ارتباط مثبت اندیشی با سلامت روان و جسم

 نوع واکنش ما نسبت به استرس، تنها یکی از ویژگی های شخصیتی است که می دانیم روی سلامت ما اثر می گذارد، مثلا اگر شما شخصیتی واکنش پذیر داشته باشید، تاثیر منفی اش روی سلامت شما می تواند به صورت فشار خون بالا جلوه کند.

هر چند ارتباط میان استرس و سلامتی موضوعی است شناخته شده و معروف، اما رابطه میان تیپ شخصیتی ما و سیستم ایمنی مان چیزی است که تحقیقات جدید موفق به کشف آن شده است.

شخصیت شما، سیستم ایمنی تان را کنترل می کند

ویژگی های شخصیتی زیادی در افراد پیرامون مان می شناسیم. روانشناسان، رفتارهای شخصیتی را که در دوران بزرگسالی ثابت هستند، مورد مطالعه قرار داده اند؛ مثلا افراد معمولا یا برونگرا هستند یا درونگرا، خوشبین یا بدبین، روشنفکر و یا متعصب.

ویژگی های شخصیتی که عملکرد سیستم ایمنی را تحت کنترل دارند

محققان می گویند ابعادی از شخصیت مانند خودداری یا واپسرانی، خوشبینی، پرخاشجویی، شیوه ی نسبت دهی و برونگرایی درونگرایی، به سیستم ایمنی بدن مربوط هستند. حالا نگاهی داریم به این خصوصیات شخصیتی و اینکه چرا و چگونه روی عملکرد سیستم ایمنی تاثیر می گذارند.

همچنین بدبینی یا داشتن نگرش منفی نسبت به وقایع زندگی هم منجر به تضعیف واکنش سلول های T سیستم ایمنی شده بود. یافته ها نشان داد داشتن نگرش مثبت یا خوش بینانه، واکنش بهتر سیستم ایمنی را در برداشت.انکار و سرکوب احساسات منفی خود و دیگران چیزی است که به آن واپسرانی یا خودداری هیجانی می گوییم. در این پژوهش معلوم شد آنهایی که احساسات و هیجانات منفی شان را سرکوب و انکار می کردند نسبت به کسانی که فورا واکنش منفی نشان داده و پیش می رفتند، عکس العمل سیستم ایمنی شان ضعیف تر بوده است.

همچنین روحیه پرخاشجویی و کینه ورزی و یا واکنش گستاخانه و منفی و وحشیانه نسبت به حوادث زندگی، تاثیرات منفی بر سلامت سیستم ایمنی را آشکار کرد.

شیوه ی نسبت دهی، نگرش و تفکر ما نسبت به این است که آیا فکر می کنیم روی حوادث و پیشامدهای زندگی مان کنترل داریم یا اینکه هیچ اراده ای نداریم. آنهایی که شیوه ی نسبت دهی درونی دارند، عقیده دارند که می توانند برای بهترکردن شرایط نامطلوب زندگی شان دست به کار شوند. افرادی که شیوه ی نسبت دهی بیرونی دارند باورشان این است که هیچ کنترل و اختیاری بر زندگی شان ندارند.

برونگراها که از سیستم حمایتی اجتماعی بزرگی برخوردارند و دوستان متعددی دارند نیز واکنش های استرسی کمتری در بدنشان رخ می دهد و مقاومت بیشتری در برابر ویروس سرماخوردگی دارند. درونگراها که سیستم حمایتی اجتماعی شان چندان قوی نیست و در نتیجه موقعیت و فرصت مناسبی برای تسکین اضطراب و کسب حمایت های احساسی از جانب دوستان ندارند، استرس بیشتری داشته و سیستم ایمنی شان نیز ضعیف تر است.

شخصیت تان را اصلاح کنید تا سلامت باشید

پژوهشگران روی این موضوع نیز تحقیق کردند که شخصیت چطور می تواند روی مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی اثر بگذارد. به گفته ی آنها، تفاوت های فردی، نقش مهمی در تنظیم و تعدیل رابطه بین حوادث محیطی مانند عوامل استرس زا و سیستم ایمنی دارد. همچنین تفاوت های فردی ثابت مانند شخصیت، نه تنها روی سیستم ایمنی بدن بلکه روی روند بیماری ها مانند سرطان نیز تاثیر مهمی دارد.

آیا شخصیت ثابتی دارید و یا اینکه مثلا ممکن است در دوران جوانی یک درونگرا باشید و با بالا رفتن سن، تبدیل به یک برونگرا شوید؟ شاید هم از خوشبینی به بدبینی رسیده باشید؟

همین قضیه در مورد پیداکردن دوستان بیشتر و برقراری ارتباطات مفیدتر صدق می کند، اگر موجودی اجتماعی تر شوید حتما تبعاتش را خواهید دید.اگر بتوانید برخی از جنبه های منفی شخصیتی تان را تغییر دهید، می توانید سیستم ایمنی تان را هم ارتقاء دهید. اینکه نگاهی مثبت به پیشامدهای زندگی داشته باشید، عادتی است که می توانید برایش تمرین کنید تا تبدیل به یکی از ویژگی های معمول شخصیتی تان شود.

شیوه ی کنارآمدن با مقوله ی " تنهایی " نیز بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد

آیا وقتی تنها هستید احساس تنهایی آزارتان می دهد یا اینکه می توانید بهترین دوست خودتان باشید؟ تحقیقات نشان داده است ژن هایی که عملکرد سلول های ایمنی و حتی عملکرد سلول های خونی را تعیین می کنند، در افراد تنها و غیرتنها متفاوت هست. ژن های خاصی که التهابات جسمی را فرو می نشانند، در افراد تنها کارآیی کمتری دارند.

شیوه ی کنارآمدن با مقوله ی " استرس " نیز بر سیستم ایمنی تاثیر می گذارد

می دانیم که استرس نابودکننده است، اما استرس تا حدود زیادی به شیوه ی پردازش یک لحظه یا موقعیت هیجانی مخرب برمی گردد و اینکه چه تاثیری روی واکنش جنگ و گریز بدن تان می گذارد.

استرس مزمن منجر به مشکلات زیادی در سلامتی می شود مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی. حالا هم می دانیم که استرس می تواند عملکرد سیستم ایمنی در برابر سایر بیماری ها را تضعیف نماید.

نتیجه ی یک تحقیق جالب بود: احساسات و هیجانات مثبت عده ای از افراد ارزیابی و امتیازدهی و درجه بندی شد. سپس ویروس سرماخوردگی از طریق استنشاق بینی وارد بدنشان گردید. آنهایی که در خوشبینی و هیجانات مثبت، پایین ترین امتیاز را کسب کرده بودند نسبت به افرادی که بیشترین امتیازها را در این صفات داشتند، سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی بودند.

پس مثبت اندیشی به شما و سیستم ایمنی تان کمک می کند تا سالم بمانید.

منبع: تبیان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 465305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟