قاتلی خاموش که شب ها به سراغ تان می آید؟

کم خوابی یکی از بدترین اتفاقاتی است که می تواند کل روز یک نفر را خراب کند. متاسفانه بسیاری از ما در شرایط مختلف کم خوابی را تجربه کرده و می دانیم چه علائمی دارد. اما اگر شما هم جزو گروهی هستید که به شکل مداوم کم خوابی دارند با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

دکتر سارا گوتفرید استاد دانشگاه آکسفورد معتقد است گاهی عوارض بی خوابی از مصرف مواد مخدر Drugs نیز خطرناک تر می شود. اما چگونه؟

ابتلا به انواع بیماری ها

متاسفانه عدم استراحت اندام های حیاتی بدن و فشار بیش از حد به آن ها در اثر کم خوابی نخستین دلیل برای بروز انواع بیماری های خطرناک است. این مشکلات شامل افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، دیابت Diabetes نوع 2 و چاقی می شوند.

به هم خوردن چرخه های خواب و بیداری و مصرف مرتب مواد خوراکی یکی از رایج ترین اتفات در اثر بی خوابی است که در نتیجه منجر به چاقی و افزایش وزن می شود.

به هم خوردن وضعیت هورمون های بدن

نور تبلت و گوشی در طول شب می تواند منجر به نابینایی شود و این یعنی باید در طول شب از نور های مصنوعی جدا شویم. اما این همه ماجرا نیست. تماشای تلویزیون در طول شب نیز خطرناک است. البته موارد ذکر شده تنها مجرمان نیستند. بلکه لامپ های فلورسنت و یا چراغ های LED نور آبی بیشتر از لامپ های قدیمی در فضای تاریک باعث بی خوابی و ترشح هورمون های روزانه می شوند.

نور مصنوعی تأثیر زیادی روی ساعت بدن ما دارد. با برهم خوردن ریتم شبانه روزی بدن ما، که تنظیم کننده بازسازی سلول، فعالیت امواج مغز، تولید هورمون و تنظیم مقادیر گلوکز و انسولین است، بدن مشکلات هورمونی شدیدی را تجربه می کند.

تخریب سیستم ایمنی

یکی از اثرات رایج کم خوابی تخریب سیستم ایمنی است. مطالعات نشان می دهد که تنها یک شب بدون استراحت چهار برابر خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش می دهد. دکتر استنلی در این خصوص معتقد است؛ " وقتی کمخوابی دارید، انگیزه هایی کمتر دارید، اشتهایتان افزایش پیدا می کند، بدنتان مستعد بیماری ها می شود و بیشتری احساس کسالت می کنید.

8 ساعت خواب یک افسانه است؟!

دکتر استنلی می گوید: "چیزی به نام هشت ساعت خواب یک افسانه است. بدن انسان بر اساس روز سخت یا ساده ای که پشت سر گذاشته مقادیر خواب متفاوتی را نیاز دارد. برای مثال گاهی حتی با 4 ساعت خواب شبانه بدن به حالت مناسب باز می گردد و گاهی باید تا مرز 11 ساعت استراحت کند. اما نباید مرز خوابمان را به 4 ساعت نزدیک کنیم یا بیش از حد بخوابیم.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

عجیب ترین سنگ قبر با عکس سلفی یک دختر! + عکس

اعتراف عبدالله ویسی به قتل ملکه زیبایی عراق + عکس و جزئیات

عزرائیل حریف رقیه خاتون نشد!

جاسوسانی که عکس قالیشویی «تورقوزآباد» را به اسرائیل فروختند! + فیلم و عکس

ازدواج پنهانی در اتاق مدیر / منیژه داخل شرکت به حجله رفت !

این ابر سمی در آسمان جولان می دهد! + عکس

ایران این تروریست ها را نقره داغ کرده است؟ + عکس

دار زدن مرد متاهل بخاطر دختر 14 ساله در تهران!

سرنوشت شوم بچه ها در دام نظافتچی بیمارستان +عکس

این مردان ایرانی بدبخت ترین انسان های روی زمین!

من به رحمت خدا رفتم ؛ آخرین پیام ملکه زیبایی عراق بعد از کشته شدن !+عکس

فیلم تکان دهنده از فروش عجیب سیب زمینی با 4 مشت خاک! + فیلم

تازه ترین اقدام داعش درباره حمله تروریستی اهواز + تصاویر

 

 

 

 

کدخبر: 420113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟