این خوراکی‌ها برای یک‌ساله‌ها ممنوع!

به‌محض شروع شدن غذای کمکی، با گذشت هر ماه از تولد فرزندشان چه خوراکی‌هایی به سبد غذایی کودک اضافه کنند.

به گزارش رکنا ، اگر در اطراف شما هنوز هم نظرهای قدیمی وجود دارد که توصیه می‌کنند از هر خوراکی، کمی به کودک بدهید تا خوش غذا شود و روحش نپرد! باید حتما توصیه‌های دکتر وفا را بخوانید تا متوجه شوید نه‌تنها نباید از هر خوراکی‌ای به کودک زیر یک سال بدهید، بلکه خوراکی‌هایی وجود دارند که مصرف آن‌ها به کلی ممنوع است.

در این گزارش سعی کردیم فهرست کاملی از خوراکی‌های ممنوع برای کودکان زیر یک سال را تهیه کنیم و دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه درمورد علت ممنوعیت آن‌ها توضیح می‌دهد.

ممنوع نخست؛ نمک

مصرف نمک در غذای کودک زیر یک‌ساله هیچ ضرورتی ندارد و مقدار نمک مورد نیاز برای بدن نوزادان خیلی کم است. تا زمانی که نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، مقدار سدیم مورد نیاز بدن و نمک مورد احتیاج او از طریق شیر مادر یا حتی شیرخشک تامین می‌شود.

بعد از این‌که غذای کمکی به سبد غذایی او اضافه می‌شود، سدیم موجود در خوراکی‌ها مثل سدیم موجود در گوشت مرغ برای بدن کودک است. خیلی از مادرها زمانی که اندکی از غذای کودک می‌چشند، به نظرشان می‌رسد غذا بی‎مزه است و باب طبع فرزندشان نخواهد بود. بعد به گمان این‌که اگر اندکی نمک به غذای او اضافه کنند فرزندشان خوش غذاتر می‌شود این کار را می‌کنند. غافل از این‌که افزودن نمک به غذای کودک به کلیه‌های او آسیب می‌رساند.

ذائقه کودک درحالی‌که هنوز طعم نمک اضافه شده به غذا را تجربه نکرده‌، شبیه ذائقه خود ما نیست. اگر طعم نمک را تجربه کنند، دیگر نمی‌توان آن را از غذایشان حذف کرد. مصرف مداوم نمک آسیب‌رسان است. درنهایت اگر می‌خواهند غذای فرزندشان طعم بهتری بگیرد، چند قطره لیموی تازه یا اندکی کره به غذا اضافه کنند.

ممنوع دوم؛ شیر گاو

نوشیدن شیر گاو از آن‌جا که ممکن است سیستم ایمنی بدن کودک را که هنوز کامل نشده، تحریک کند؛ برای کودک زیر یک سال توصیه نمی‌شود. علاوه براین ممکن است موجب بروز حساسیت در بدن نوزاد شود و در موارد زیادی مشاهده شده که بروز حساسیت به لبنیات موجب از دست دادن خون از روده کودک می‌شود که این خونریزی باعث افت سطح آهن بدن فرد می‌شود.

کاهش آهن خون نوزاد به‌عنوان یک ماده حیاتی برای رشد او تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت. از طرفی هضم شیر گاو برای بدن نوزاد سخت است و ممکن است رشد سیستم گوارشی را دچار اختلال کند. حال آن‌که مصرف شیر مادر کمک قابل‌توجهی به رشد سالم دستگاه گوارش کودک خواهد کرد. به‌همین دلیل حتی بعد از یک‌سالگی و اضافه شدن شیر گاو به سبد غذایی کودک، باز هم توصیه می‌شود که شیر مادر یا شیر خشک از کودک قطع نشده و شیر گاو به‌عنوان غذای کمکی در کنار آن ادامه پیدا کند و این روند تا آستانه دوسالگی ادامه دار باشد.

مصرف شیرگاو حتی به مقدار کم به‌عنوان مثال در فرنی کودک هم توصیه نمی‌شود. اگر کودک در میل کردن فرنی بی‌اشتهاست، مقداری از شیر مادر دوشیده شده و به فرنی او اضافه شود. درمورد بچه‌هایی که شیر خشک مصرف می‌کنند هم می‌توان مقداری شیر خشک به فرنی اضافه کرد تا بوی شیر مادر یا شیر خشک کودک را به خوردن فرنی ترغیب کند. در هر حال از مصرف شیر گاو برای غذای کودک پرهیز کرده و بعد از یک‌سالگی هم باید ذره ذره به سبد غذایی کودک اضافه شود.

ممنوع سوم؛ سفیده تخم مرغ

تخم‌مرغ منبع غنی پروتئین است اما پروتئین زرده و سفیده آن با هم فرق دارد. دانسیته سفید تخم‌مرغ نسبت به زرده آن خیلی بالاتر است و همین ممکن است هضم و جذب پروتئین را برای بدن کودک سخت کرده و سیستم گوارشی بدن کودک را دچار اختلال کند. علاوه بر این سفیده تخم‌مرغ حساسیت‌زاست و ممکن است موجب بروز حساسیت در بدن کودک شود.

اسهال و استفراغ از جمله موارد حساسیت‌زایی است که کودکان بعد از مصرف تخم‌مرغ ممکن است به آن مبتلا شوند که این از جمله واکنش‌های ایمونولوژیک حساسیت زاست و به بی‌تکاملی سیستم ایمنی کودک مربوط می‌شود.

ممنوع چهارم؛ عسل

عسل طبیعی از عصاره گل‌ها به دست آمده و همین ممکن است موجب بروز آلرژی تنفسی در بدن کودک شود. علاوه بر این عسل دارای ترکیباتی است که ممکن است در بدن کودک خردسال که هنوز سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدنش به خوبی رشد نکرده، ایجاد مسمومیت کند. این ترکیبات چنانچه از طرف بزرگسالان خورده شوند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما در بدن کودک ممکن ست مشکلات جدی ایجاد کند. یبوست و بی‌میلی به غذا از دیگر عوارض مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال است که این علائم حتی ممکن است در مصرف مقدار کمی از عسل هم در کودکان بروز کند.

به‌عنوان مثال عده‌ای از مادران به توصیه‌های سنتی؛ هنگام در آمدن دندان فرزندشان به لثه‌ها عسل می‌مالند و گمان می‌کنند مصرف مقدار کمی از عسل به‌منظور تسکین درد دندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.این باور غلط است و به کار بردن چنین روشی توصیه نمی‌شود.

ممنوع پنجم؛ سبدی از میوه‌ها

به‌طور کلی پیشنهاد ما به مادران این است که مصرف هر میوه‌ای را از مقدار خیلی کم آن به کودک خود آغاز کنند که اگر علائم بروز حساسیت در کودک مشاهده شد سریعا مصرف آن را قطع کنند اما در میان انواع میوه‌ها تعدادی از میوه‌ها هستند که به دلیل گزارش بالای موارد حساسیت بعد از مصرف آن،خوردن را برای زیر یک‌سال ممنوع می‌دانیم.

میوه‌های مثل توت‌فرنگی، کیوی و خربزه از جمله میوه‌هایی هستند که مصرف آن برای زیر یک سال به کلی ممنوع است. علائم حساسیت مثل التهاب پوستی یا آبریزش بینی از جمله علائم احتمالی بعد از مصرف این نوع میوه‌ها برای کودکان زیر یک سال است. در انواع مرکبات هم این توصیه‌ها وجود دارد. البته احتمال بروز حساسیت بعد از مصرف مرکبات به‌اندازه میوه‌های ذکر شده شدید نیست. اما با این وجود مرکبات آخرین دسته‌ای از میوه‌هاست که باید به سبد غذایی کودک اضافه شود. در بین میوه‌ها گلابی و زردآلو هضم راحت‌تری نسبت به بقیه میوه‌ها برای کودکان دارند. بعد از آن می‌توان مصرف موز له شده را برای کودک توصیه کرد.

ممنوع ششم، گوشت‌‌ها

همانطور که احتمالا همه مادران می‌دانند، غذای کمکی کودک با حریره غلات آغاز می‌شود و در مرحله آب مرغ و آب گوشت گوسفند؛ سپس گوشت به غذای کودک اضافه می‌شود اما بهتر است در این مرحله به جز گوشت مرغ و گوشت گوسفند، از دیگر انواع گوشت برای غذای کودک استفاده نشود. چراکه باکتری موجود در گوشت‌های دیگر ممکن است به هنگام طبخ از بین نرود و به معده کودک آسیب برساند.

ممنوع هفتم؛ بادمجان و گوجه فرنگی

این دو خوراکی حتی در بسیاری از بزرگسالان هم ایجاد آلرژی پوستی می‌کند. بنابراین توصیه ما پرهیز از مصرف آن برای کودک زیر یک سال است. اگر والدین کودک با خوردن این خوراکی‌ها دچار حساسیت پوستی یا تنفسی می‌شوند، بهتر است بعد از یک‌سالگی هم در مصرف آن برای کودک خود دست به عصا عمل کنند. چراکه عمدتا حساسیت زمینه وراثتی دارد. درمورد رب‌گوجه‌فرنگی و ادویه‌ها هم به همین‌ترتیب عمل شود.

ممنوع هشتم؛ ماهی و میگو

مصرف میگو ممکن است در کودکان زیر یک‌سال ایجاد مسمومیت کند. به همین دلیل بهتر است برای اضافه کردن میگو به سبد غذایی کودک تا یک‌سالگی صبر کنید اما درمورد مصرف ماهی نمی‌توانیم بگوییم که به‌طور کلی برای کودکان زیر یک سال‌ ممنوع است. با این حال باید این را در نظر داشته باشید که مصرف همه انواع ماهی‌ها برای کودکان آزاد نیست.

کودکان بهتر است ماهی‌های پرورشی مصرف نکنند، چون هورمون‌های موجود در این نوع ماهی‌ها برای بدن کودک مضر است. مشکل دیگری که برای مصرف ماهی مطرح می شود، وجود جیوه در ماهی‌های شمشیری شکل مثل کوسه ماهی و اره‌ماهی است که برای بدن کودک ضرر دارد و ممکن است به رشد مغز و سیستم عصبی کودک آسیب برساند.

ممنوع نهم؛ شکر

مصرف شکر در غذای کودک سبب کم شدن اشتهای کودک شده و رشد او را دچار اختلال می‌کند. شاید مصرف شکر در آبمیوه کودک سبب شود کودک آبمیوه خود را با اشتهای بهتری میل کند اما در مصرف وعده غذای بعدی خود دچار مشکل خواهد شد. ضمن این‌که اگر کودک دندان درآورده باشد، پاک کردن شیرینی از روی دندان او کار آسانی نیست و باعث پوسیدگی دندان او می‌شود.

آنچه درمورد مصرف نمک و ذائقه کودکان گفته شد دقیقا درمورد مصرف شکر هم صدق می کند و اگر کودک تا به حال مصرف شکر را تجربه نکرده باشد، قند طبیعی موجود در میوه‌ها و موادغذایی برای او کافی خواهد بود.

ممنوع دهم؛ چای

مصرف چای برای کودکان هیچ ضرورتی ندارد و ممکن است سبب بی‌قراری کودک شود. درمورد مصرف قهوه هم به همین صورت است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 642175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟