طب سنتی در دام کانال‌های تلگرامی

درمان سیاهی دور چشم با زعفران

باور اشتباه: یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین نسخه‌های خانگی برای از بین بردن تیرگی و پف زیر چشم استفاده از یک دستمال نخی تمیز و آغشته کردن آن به زعفران است. این دستمال را روی صورت‌تان بیندازید، به‌گونه‌ای که چشم‌ها و ناحیه زیر آن را به‌خوبی پوشش دهد. هرچند دقیقه یک‌بار در صورت نیاز با کمک اسپری، مقداری زعفران روی دستمال بپاشید. تکرار این روش به شما کمک می‌کند برای مدت‌ها از شر پف زیر چشم‌تان راحت شوید.

توصیه طب سنتی: از منظر طب سنتی درمان سیاهی چشم با گلاب بسیار توصیه می‌شود؛ گلاب آنتی‌اکسیدان زیادی دارد و حاوی ویتامین C و A بوده که برای سیاهی دور چشم بسیار مفید است. گلاب سبب رفع خستگی پوست، درخشان و با طراوت شدن آن و بهبود هرگونه التهابی می‌شود. از طرف دیگر، گلاب برای درمان تحریکات پوستی، قرمزی و التهاب هم بسیار موثر است. برای با طراوت شدن چشم و از بین بردن سیاهی‌های دور آن مقداری پنبه را با گلاب مرطوب کرده و سپس آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

صدای گوش

باور اشتباه: برای درمان چرک گوش گلاب و سرکه را به‌طور مساوی با هم مخلوط کرده و روزی سه مرتبه و هر بار یک تا 2 قطره در گوش بچکانید.

توصیه طب سنتی: از منظر طب سنتی برای درمان چرک گوش می‌توانید آب‌غوره و سرکه را به‌طور مساوی با هم مخلوط کرد و روزی سه مرتبه و هر بار یک تا 2 قطره در گوش بچکانید.

پاک‌سازی در طب اسلامی سنتی

باور اشتباه: برخلاف فرهنگ و باور عامه مردم که از گرسنگی وحشت دارند تا جایی که حتی در سحرهای ماه مبارک رمضان هم پرخوری می‌کنند تا مبادا در طول روز گرسنه شوند، در طب سنتی تحمل گرسنگی توصیه شده و بر تاثیر آن در سلامت بدن تاکید شده است.

توصیه طب سنتی: از منظر طب سنتی گرسنگی کشیدن نمی‌تواند تنها راه برای سم‌زدایی بدن باشد. شاید تعجب کنید، اما استفاده از یک نوع آش مخصوص می‌تواند این پاک‌سازی را در بدن انجام دهد. آش یکی از معروف‌ترین غذاهای اصیل ایرانی است که تقریبا در تمام ایران پخته می‌شود و البته چند نوع مشخص دارد: آش رشته، ماست، شله‌قلمکار، جو، دوغ و... که ساده‌ترین و متداول‌ترین آن‌ها آش رشته است. حال قصد معرفی آشی را داریم که نه‌تنها قدمت طولانی در پاک‌سازی سموم و اخلاط بدن دارد، بلکه به دلیل کمک به جمع‌آوری و دفع سموم دستگاه گوارش، معده، کبد، صفرا و کلیه، سلامت بدن را تضمین می‌کند و از همین رو به آش سلامتی معروف است. تهیه این آش نیازمند حوصله و وقت کافی بوده و مدت‌زمان دست یافتن به این سلامتی توسط این آش 10 روز است. برای پاک‌سازی بدن و دفع سموم آن باید به‌جای غذاهای چرب و ادویه‌دار به مدت 10 روز از این آش استفاده کنید.

مواد لازم: نصف پیمانه برنج، سه قاشق سوپ‌خوری عدس، نصف پیمانه بلغور گندم، به میزان لازم سبزی‌های فصل، یک عدد چغندر رنده شده، به میزان لازم هویج و شلغم رنده شده، به میزان لازم تره، جعفری، گشنیز، نمک و زردچوبه.

روش تهیه: این آش باید به قدری پخته شود که مواد داخل آن قابل‌ تشخیص نباشند. هنگام مصرف این آش می‌توانید از مقداری نان سنگک تازه و زیره، آب‌لیمو ترش تازه یا آب‌غوره به‌عنوان طعم‌دهنده استفاده کنید. در طول مدت مصرف آش سلامتی هیچ نوع غذای دیگری مصرف نکنید. همان‌طور که گفته شد دوره مصرف و پاک‌سازی بدن توسط آش سلامتی ۱۰ روز است که به دونیمه ۵ روزه تقسیم می‌شود و باید در پایان هر دوره ۵ روزه دارویی مفرح تهیه و مصرف شود.

گرفتگی عروق

باور اشتباه: گرفتگی عروق را می‌توان با مصرف عصاره سیر و لیموترش برطرف کرد. برای این منظور باید 30 حبه سیر را همراه 5 عدد لیموترش شیرازی در همزن له کرده و با یک لیتر آب مخلوط ‌کنید. مخلوط را بجوشانید و بعد از سرد شدن آن را از صافی رد کرده و داخل یک شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید. هر روز قبل از غذا نصف استکان از این نوشیدنی غلیظ و طبیعی میل کنید. پس از گذشت 3 هفته باید 8 روز استراحت کرده و بعد دومین مرحله 3 هفته‌ای را شروع کنید.

توصیه طب سنتی: از منظر طب سنتی عصاره سیر و لیمو برای سلامت پرفایده است. لیمو حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدان است و با ترشی و خاصیت اسیدی خود بدن را پاک می‌کند. سیر نیز به پایین آمدن چربی خون کمک می‌کند. ترکیب این دو ماده برای گرفتگی عروق بسیار مفید است، اما روشی که برای مصرف این ترکیب در میان عامه مردم متداول شده، مورد آزمایش و تایید کارشناس طب سنتی قرار نگرفته است.

تخم کتان و رازیانه

باور اشتباه: آقایان نباید از تخم کتان، رازیانه و محصولات سویا استفاده کنند، زیرا دچار کاهش هورمون‌های مردانه می‌شوند.

توصیه طب سنتی: از منظر طب سنتی این‌یک باور اشتباه است. آقایان هم می‌توانند از این محصولات استفاده کنند، اما نباید به‌صورت روزانه و طولانی‌مدت مصرف شوند.

هندوانه و چای

باور اشتباه: خوردن هندوانه و چای در فاصله کم، سبب می‌شود هندوانه در معده مانند سنگ سخت شده و به معده و کبد آسیب جدی برساند؛ بنابراین بعد از خوردن چای باید 30 دقیقه صبر کنید و سپس هندوانه بخورید.

توصیه طب سنتی: مصرف هم‌زمان خربزه و عسل، هندوانه و چای، ماهی و لبنیات در کتاب‌های طب سنتی منع شده است، اما این ترکیب‌ها هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته و به همین دلیل نمی‌توان صحت این موضوع را صد درصد اعلام کرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 519155 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟