ویتامین C. یک فلفل دلمه ای قرمز با اندازه متوسط 169 درصد از منابع مرجع مصرف روزانه ویتامین C را تامین می کند که این مقدار آن را به یکی از غنی ترین منابع غذایی این ماده مغذی ضروری تبدیل می کند.

ویتامین 6B. پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین6B است که یکی از مواد مغذی مهم برای تشکیل گلبول های قرمز خون محسوب می شود.

ویتامین k1. نوعی ویتامین K که به آن فیلوکینون k1 نیز می گویند برای لخته شدن خون و سلامت استخوان مهم است.

پتاسیم. این ماده معدنی ضروری سلامت قلب را بهبود می بخشد.

فولات. فولات که به عنوان ویتامین B9 نیز شناخته می شود عملکردهای مختلفی در بدن شما برعهده دارد و مصرف کافی آن در دوران بارداری بسیار مهم است.

ویتامین E. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی که برای سلامت اعصاب و عضلات ضروری است و بهترین منابع غذایی این ویتامین محلول در چربی روغن ها، آجیل ها، دانه ها و سبزی ها هستند.

ویتامین A. فلفل دلمه ای قرمز سرشار از بتا کاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

سایر ترکیبات فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف به ویژه کاروتنوئیدها است که در نمونه های رسیده بسیار بیشتر مشاهده می شود. ترکیبات اصلی موجود در فلفل دلمه ای عبارتند از:

کپسانتین. این ماده نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که رنگ جذاب و درخشان فلفل دلمه ای از آن نشات گرفته و به ویژه در فلفل دلمه ای قرمز رنگ به وفور یافت می شود.

ویولاگزانتین. این ترکیب متداول ترین آنتی اکسیدان کاروتنوئید در فلفل دلمه ای زرد رنگ است.

لوتئین. در حالی که این ماده در فلفل دلمه ای سبز (نارس) و پاپریکای سیاه فراوان است، اما در فلفل دلمه ای رسیده وجود ندارد، همچنین مصرف کافی لوتئین سلامت چشم را بهبود می بخشد.

کوئرستین. مطالعات نشان می دهد این آنتی اکسیدان پلی فنول ممکن است برای جلوگیری از برخی بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان مفید باشد.

لوتئولین. به طور مشابه کورستین، لوتئولین یک آنتی اکسیدان پلی فنول است که مزایای مختلفی برای سلامتی دارد.

فواید فلفل دلمه ای برای سلامتی

مانند اغلب غذاهای گیاهی کامل فلفل دلمه ای نیز یک ماده غذایی سالم محسوب می شود. مصرف زیاد میوه ها و سبزی ها با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی ارتباط دارد. علاوه بر این، فلفل دلمه ای ممکن است فواید دیگری نیز برای سلامتی داشته باشد.

تاثیر فلفل دلمه ای بر سلامت چشم

متداول ترین انواع اختلالات بینایی شامل دژنراسیون ماکولا و آب مروارید است که علت اصلی آن پیری و عفونت است. با این حال، تغذیه نیز احتمال دارد در بروز این بیماری ها نقش بسزایی داشته باشد. لوتئین و زآگزانتین کاروتنوئیدها که به مقدار نسبتا زیادی در فلفل دلمه ای یافت می شوند سلامت چشم را در صورت مصرف به مقدار کافی بهبود می بخشند. در حقیقت آنها از شبکیه چشم دیواره داخلی چشم شما که نسبت به نور حساس است در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند.

پیشگیری از کم خونی با فلفل دلمه ای

کم خونی یک بیماری شایع است که با کاهش توانایی خون در حمل اکسیژن مشخص می شود. یکی از علل شایع کم خونی کمبود آهن است که از علائم اصلی آن می توان به ضعف و خستگی اشاره کرد. فلفل دلمه ای قرمز نه تنها منبع مناسبی از آهن به شمار می آید بلکه دارای ویتامین C فوق العاده غنی است که باعث افزایش جذب آهن از روده می شود. در حقیقت یک فلفل دلمه ای قرمز با اندازه متوسط ممکن است حاوی 169 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه برای ویتامین C باشد.

جذب آهن در رژیم غذایی هنگامی که میوه ها یا سبزی ها سرشار از ویتامین C مصرف می کنید به میزان قابل توجهی افزایش می یابد به همین دلیل مصرف فلفل دلمه ای خام در کنار غذاهای غنی از آهن مانند گوشت یا اسفناج ممکن است به افزایش ذخایر آهن بدن کمک کند و خطر کم خونی را کاهش دهد.

عوارض جانبی مصرف فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای به طور کلی سالم و قابل تحمل است، اما برخی از افراد ممکن است نسبت به آن حساسیت داشته باشند البته آلرژی به فلفل دلمه ای بسیار نادر است. برخی از افرادی که نسبت به گرده حساسیت دارند ممکن است به دلیل واکنش متقابل آلرژیک نسبت به فلفل دلمه ای نیز حساس باشند. واکنش متقابل آلرژیک ممکن است بین غذاهای خاصی اتفاق بیفتد زیرا ممکن است حاوی مواد آلرژی زای مشابه یا مواد حساسیت زای مشابه در ساختار شیمیایی باشند.

فلفل دلمه ای سرشار از بسیاری از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین C و کاروتنوئیدهای مختلف است به همین دلیل مزایای مختلفی مانند بهبود سلامت چشم و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن دارد. در مجموع فلفل دلمه ای یک افزودنی عالی برای یک رژیم غذایی سالم محسوب می شودآخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟