درمان یبوست با ترفندهای خانگی

آیا در اجابت مزاج مشکل دارید؟ بدانید که تنها نیستید و میلیون‌ها نفر در جهان از این مشکل رنج می‌برند اما شما می‌توانید با روش‌های ساده و موثر خانگی از این مشکل رها شوید.

یبوست مشکلی است که ممکن است چندین عامل در بروز آن دخیل باشند. به‌طورمعمول، افراد دارای حرکات روده‌ای در فواصل منظم و به‌طورمعمول منظم هستند و مدفوع به‌راحتی بدون هیچ‌گونه فشار و یا ناراحتی از بدن خارج می‌شود.

اگرچه فراوانی طبیعی حرکات روده‌ای و اجابت مزاج از فردبه‌فرد متفاوت و متغیر است، حدود ۹۵٪ از بزرگ‌سالان سالم دارای یک الگو هستند که از ۳ بار در روز تا ۳ بار در هفته متغیر است. در یبوست، حرکات روده یا کمتر رخ می‌دهد یا مدفوع سخت، خشک و دفع آن دشوار است.

اغلب اوقات یبوست با بیماری یا اختلال گوارشی در ارتباط نیست. در عوض، این عارضه با رژیم غذایی، شیوه زندگی، مصرف دارو‌ها یا برخی عوامل دیگر در ارتباط است که مدفوع را سخت‌تر می‌کند یا در دفع راحت مدفوع تداخل ایجاد می‌کند.

برای درمان یبوست قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید می‌توانید از روش‌های درمانی ذیل که بسیار ساده و در دسترس است استفاده کنید:

۱- درمان یبوست شدید با دانه کنجد

چربی موجود در دانه کنجد همانند مرطوب کننده روده عمل می‌کند که در صورت خشک بودن مدفوع بسیار کمک کننده است. این دانه‌ها را می‌توانید به سرلاک و یا سالاد اضافه کرده و یا آسیاب آن را بر روی غذا به عنوان چاشنی بپاشید. این روش مورد علاقه‌ی آمیش‌ها (یک فرقه مسیحی) و پزشکان چینی بوده است.

۲- درمان یبوست شدید با فیبر

فیبر همانند یک تمیز کننده لوله، غذا و پسماند باقی مانده از آن را در سیستم گوارشی پاک سازی کرده و مرطوب کننده سیستم گوارشی است.این روش مقدار مدفوع شما را افزایش می‌دهد، و عضلات دستگاه گوارش را تقویت کرده تا دفع راحت تری داشته باشند. مقدار استاندارد مصرف فیبر بین ۲۰ تا ۳۵ گرم روزانه است.مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از: سرلاک سبوس دار، لوبیا، عدس، بلغور، جو دوسر، بادام، جو، بیشتر سبزیجات، و میوه‌های تازه و خشک.

۳- درمان یبوست با روغن کرچک

برای درمان یبوست به عنوان یک ملین محرک عمل می‌کند. روغن کرچک روده بزرگ و کوچک را تحریک می‌کند و به حرکات روده بهبود می‌بخشد.

دو قاشق چای خوری روغن کرچک را با معده خالی بخورید. برای بهبود طعم و مزه می‌توانید بعد آن آبمیوه مصرف کنید.در عرض چند ساعت شما تغییری در شرایط خود حس خواهید کرد.این روش درمان یبوست را نباید برای مدت طولانی تکرار کنید، زیرا عوارض جانبی به همراه دارد.

۴-رفع یبوست مصرف ماست یا کفیر

بسیاری از محصولات لبنی از جمله ماست و کفیر حاوی میکرو ارگانیزم‌هایی هستند که به عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند. پروبیوتیک‌ها اغلب باکتری‌های خوب نامیده می‌شوند و ممکن است به سلامت روده و نرم شدن مدفوع کمک کنند.

در یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ محققان استفاده از ماست بدون طعم پروبیوتیک حاوی پلی دکستروز، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم لاکتیس را برای درمان یبوست بررسی کردند. این محققان دریافتند که خوردن ۱۸۰ میلی لیتر از این ماست هر روز صبح طی ۲ هفته زمان لازم برای دفع مواد زائد را در افراد مبتلا به یبوست کاهش می‌دهد.

۵- رفع یبوست با مصرف آلو

آلو یکی از غذا‌های ضد یبوست مشهور است و آلو و آب آن به عنوان یک درمان خانگی آزمایش شده برای یبوست در بسیاری از بخش‌های جهان است. آلو‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند یک ماده غذایی که به عنوان سرعت دهنده و تسهیل کننده حرکات روده شناخته می‌شود. آلو‌ها همچنین حاوی سوربیتول و ترکیبات فنلی هستد که ممکن است فواید گوارشی داشته باشند. یک بررسی در سال ۲۰۱۴ نتیجه گیری کرد که خوردن آلو ممکن است تعداد حرکات روده را افزایش دهد و دفع مدفوع در افراد مبتلا به یبوست را بهبود می‌دهد.

در اکثر تحقیقات مورد استفاده در بررسی، مشارکت کنندگان تحقیق ۱۰۰ گرم الو را هر روز مصرف کردند یا حدود ۱۰ آلو در روز.

۶- درمان یبوست شدید با آب لیمو

اسید سیتریک موجود در آب لیمو نقش یک محرک را برای سیستم گوارشی شما ایفا کرده و می‌تواند برای دفع سموم از بدن بسیار مفید باشد. با اضافه کردن مقداری آب لیمو به یک لیوان آب هر روز صبح، یا اضافه کردن لیمو به چای، موجب ترش مزه شدن آب و شادابی بیشتر شده که نه تنها به عنوان درمان طبیعی برای یبوست محسوب می‌شود بلکه موجب افزایش نوشیدن بیشتر آب در طول روز گردیده و در طولانی مدت دستگاه گوارش شما بهتر می‌شود.

۷- درمان یبوست با ورزش

حتی روزانه ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی از مسیر روده سریع‌تر عبور کند. اگر شما پس از صرف یک غذای سنگین احساس خواب آلودگی پیدا کردید تلاش کنید در همان مکانی که هستید، تحرک داشته باشید.

این تحرک و فعالیت به فرآیند هضم غذا کمک کننده است و از حس سنگینی پس از صرف غذای پر کالری و حجیم جلوگیری می‌کند و برای درمان یبوست شدید مفید است.

پیشگیری از عارضه یبوست

پر واضح است که پیشگیری بهتر از درمان است و شما می‌توانید در بسیاری موارد، با رعایت نکات زیر می‌توانید از بروز عارضه یبوست پیشگیری کنید:

اضافه کردن فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود: تنظیم یک برنامه غذایی دارای ۲۵ گرم تا ۳۰ گرم فیبر روزانه. از انواع غذا‌های با فیبر بالا مانند لوبیا، کلم بروکلی، هویج، سبوس، دانه‌های کامل و میوه‌های تازه استفاده کنید. برای جلوگیری از نفخ و گاز، این مواد غذایی را به‌طور مداوم در طول چند روز مصرف کنید.

نوشیدن مایعات به مقدار مناسب: برای اکثر افراد بزرگ‌سال سالم این معادل شش تا هشت لیوان آب در روز است.

یک برنامه تمرین منظم را شروع کنید: حداقل ۲۰ دقیقه پیاده‌روی سریع ممکن است روده شمارا برای انجام فعالیت طبیعی و سالم تحریک کند.

کمک به عادت دادن و آموزش دستگاه گوارش شما برای اجابت مزاج به‌طور منظم: یک‌زمان ۱۰ دقیقه‌ای را برای قرار گرفتن در توالت که تقریباً در هرروز یکسان باشد را در نظر گرفته و برنامه‌ریزی کنید: بهترین زمان برای انجام این کار معمولاً پس از صرف صبحانه است.

اجابت مزاج را تا دسترسی به زمان مناسب‌تر به تعویق نیندازید: بدون تأخیر اجابت مزاج کنید.

استفاده از مسهل‌های مدفوع یا مکمل‌های حاوی فیبر: استفاده از این موارد ممکن است یبوست گاه‌به‌گاه را از بین ببرد. همیشه دستورالعمل‌های دوز مصرفی را دقیقه همان‌طور که در برچسب این دارو‌ها نوشته‌شده است، دنبال کنید.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 455019 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟