سلامتی تان را با چند تست خانگی آزمایش کنید

به گفته ی کارشناسان، ما برای آنکه بتوانیم به درستی از سلامت خود مراقبت کنیم، باید هر سال یک بار چکاپ کامل انجام دهیم. با این حال، در فاصله ی این چکاپ های سالیانه هم باید سلامت خود را کنترل کنید. برای این منظور، تست های مخصوصی وجود دارد که می توانید از آن ها برای تشخیص بیماری های جدی استفاده کنید، حتی قبل از اینکه علائم اولیه ی این بیماری ها بروز پیدا کند. در ادامه به چند تست ساده می پردازیم که با استفاده از آن ها می توانید ریسک بروز بعضی از بیماری ها را در خود ارزیابی کنید و متوجه شوید که به درمان تخصصی نیاز دارید یا نه.

۱- بیماری قلبی و ریوی

تست سلامتی

انگشتان دست هایتان را مانند تصویر بالا، به شکل یک J سر و ته در آورید و ناخن هایتان را روی هم بگذارید. اگر بین ناخن هایتان یک لوزی کوچک می بینید، یعنی قلب و عروق تان از سلامت کامل برخوردارند.

اما اگر هیچ فاصله ای بین ناخن هایتان وجود نداشته باشد، این احتمالآً نشان دهنده ی چماقی شدن ناخن ها شما است. کلفت شدن انگشتان دست به این معنی است که خونی که در بدن شما جریان دارد، از اکسیژن کافی برخوردار نیست. کمبود اکسیژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مثل بیماری قلبی عروقی، مشکلات ریوی و مشکلات معده ای روده ای.

۲- سکته ی مغزی و زوال عقل

برای انجام این تست به یک تایمر احتیاج دارید (می توانید از تایمر گوشی موبایل تان هم استفاده کنید). یک پای خود را طوری بالا ببرید که کفل تان در موازات کف زمین قرار بگیرد. حالا تایمر را بزنید. اگر بتوانید به مدت ۲۰ دقیقه یا بیشتر در همین حالت ایستاده بمانید، یعنی کمترین ریسک را برای سکته ی مغزی یا ابتلا به زوال عقل دارید. اما اگر نتوانید روی یک پا تعادل تان را حفظ کنید، این مسأله احتمالاً نشان دهنده ی وجود مشکلی در عروق مغزی شما است.

۳- کم خونی

جلوی یک آینه بایستید و پلک پایین تان را به سمت پایین بکشید. اگر رنگ داخل آن صورتی باشد، یعنی مشکلی ندارید. اما اگر مبتلا به کم خونی باشید، رنگ داخل چشم تان احتمالا صورتی کمرنگ یا زرد مانند خواهد بود. کم خونی در اثر کمبود هموگلوبین های خون به وجود می آید و نشان دهنده ی آن است که عضلات و بافت های درون بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کنند و در نتیجه، به درستی کار نمی کنند. اگر متوجه شده اید که چهره ی رنگ پریده ای دارید، زود خسته می شوید یا به سختی نفس می کشید، حتماً برای انجام معاینه به پزشک مراجعه کنید.

۴- عدم تعادل هورمونی و کمبود ریز مغذی ها

ریزش موها امری طبیعی است. به گفته ی پزشکان، ما روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد مو از دست می دهیم که مسأله ی غیر طبیعی و نگران کننده ای نیست. اما برای اینکه متوجه شوید ریزش موهایتان نگران کننده است یا نه، می توانید یک تست ساده انجام دهید:

برای این منظور، موهایتان باید تمیز و خشک باشند. یک دسته ی کوچک از موهایتان را با دست بگیرید و آن ها را بکشید. لازم نیست فشار خیلی زیادی وارد کنید. اگر فقط ۲ تا ۳ عدد از موهایتان کنده شوند، کاملاً طبیعی است. اما اگر موهای بیشتری کنده شوند، باید به یک متخصص مراجعه کنید.

ریزش مو دلایل زیادی می تواند داشته باشد: اضطراب، عدم رعایت بهداشت فردی و یا بیماری های جدی. نازک شدن موها هم اغلب به دلیل بر هم خوردن تعادل هورمون ها یا کبود مواد مغذی در بدن رخ می دهد. به این نشانه ها هرگز بی توجه نباشید.

۵- سندرم تونل کارپال

از این تست می توان برای تشخیص سندرم تونل کارپال استفاده کرد. این سندرم بیشتر، کسانی که شغل های اداری دارند، هنرمندان و دوچرخه سوارها را درگیر می کند.

دست هایتان را بالا ببرید، طوری که ساعدتان رو به روی صورت تان قرار بگیرد. سعی کنید نوک انگشت هایتان را به انتهای کف دست تان برسانید. اگر بتوانید به مدت ۱ تا ۲ دقیقه این کار را ادامه دهید، یعنی مشکلی ندارید. اما اگر مچ دست ها یا انگشت هایتان سوزن سوزن، بی حس یا دردناک شوند، این می تواند نشانه ی سندرم تونل کارپال باشد.

سندرم تونل کارپال زمانی به وجود می آید که بافت های مجاور روی عصب میانی، فشار وارد می کنند. این سندرم اگر درمان نشود، درد و بی حسی ناشی از آن تشدید خواهد شد.

۶- دیابت

برای انجام این تست، به کمک کس دیگری احتیاج دارید. یک مداد که انتهای آن پاککن داردرا به همراه تان بدهید و از او بخواهید با نوک مداد و سر پاککن دار آن، به نوبت، پای شما و انگشتان آن را لمس کند. آیا می توانید بدون نگاه کردن، متوجه شوید که همراه تان کدام سر مداد را به پای شما می زند؟

اگر نتوانید درست تشخیص دهید، یعنی پایانه های عصبی روی پاهایتان به درستی کار نمی کنند. حساسیت پایین می تواند از نشانه های بیماری دیابت باشد.

۷- مشکلات شریانی

روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را با یک زاویه ی ۴۵ درجه بالا ببرید و چند دقیقه در همان حالت نگه دارید. حالا، به رنگ پاهایتان دقت کنید. اگر پاها و انگشت هایتان کاملاً رنگ پریده (تقریباً سفید رنگ) باشند، یعنی گردش خون بدن تان وضعیت خیلی بدی دارد. این تغییر رنگ می تواند در هر دو پا یا فقط یکی از آن ها به وجود بیاید.

سرخرگ های محیطی، خون را به دست ها و پاها می رسانند. اما وقتی سرخرگ ها مسدود شوند، به ماهیچه های بدن اکسیژن کافی نمی رسد و این مسأله باعث بروز علائم ناخوشایندی مثل بی حسی، درد و غیره می شود. به این مشکل، بیماری سرخرگ محیطی گفته می شود که تشخیص علائم آن در مراحل اولیه بسیار دشوار است. این بیماری اگر درمان نشود، می تواند منجر به حمله ی قلبی و سکته ی مغزی شود.

۸- شنوایی

برای انجام این تست، باید به یک اتاق ساکت بروید. یک دست تان را در نزدیکی گوش تان ببندید و انگشت های دست تان را روی هم بکشید. آیا صدایی می شنوید؟ بعد از آن، دست تان را تا جایی که ممکن است از گوش تان دور کنید و دوباره انگشت هایتان را روی هم بکشید. حالا هم صدایی می شنوید؟ اگر جواب تان مثبت است، شنوایی شما مشکلی ندارد. به خاطر داشته باشید که این کار را باید برای گوش دیگرتان هم انجام دهید.

۹- استعداد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

برای انجام این تست، باید از خانه بیرون بروید. از یک پلکان (۸ تا ۱۲ پله)، در حین آواز خواندن بالا بروید. یا می توانید با موبایل تان صحبت کنید یا از روی چیزی با صدای بلند بخوانید. نکته ی مهم این است که هنگام بالا رفتن از پله ها باید در حال صحبت کردن باشید. اگر در این حالت احساس کنید که قلب تان به شدت می زند و نمی توانید به درستی نفس بکشید، یعنی سیستم قلبی عروقی و ریه های شما تحمل فعالیت های فیزیکی را ندارند.

به خاطر داشته باشید که این تست ها نمی توانند جای اظهار نظر حرفه ای پزشک را بگیرند. اگر در خودتان نشانه هایی می بینید که نگران تان کرده، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 456030 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟