بدترین میان وعده کیک و کلوچه است

فنجانی قهوه با چند تکه کیک شکلاتی مغزدار یا یک لیوان شیر با کلوچه گردویی یا استکانی چای دیشلمه با چند عدد کیک یزدی چنان اشتها برانگیزند که اگرهوس خوردن آن به سرمان بزند هیچ نیرویی نمی‌تواند جلویمان را بگیرد. این موضوع زمانی دردسرسازتر می‌شود که در یک همایش یا مهمانی، عصرانه‌ای از انواع و اقسام شیرینی‌ها تدارک دیده باشند و شما هم بخواهید از هر کدام آن بچشید!

 اما خوب است بدانید کیک، کلوچه و بیسکویت بدترین میان وعده‌هایی است که متاسفانه بیشتر خانواده‌ها اغلب به عنوان عصرانه از آن استفاده می‌کنند.

میان وعده‌ای که در کوتاه‌ترین فرصت با افزایش قند خون سیرمان می‌کند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن چنان ترشح انسولین را تحریک می‌کند که ناگهان قند خون در پایین‌ترین سطح خود قرار گرفته و چنان ضعف گریبان‌مان را می‌گیرد که گویی چند روز غذا نخورده‌ایم و بناچار مجبور به صرف بیشتر شیرینی می‌شویم و این‌گونه می‌شود که میل به شیرینی‌خواری در ما تبدیل به عادت می‌شود.

در واقع امروز اگر یک شیرینی بخوریم فردا باید با دو عدد شیرینی هوس مان را کنترل کنیم، اما اگر امروز به حس خود «نه» بگوییم فردا قدرت این ذائقه کمتر می‌‌شود و بتدریج می‌توانیم به مرحله‌ای برسیم که شیرینی را کنار گذاشته و حتی چای صبحانه را هم بدون شکر بنوشیم.

بیسکویت رژیمی نداریم!

در میان طیف وسیع بیسکویت‌ها انواع کرمدار و شکلاتی پرکالری‌ترند. کرم موجود در این بیسکویت‌ها و ویفر برخلاف خامه لبنی از شیر تهیه نشده و مزایای تغذیه‌ای آن را نداشته و چند برابر خامه پر چرب است.

ویفرها در مقایسه با بیسکویت‌های کرمدار کم‌کالری‌ترند. اسانس میوه‌ای موجود در این محصولات برای کودکان در حال رشد و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مخاطره‌آمیز است.

روغن، آرد و کالری شیرینی به کار رفته در بیسکویت‌های سبوس‌دار و آنهایی که با شیره توت، انگور یا خرما تهیه می‌شود در مقایسه با بیسکویت معمولی به یک اندازه بوده و برای افراد چاق و دیابتی محدودیت مصرف دارد. کراکر یا چوب شور نیز نوعی بیسکویت ترد با سطوح آغشته به ذرات نمک است که برای افراد با فشار خون بالا، بیماران کلیوی و قلبی ضرر دارد.

کیک کشمشی بهتر از کلوچه

کیک‌ها انواع مختلف شکلاتی، ساده، خامه‌ای، یزدی و کشمشی دارند و پرکالری‌ترین آن شکلاتی وخامه‌دار و مناسب‌ترین آن کشمشی خانگی است. این شیرینی به دلیل اسفنجی بودن مستعد جذب رطوبت و فساد بوده و به همین دلیل برای افزایش ماندگاری محصول در آن از مواد نگهدارنده، ضد کپک، عمل آورنده و بهبود دهنده به‌ وفور استفاده می‌شود؛ بنابراین بهتراست کیک را به صورت خانگی با آرد سبوس‌دار تهیه و با مقداری شیر، کشمش و برخی مغزها ارزش تغذیه‌ای آن را بالا ببرید.

کلوچه‌هایی با طعم اسانس

کلوچه در مقایسه با کیک‌های ساده قدرت چاق‌کنندگی بالاتری دارد. بزرگ‌ترین عاملی که باعث پایین آمدن ارزش تغذیه‌ای این محصول می‌شود، استفاده از گردوی نامرغوب یا مواد پرکننده اسانس داری است که به عنوان مغزی داخل کلوچه به کار می‌رود.

خوب است بدانید گردوهای نامرغوب بیشتر حاوی سم آفلاتوکسین بوده و ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهد و آرد به کاررفته در این محصول نیز از آرد موجود در کیک‌ها کم ارزش‌تر است و به دلیل مواد بهبوددهنده موجب سوزش معده و ترش کردن می‌شود.

 

کدخبر: 398296 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟