کمبود منیزیم عامل 8 بیماری خطرناک

کمبود منیزیم علائم متعددی دارد که در برخی موارد می‌تواند اختلالات جدی در سلامتی ایجاد کند. اکثر افرادی که دچار این کمبود هستند متوجه آن نمی‌شوند و حتی مشکل شان نیز تشخیص داده نمی‌شود.

 متاسفانه این کمبود تبدیل به یک مشکل کمابیش شایع بین افراد شده است. بدون شک اگر با مصرف مواد غذایی مناسب به میزان کافی، منیزم جذب نکنیم بدن دچار کمبود این ماده‌ی مغذی خواهد شد. عوامل دیگری مانند مصرف الکل و برخی از داروها نیز می‌توانند باعث خالی شدن ذخیره ی منیزیم بدن شوند. منیزیم برای حفظ سلامت قلب، کلیه ها و عضلات لازم است. این ماده‌ی معدنی مفید باعث تنظیم تجمع مواد مغذی در بدن و همچنین باعث تقویت استخوان‌ها می‌شود. در این مطلب ۸ نشانه ی کمبود منیزیم را عنوان می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

خستگی

بدون شک خستگی زیاد و بیش از اندازه طبیعی نیست. درست است که همه ی ما در طول روز به دلیل عوامل متعددی مانند استرس‌های کاری، مشغله‌های روزمره وغیره احساس خستگی و بی حالی می کنیم اما خستگی طولانی مدت و دائمی می‌تواند یکی از علائم کمبود منیزیم تلقی شود. باید بدانید که این نوع خستگی نیز تا زمانی که به میزان کافی منیزیم جذب نکنید از بین نخواهد رفت. به خاطر اینکه این ماده‌ی معدنی به تولید و تبدیل انرژی کمک می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث احساس ضعف عمومی و خستگی زیاد شود. برای حفظ انرژی و مقابله با این خستگی‌ها به میزان کافی منیزیم جذب کنید.

اسپاسم و کرامپ های عضلانی

اسپاسم‌ها و کرامپ‌های عضلانی جزو مشکلات آزاردهنده و همچنین دردناک هستند. این مشکلات غیرقابل کنترل بوده و نمی‌شود به راحتی نادیده شان گرفت. معمولا ورزشکاران به طور مرتب از گرفتگی‌های عضلانی ناشی از کشیدگی نامناسب عضلات، بی آبی یا تغذیه ی نامناسب رنج می‌برند اما افراد دیگر نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند بدون اینکه به درستی دلیل آن را بدانند. کرامپ‌ها و گرفتگی‌های عضلانی از علائم شدید کمبود منیزیم هستند و اگر شما نیز به طور مرتب با این مشکل مواجه می‌شوید حتما میزان این ماده‌ی مغذی بدن تان را چک کنید.

آریتمی

منیزیم نقشی اساسی در سلامت عمومی قلب ایفا می‌کند. این ماده‌ی معدنی برای انقباض عضلانی تاثیر دارد و کمبود آن می‌تواند روی مهم ترین عضله ی بدن یعنی قلب نیز تاثیر منفی بگذارد. آریتمی به ضربان نامنظم قلب گفته می‌شود و منیزیم وظیفه ی حفظ ضربان نرمال قلب را بر عهده دارد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که حفظ سطح مناسب منیزیم بدن به پیشگیری از ابتلا به برخی از اختلالات و بیماری های قلبی مانند آریتمی کمک می‌کند.این ماده‌ی معدنی در درمان این بیماری قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سرگیجه

برای همه ی ما پیش می‌آید زمانی که به طور ناگهانی سرمان را بلند کنیم و یا از جایمان بلند شویم دچار سرگیجه ی جزئی شویم. اما اگر دچار کمبود منیزیم شده باشید این سرگیجه بیشتر و طولانی‌مدت‌تر بوده و حتی تمام طول روز با شما همراه خواهد بود. متاسفانه در بسیاری از موارد در تشخیص عامل سرگیجه نیز اشتباهاتی رخ می‌دهد چون عوامل متعددی باعث بروز این مشکل می‌شود. اگر مدتی است که دچار سرگیجه‌های طولانی‌مدت شده‌اید بهتر است به فکر جذب منیزیم بیشتری باشید.

بی‌حسی و کرخی

منیزیم یکی از مواد معدنی مهم بدن است که کمبود آن باعث بروز مشکلات عمومی جدی بدن می‌شود. به خاطر اینکه منیزیم روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد؛ در نتیجه کرخی و لمسی بدن می‌تواند از نشانه‌های کمبود این ماده‌ی معدنی باشد. در واقع این علائم نشان‌دهنده‌ی کمبود جدی منیزیم هستند. بدون منیزیم عصب ها و عضلات قادر به عملکرد درست نخواهند بود. کمبود این ماده معدنی همچنین می‌تواند مانع از ارسال سیگنال‌های مناسب از طرف بدن باشد که در نتیجه منجر به کرخی و لمسی آن می‌شود. این علائم معمولا در صورت، دست‌ها و پاها بروز می‌کند.

تغییرات شخصیتی

احتمالا کمی عجیب به نظر می‌رسد اما تغییرات شخصیتی نیز می‌تواند یکی از علائم کمبود منیزیم باشد. تغییرات زیادی مانند آشفتگی و تحریک‌پذیری زیاد نشان‌دهنده‌ی کمبود این ماده‌ی معدنی است. در بسیاری از موارد افراد متوجه چنین تغییراتی در وجود خود می‌شوند اما نمی‌توانند به درستی منشا آن را تشخیص دهند؛ به خاطر اینکه عوامل زیادی در بروز این نوع تغییرات شخصیتی دخالت دارند. اما کمبود منیزیم نیز می‌تواند یکی از عوامل اصلی این قبیل تغییرات باشد.

اضطراب و پریشانی

همه ی ما در برخی مقاطع زندگی دچار اضطراب و دلواپسی می‌شویم اما اگر به طور مرتب دچار این حالت‌ها هستید احتمالا از کمبود منیزیم رنج می‌برید. البته همه ی ما استرس‌هایمان را به مشکلات زندگی شخصی یا حرفه‌ای خود نسبت می‌دهیم اما در صورت اضطراب دائمی بهتر است میزان منیزیم بدنتان را چک کنید. توجه داشته باشید اگر شما فرد همیشه مضطربی باشید میزان منیزیم بدنتان نیز تحلیل خواهد رفت. در واقع یک دور تسلسل در اینجا حاکم است. کمبود منیزیم باعث بروز استرس و استرس زیاد باعث بروز کمبود منیزیم می‌شود.

برای تامین و افزایش ذخیره ی منیزیم‌تان به فکر مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده‌ی مغذی مانند بروکلی، آجیل‌ها(بادام، فندق، گردو و غیره)، غلات کامل، ماهی، توفو و غذاهای دریایی باشید. مصرف سبزیجات برگ سبز و حبوبات(مانند عدس، لوبیا سفید، لپه) را افزایش دهید. توجه داشته باشید که شکلات سیاه یکی از منابع فوق العاده ی منیزیم است. در هر ۱۰۰ گرم شکلات حدود ۲۹۲ میلی‌گرم منیزیم وجود دارد. هر ۱۰۰ گرم کاکائوی خالص نیز حاوی ۲۵۰ میلی‌گرم از این ماده‌ی مغذی است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 451900 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟