با خوردن این چربی ها هرگز چاق نمی شوید

​عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: عموم افراد جامعه چربی‌ها را به‌عنوان مواد غذایی مضری می‌شناسند که سبب بروز چاقی و افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند، این در حالی است که برخی از انواع چربی‌ها که به آنها چربی‌های اشباع نشده می‌گویند از چاقی جلوگیری می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز: مهدی ابراهیمی گفت: چربی‌های اشباع نشده نه تنها مضر نیستند، بلکه به دلیل داشتن کالری کم و تاثیر مثبت بر قلب و عروق، از چاقی جلوگیری کرده و به کارکرد بهتر سیستم قلبی عروقی نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از انواع چربی‌های اشباع نشده سبب کاهش کلسترول بد و فشار خون نیز می‌شوند، افزود: گرچه روغن ماهی، روغن کلزا، زیتون، بادام زمینی، آفتابگردان، آووکادو، میوه‌های آجیلی و بذرها به عنوان مهمترین منابع چربی‌های اشباع نشده شناخته می‌شوند، اما میوه عناب نیز منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است.

خوراکی‌های مفید و مضر برای سلامت کبد

10 غذا برای تضمین سلامتی قلب

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: این دسته از ترکیبات بیش از 70 درصد کل اسیدهای چرب موجود در میوه عناب را تشکیل می‌دهند.

ابراهیمی ادامه داد: اسیدهای چرب اشباع نشده عناب علاوه بر داشتن خواص درمانی در ایجاد رایحه خاص میوه عناب نیز تاثیرگذار هستند .

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اهمیت استفاده از عناب در رژیم غذایی وجود اسید چرب لینولنیک (امگا-3) و لینولئیک (امگا-6) در میوه عناب است، تصریح کرد: بدن انسان قادر به ساخت این دو ماده غذایی نیست و تامین آن مستقیما از طریق رژیم غذایی صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این دسته از اسیدهای چرب برای کارکرد مغز ضروری‌اند و باید در رژیم غذایی بمنظور جلوگیری از کمبود اسیدهای چرب ضروری مصرف شوند.

ابراهیمی افزود: کمبود اسیدهای چرب ضروری توسط ناهنجاری‌های رشد، مشکلات پوستی و دیگر ناهنجاری‌ها مشخص می ‌ شوند.

دلایل بی‌حالی دائمی چیست؟

وی ادامه داد: مطالعات بالینی نشان میدهد که سطح اسیدهای چرب ضروری در پلاسمای کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی با کم توجهی‌اند، کمتر است .

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: اسیدهای چرب امگا 3 کارکردهای فیزیولوژیکی مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به شل کردن و انقباض ماهیچه‌ها، کمک به گوارش، لقاح، تقسیم سلولی، رشد و حرکت کلسیم و دیگر مواد به داخل و خارج سلول‌ها و همچنین دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی اشاره کرد.

ابراهیمی گفت: اسیدهای چرب امگا3 زمان خونریزی را افزایش و تجمع پلاکت‌ها، روانروی خون، و فیبرینوژن را کاهش داده و لذا احتمال ایجاد لخته خون را کاهش می‌دهند و باعث کاهش تری گلیسریدهای سرم در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 میشوند. بعلاوه اسیدهای چرب امگا-3 می توانند علائم افسردگی دوقطبی را بهبود بخشند.

6 روش برای پیشگیری از لخته شدن خون در پا

فروکتوز روی کبد اثر می‌گذارد یا روده؟

5 دلیل برای بیان تفاوت کالری‌ها با یکدیگر

وی افزود: مصرف اسیدهای چرب امگا-6 بجای چربی‌های اشباع شده و ترانس نیز باعث کاهش خطر بیماری عروق کرونر در انسان می‌شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه اختصاص1 تا 2 درصد از کل کالری رژیم غذایی به اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولنیک از کمبود اسیدهای چرب ضروری جلوگیری می‌کند، استفاده از میوه عناب بعنوان منبعی غنی، ارزان و قابل دسترس از اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی می‌تواند مورد توجه مردم و سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 462486 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟