خواص نمک برای دندان و لثه

به گزارش رکنا ، نمک خوراکی از سدیم و کلر (NaCl) تشکیل شده است. این ترکیب یونی یکی از موارد مهم جهت تنظیم سوخت و ساز بدن، عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیام‎‌های عصبی به سراسر بدن است اما استفاده بیش از پنج گرم نمک در روز موجب فشار خون بالا و پوکی استخوان می‌شود.

مواد تشکیل دهنده نمک

نمک خوراکی از سدیم و کلر (NaCl) تشکیل شده است. این ترکیب یونی یکی از موارد مهم جهت تنظیم سوخت و ساز بدن، عملکرد صحیح عضلات و انتقال پیام های عصبی به سراسر بدن است اما استفاده بیش از پنج گرم نمک در روز موجب فشار خون بالا و پوکی استخوان می شود.

انواع نمک برای مسواک زدن

اگرچه همه نمک ها دارای ساختار سدیم کلرید هستند، اما ظاهر و کاربردهای متفاوتی دارند. انواع نمک هایی که می تواند جایگزین خمیردندان شود عبارتند از:

نمک غنی شده: این نوع نمک با ریزمغذی های مورد نیاز بدن از جمله ید غنی می شود.

نمک دریا: این نوع نمک با تبخیر شدن آب دریا، اقیانوس و دریاچه ها تولید می شود. از این رو حاوی مواد معدنی متفاوتی است که بر رنگ و طعم آن اثر می گذارند.

مسواک زدن دندان ها با نمک دریایی

نمک دریا دارای مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سیلیکون، فسفر، سدیم، نیکل و آهن است؛ این مواد مغذی، لثه ها و دندان ها را تقویت و محافظت می کنند، بوی بد دهان را از بین می برد و پس از مدتی مسواک زدن با نمک دریا، دندان ها سفید می شوند.نمک دریا غنی از ید است، دارای خواص ضد باکتریایی است که باعث می شود، اسیدهای دهان خنثی شوند و باعث می شود دهان بزاق ترشح کند و از مینای دندان محافظت می کند.

طریقه استفاده از نمک دریا

برای شستن دندان ها با نمک دریایی بهتر است یک دوم قاشق چای خوری نمک در ظرفی بریزید و پس از اینکه مسواک را کمی نم دار کردید، داخل ظرف فرو ببرید تا نمک به مسواک بچسبد سپس طبق معمول مسواک بزنید.پس از مسواک زدن، دهان خود را با محلول آب نمک (نصف قاشق چای خوری نمک دریا را داخل ۱۲۰ میلی لیتر آب گرم بریزید تا خوب حل شود) بشویید.برای شست وشو با محلول آب نمک بهتر است محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بچرخانید بعد خارج کنید؛ شست وشو با آب نمک، لثه های متورم را درمان می کند و باکتری های دهان را از بین می برد.

سنگ نمک آسیاب شده

به طور کلی تفاوتی ندارند که برای مسواک زدن از چه نوع نمکی استفاده می کنید. زیرا در نهایت شما نمک را برمی گردانید و دهان خود را می شویید. بنابراین اگر مراقب باشید هیچ مقداری از نمک را نخواهید خورد.

سنگ نمک

تقویت لثه

مواد معدنی موجود در نمک و سایر موادی که در بالا نام برده ایم برای حفظ سلامت و تقویت لثه بسیار مفید است و به همین دلیل است که شستن دندان با نمک را توصیه می کنیم. اما نمی توان انکار کرد که نمک به تنهایی برای مراقبت از دندان ها کافی نیست.این ماده طبیعی بسیار بهتر از محصولات کارخانه ای به سلامت دهان و دندان شما کمک خواهد کرد، اما یادتان نرود که نباید همیشه از آن استفاده کنید.. شما هم چنین می توانید از آب نمک استفاده کنید و آن را در دهان تان قرقره کنید.

تقویت لثه

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان می تواند به خاطر عوامل مختلفی مثل، شکر، باکتری و عدم تعادل PH و بالا بودن اسید دهان باشد. استفاده از نمک برای مسواک زدن دندان ها می تواند سطح اسیدها را کاهش داده و pH طبیعی را متعادل سازد و به این ترتیب از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

از بین بردن التهاب

نمک خاصیت ضدالتهابی شگفت انگیزی دارد و شستن دندان با نمک به سلامت بافت لثه شما هم کمک می کند. از این جهت استفاده از نمک به عنوان خمیر دندان با بسیاری از مشکلات از جمله سندرم متورم و دندان دردی که ناشی از التهاب است مقابله می کند.

تمیز کردن پلاک دندان

پلاک باکتریایی یا پلاک دندان، ماده ای سفید رنگ است که پس از صرف غذا روی دندان ها ایجاد می شود. پلاک دندان یا پلاک باکتریایی موجب بروز عوارض جدی مثل پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و دیگر مشکلات مربوط به دندان ها می شود. پلاک دندان به ویژه از پروتئین های موجود در بزاق، باکتری ها، مواد سمی و باقی مانده موادغذایی تشکیل شده و به طور مداوم ایجاد می شود. نمک توانایی فوق العاده ای برای تمیز کردن و از بین بردن کثیفی پلاک دندان ها دارد.

تمیز کردن پلاک دندان

مبارزه با بوی بد دهان

درست مثل دهانشوهای موجود در بازار نمک مثل یک دهانشوی طبیعی و فوق العاده از بوی بد دهان جلوگیری می کند. بنابراین برای مقابله با این مشکل آزاردهنده کافی شستن دندان با نمک را امتحان کنید یا آب نمک قرقره کنید.

سفید کردن دندان ها

توانایی نمک برای جدا کردن کثیفی از دندان ها باعث حفظ رنگ طبیعی دندان ها می شود. با این حال، برخی متخصصان اظهار داشتند نمک به سفید کردن دندان ها کمک زیادی نمی کند. متخصصان برای سفید شدن دندان ها پیشنهاد می کنند جوش شیرین را با نمک مخلوط کنید و با آن مسواک بزنید.

عوارض جایگزین کردن خمیردندان با نمک

از بین رفتن مینای دندان به دلیل زبر بودن نمک

احتمال قورت دادن مقداری از نمک

امکان آسیب به لثه

مقایسه خمیر دندان و نمک برای مسواک زدن برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 626113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟