خوشمزه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

 سیستم ایمنی بدن کار دفاع بدن نسبت به میکروب‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌ها بر عهده دارد. برای اینکه سیستم ایمنی بدن کار خود را به‌خوبی انجام دهد و بتواند به حفظ و نگهداری اعضای بدن نسبت به عوامل بیماری‌زا بپردازد، باید یک سبک زندگی سالم را که یکی از ارکان مهم آن استفاده از رژیم غذایی مغذی و مفید است، در پیش گرفت.

در اینجا به معرفی ۵ مواد غذایی می‌پردازیم که خوردن و مصرف آن‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و شمارا برای بیماری احتمالی جدید آماده می‌کند.

ماست: در ماست و فراورده‌های آن، باکتری‌های مفیدی به تعداد زیاد وجود دارند که به پروبیوتیک ها (probiotics) مشهور هستند و برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند. ایلین مگی (Elaine Magee) متخصص تغذیه در این رابطه می‌گوید: «برخی از خصوصیات پروبیوتیک ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و ترفیع گوارش سالم کمک کند.» برای نمونه می‌توان گفت که برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ماست می‌تواند به بهبود بیماری‌های ایمنی بدن همچون بیماری التهابی روده کمک کند.

قارچ‌ها: پاول استامت (Paul Stamets) از قارچ شناسان مطرح به توضیحات لازم در رابطه با قارچ‌ها و اینکه آن‌ها منابع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، پرداخته و یادآور شده که قارچ‌ها از خواص ضدالتهابی برخوردار هستند. سلول‌هایی که در قارچ‌ها رشد می‌کنند به میسلیوم (mycelium) مشهور بوده و دارای خواص منحصربه‌فرد تقویت‌شده علیه باکتری‌ها و ویروس‌ها هستند. پژوهش‌هایی که در دانشگاه فلوریدای ایالات‌متحده آمریکا انجام‌شده، نشان می‌دهند، افرادی که هرروز قارچ مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی بدنشان به‌طور قابل‌توجهی تقویت می‌شود. سو پرسیوال (Sue Percival) پژوهشگر ارشد این دانشگاه در این رابطه گفت: «ما می‌توانیم با استفاده از مصرف قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بالا ببریم اما در کنار آن همچنین می‌توانیم التهاب را در این سیستم کاهش دهیم.»

سوپ مرغ: یکی از گزینه‌های بسیار خوبی که برای بیمار پیشنهاد می‌شود سوپ است که در میان سوپ‌ها، سوپ مرغ برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. در حالتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و فرد بیمار اشتهایی برای خوردن ندارد، سوپ مرغ که سرشار از مواد معدنی مفید مانند کلسیم، گوگرد و منیزیم بوده، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. آلیسا رامسی (Alissa Rumsey) سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی در این رابطه می‌گوید: «سوپ مرغ توانایی مقابله با بیماری‌ها را داشته و وجود مرغ درروند پخت این غذا ماده‌ای به نام سیستئین (cysteine) که از آمینواسیدها است را وارد غذا می‌کند که سیستم ایمنی را تقویت می‌سازد. مصرف این غذای مایعی مفید به‌صورت داغ می‌تواند مایعات بدن بیمار را جبران کرده و ترشحات گلوی بیمار را متوقف سازد.»

مغزها و آجیل‌ها: آجیل‌ها و مغزها از مفیدترین میان وعده‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. آجیل‌های برزیلی که حاوی سلنیوم (selenium) هستند یک گزینه عالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. بااین‌حال پزشکان به‌طورکلی مصرف متنوع همه مغزها را توصیه می‌کنند تا همه مواد مغذی به بدن رسیده و سیستم ایمنی بدن بهتر تقویت شود. کریستین کرک پاتریک (Kristin Kirkpatrick) از موسسه و کلینیک سلامتی Health و بهداشتی کلیولند (Cleveland) در این رابطه اظهار داشت: «ویتامین ای یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود که در از بین بردن عفونت از بدن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. قابل‌توجه است که بادام، بادام‌زمینی، فندق و تخمه آفتاب‌گردان منابع خوبی از ویتامین ای محسوب می‌شوند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید هستند.»

سیر: سیر نیز یکی دیگر از منابع مهم آنتی‌اکسیدان به‌حساب می‌آید که می‌توان از آن برای مقابله با میکرب‌ها استفاده کرد. سیر علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، به جذب مواد معدنی نیز کمک می‌کند. دریکی تحقیقات انجام‌شده در این رابطه مشخص می‌شود، افرادی که سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و ۷۰ درصد آن‌هایی هم که سرما می‌خوردند دوره زمانی کوتاه‌تری در بیماری را نسبت به افرادی که سیر مصرف نمی‌کرده‌اند، طی می‌کنند. دیگر پژوهش‌های انجام‌شده در رابطه با فواید سیر، نشان می‌دهند که مصرف این ماده مفید، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را کاهش داده و اثرات مثبت و بهبودی نیز در بیماری‌های روحی – روانی را دارد.

 

 

کدخبر: 391187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟