ضروری ترین ویتامین برای پرپشت شدن موی سر

به گزارش رکنا ، ویتامین ها نقش بسیار مهمی را در عملکرد درست و موثر تمامی ارگان های بدن دارند و کمبود آنها سبب بروز مشکلات و اختلالات زیادی می شود.

بسیاری از افراد بر این باور هستند که رعایت برخی اصول زیبایی به رشد مو کمک می کند. اما باید بدانید مو بخشی از بدن است که مانند تمامی ارگان های دیگر به مواد مغذی نیاز دارد.

مو همانند ارگانهای دیگر بدن در خلا مواد مغذی آسیب می بیند. در واقع کمبود بسیاری از ویتامین ها و مواد مغذی سبب ریزش مو می شوند.

عواملی مانند سن، ژنتیک و هورمون بر رشد مو اثر می گذارند و مصرف مواد مغذی نکته ای کلیدی در سلامت مو به شمار می رود.

در این مقاله به معرفی مواد مغذی مورد نیاز برای رشد مو می پردازیم.

ویتامین A برای رشد مو بسیار موثر است!

تمامی سلولهای بدن برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این سلولها شامل سلولهای مو نیز می شوند . رشد مو در بدن بسیار سریع است به همین دلیل رساندن مواد مغذی به آن اهمیت زیادی دارد.

وجود ویتامین A برای تولید سبوم سر بسیار ضروری است. سبوم پوست کف سر را مرطوب نگه می دارد و به رشد مو کمک می کند. رژیم های غذایی فاقد ویتامین A منجر به بروز مشکلات زیادی مانند ریزش مو می شوند.

رساندن ویتامین به بدن بسیار مهم است اما باید بدین نکته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه ویتامین A بسیار خطرناک است. مطالعات نشان می دهند که استفاده بیش از اندازه از این ویتامین سبب ریزش مو می شود و رشدمو و سلامت آن را به خطر می اندازد.

سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و موارد اینچنینی سرشار از بتاکاروتن هستند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، ماست یافت می شود. جگر نیز منبع مناسبی از این ویتامین است.

ویتامین B برای رشد مو ضروری است!

یکی از بهترین ویتامین های شناخته شده برای رشد مو ویتامین B است که بیوتین نیز نامیده می شود. مطالعات نشان می دهند که کمبود بیوتین در بدن منجر به ریزش مو می شود.

با این وجود کمبود این ویتامین در بدن بسیار نادر است زیرا در بسیاری از غذاها موجود است. داده ها و مطالعات زیادی به ثرات بیوتین بر رشد مو و سلامت آن پرداختند.

ویتامین های دیگر گروه B به ایجاد سلول های قرمز در بدن کمک می کنند، که سبب حمل اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر و فولیکولهای مو می شود. این روند در رشد و درخشندگی مو بسیار مهم است.

شما می توانید این ویتامین ها را از بسیاری از غذاها مانند غلات، گوشت، ماهی ، غذاهای دریایی و سبزیجات تیره تهیه کنید. همچنین غذهای حیوانی منابع خوبی از ویتامین B12 هستند. بنابراین اگر گیاهخوار هستند بهتر است از مکمل ها استفاده کنید.

برای رشد مو ویتامین C بخورید!

رادیکالهای آزاد در بدن مانع رشد مو میشوند و سلامت مو را به خطر می اندازند. ویتامین C آنتی اکسیدانی قدرتمند است که از اکسیداتیو شدن مو که در اثر فشار رادیکال های آزاد رخ می دهد، جلوگیری به عمل می آورد.

به علاوه، بدن شما برای تولید پروتینی که کلاژن نامیده می شود به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن بخش مهمی در ساختار مو است. ویتامین C به جذب آهن و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو کمک می کند.

توت فرنگی، فلفل و مرکبات منابع خوبی از ویتامین C هستند.

ویتامین D و E بخورید تا موهای درخشان داشته باشید!

کمبود این ویتامین به بروز بیماری هایی مانند آلوپسیا در بدن مرتبط است. آلوپسیا اصطلاح تخصصی برای ریزش مو است.

محققان نشان داده اند که ویتامین D به ایجاد فولیکولهای جدید کمک می کند. فولیکلول ها منافذ بسیارکوچکی در کف سر هستند و مو از آنجا رشد پیدا می کند.

کارشناسان سلامت مو بر این عقیده هستند، افرادی که ویتامین D کافی مصرف نمی کنند، برای حفظ سلامت و رشد مو باید مصرف این ویتامین را افزایش پیدا دهند.

بدن در تماس مستقیم با نور خورشید می تواند این ویتامین را تولید کند. ماهی، جگر، قارچ ها و برخی از گیاهان منابع خوبی از ویتامین D به شمار می روند.

ویتامین دیگر برای سلامت مو ضروی است ویتامین E است. این ویتامین به رشد مو کمک زیادی می کند. ویتامین E همانند ویتامین C، دارای خاصیا آنتی اکسیدانی است و از اکسیداتیو شدن مو جلوگیری به عمل می آورد.

مطالعه ای در این زمنیه نشان داد مصرف مکمل های ویتامین E در افرادی که از ریزش مو رنج می برند به رشد مو کمک می کند. بادام، اسفناج و آوکادو همگی منابع خوبی از ویتامین E به شمار می روند.

آهن بخورید تا موهای شما نریزد!

آهن به سلولهای قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به سلولها برسانند. همین امر سبب می شود آهن به ماده معدنی مهمی برای بهبود بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیک بدن مانند رشد مو تبدیل می شود.

کمبود آهن سبب بروز کم خونی می شود. کم خونی بیماری شدیدی است که منجر به ریزش مو می شود. این بیماری در میان زنان بسیار رایج است. غذاهای سرشار از آهن شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج هستند.

زینک و پروتئین بخورید تا موهای پرپشت داشته باشید!

زینک نقش مهمی در رشد مو و ترمیم آن بازی میکند. این ماده به حفظ روغن موجود در کف سر کمک می کند و سبب می شود فولیکولهای مو به خوبی کار کنند. ریزش مو یکی از علایم کمبود زینک است.

با این وجود گزارشات پزشکی زیادی وجود دارند که نشان می دهند مصرف بیش از اندازه مکمل زینک سبب ریزش مو می شود. به همین دلیل، بهتر است زینک را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. غذاهایی مانند اسفناج، گوشت گوسفند، جوانه گندم و عدس سرشار از زینک هستند.

مصرف پروتین برای رشد مو بسیار مهم است. مطالعات بر روی حیوانان نشان می دهند که کمبود پروتین منجر به کاهش رشد مو و حتی ریزش مو می شود . با این وجود، کمبود پروتین در کشورهای غربی بسیار نادر است.

برای رشد مو مکملهای لازم را مصرف کنید

غذا بهترین منبع برای تامین ویتامین های مورد نیاز رشد مو است. با این وجود اگر رژیم غذایی شما حاوی این مواد نیست می توانید از مکملها استفاده کنید.

تحقیقات نشان می دهند که مکمل ها بهترین اثر را بر روی افرادی دارند که از کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن رنج می برند.

علاوه بر این، استفاده بیش از حد از ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مضر است، به ویژه اگر شما از کمبود این مواد در بدن رنج نمی برید.بنابراین قبل از مصرف این مکمل ها بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634611 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟