استرس تان را با آفتاب درمان کنید

اگرچه فصل پاییز همراه با مایل شدن نور خورشید است، اما شما هنوز هم می توانید در ساعات اوج تابش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار بگیرید و از مزایای سلامتی آن بهره ببرید.

بهره مندی از نور خورشید تنها به معنای جذب موثر ویتامین دی در بدن نیست. شما با قرار گیری در معرض آفتاب از ۶ راه می‌توانید به افزایش سلامت خود کمک کنید:

کاهش فشار خون: پزشکان به تازگی فایده دیگر نور خورشید را کشف کرده‌ و دریافته ‌اند که اشعه فرابنفش خورشیدی باعث آزادشدن ترکیبی به نام «نیتریک اکسید» می ‌شود و این ترکیب فشارخون را پایین می‌ آورد. به بیان دیگر نور خورشید به کاهش فشارخون و کاهش خطر حمله قلبی و مغزی کمک می ‌کند و حتی می ‌تواند باعث افزایش طول عمر شود.

رهایی از استرس: استرس و اضطراب از جمله عواملی است که با تابش خورشید کاهش پیدا می کند. استرس هایی که در شرایط سخت مانند داشتن مشاغل سخت و غیره بر فرد تحمیل می شود، با شروع فصل گرما و افزایش نور خورشید به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. در نتیجه اگر خودتان را تحت استرس و فشارهای روحی شدید می بینید، هر روز در نور خورشید قدم بزنید. قرار گیری در معرض نور خورشید منجر به افزایش تولید سروتونین یا همان هورمونی می شود که با افزایش خلق و خو در ارتباط است.

خواب بهتر: نور خورشید در اولین ساعات روز برای حصول اطمینان از داشتن خواب شبانه خوب مهم است. سروتونین تولید شده ناشی از نور خورشید علاوه بر تنظیم خلق و خو، به تنظیم خواب شبانه نیز کمک می کند. علاوه بر این ملاتونین که هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری است، به سطوح مناسب سروتونین متکی است.

انرژی بیشتر: قرار گیری در معرض نور آفتاب یک نوع ورزش است، یعنی میزان اکسیژن خون را افزایش می دهد و به نوبه خود می‌تواند منجر به افزایش استقامت و رشد عضلانی و افزایش انرژی شود. از ورزش در هوای خنک نترسید و به محض این که حتی در فصول سرد شاهد تابش خورشید بودید، انجام ورزش در هوای آزاد را فراموش نکنید.

افزایش ویتامین دی بدن: ویتامین دی نقش موثری در متابولیسم کلسیم و فسفر و سلامت استخوان ها بر عهده دارد. اما برای اینکه این ویتامین به خوبی به وظایف خود عمل کند، باید ویتامین دی مصرفی و ویتامین دی که در بدن تولید می شود، متناسب باشد. در این صورت است که نقش نور آفتاب که باعث تولید ویتامین دی در بدن می شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند. پزشکان توصیه می کنند که روزانه بین ده تا پانزده دقیقه در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید تا با پوستتان در تماس باشد. این کار به نفع اسکلت بدن تان خواهد بود و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مفید است.

پیشگیری از آرتریت: نتایج بررسی هایی که در سال ۲۰۱۳ در آلمان انجام شده است نشان می دهد افرادی که به میزان زیاد از داروهای کورتون استفاده کرده اند بیشتر با کمبود ویتامین دی و عواقب آن مانند پوکی استخوان و آرتریت مواجه می شوند. بنابراین افرادی که با این مشکلات مواجه هستند، علاوه بر مصرف دارو لازم است به میزان لازم در معرض نور خورشید نیز باشند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452525 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟