خواب چه نقشی در تشدید این بیماری زنانه دارد؟

پژوهشگران در مطالعه‌ای سبک زندگی بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و زنان سالم را مقایسه کردند و دریافتند داشتن وزن و خواب مناسب می‌تواند سبک زندگی این بیماران را بهبود بخشد.

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری مزمن است که با علائمی مانند سیکل نامنظم، پرمویی و وجود کیست‌ در تخمدان مشخص می‌شود. این بیماری یک بیماری التهابی مزمن و خفیف است. مقاومت به انسولین در این بیماری یک مشکل اساسی است. به همین دلیل ممکن است در مبتلایان به تخمدان پلی‌کیستیک، دیابت Diabetes نوع ۲، بالا و پایین رفتن چربی خون، تصلب شرایین یا گرفتگی عروق و بیماری‌های قلبی-عروقی به وجود آید. در این بیماران خطر وقوع بیماری‌های اندومتریال (هایپرپلازی و سرطان) و وقفه‌ تنفسی در حین خواب یا آپنه نیز بالا است.

پژوهش‌های اخیر یکی از راه‌های پیشگیری و درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را به‌کارگیری الگوی درست در شیوه‌ زندگی می‌داند. دنبال کردن سبک زندگی صحیح می‌تواند عواملی مثل وزن بدن، میزان چربی شکم، سطح تستوسترون، رشد موی زاید و حتی مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا بهبود بخشد.

حذف استرس نیز نقش بزرگی در الگوی صحیح سبک زندگی دارد. زیرا می‌تواند سبب برقراری ثبات یا هوموستاز در محور هیپوتالاموس- هیپوفیز-آدرنال شود. این محور در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک فعال و پرکارتر است. این بیماری در ایجاد افسردگی و اضطراب بیماران و به دنبال آن در رابطه با ناباروری این زنان نقش مهمی به عهده دارد.

فریده ظفری زنگنه و همکارانش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی فسا، در این مطالعه سبک زندگی بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را که به درمانگاه نازایی ولی‌عصر بیمارستان امام خمینی (ره) تهران مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه در مجموع ۱۶۸ نفر در دو گروه مطالعه (۸۲ نفر) و شاهد (۸۶ نفر) شرکت کردند. محققان با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد ابعاد مختلف زندگی افراد مثل سن، قد، وزن، کیفیت خواب، کیفیت زندگی و سلامت عمومی، وجود افسردگی، اضطراب و استرس را مورد بررسی قرار دادند.

بالا بودن شاخص توده‌ بدنی در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک امری شایع است. یافته‌های این پژوهش نیز نشان داد که شاخص توده‌ بدنی (BMI) بیماران و افراد سالم تفاوت دارد.

ابعاد مختلف کیفیت خواب نیز مورد مقایسه‌ قرار گرفت. مشکلات خواب مثل دیر به خواب رفتن، میزان مصرف دارو و پایین بودن کیفیت خواب در گروه مبتلایان بیشتر از گروه شاهد بود.

در این مطالعه بر اساس پرسشنامه‌ افسردگی- استرس – اضطراب، بیشترین مشکل هر دو گروه در زمینه‌ استرس بود؛ ولی میزان افسردگی، استرس و اضطراب در دو گروه یکسان بود. یکی از مشکلات زندگی مدرن امروزه استرس است و جزء جدانشدنی زندگی شهری شده است.

به طور کلی نتایج این مطالعه نشان داد که سبک زندگی بیماران مبتلا به تخمدان پلی‌کیستیک نسبت به زنان سالم از نظر داشتن الگوی خواب صحیح و داشتن وزن مناسب به طور معناداری متفاوت است.

به اعتقاد ظفری زنگنه، پژوهشگر مرکز ناباروری ولی‌عصر بیمارستان امام خمینی(ره) و همکارانش، داشتن وزن و خواب مناسب می‌تواند در ایجاد یک الگوی درست در سبک زندگی این بیماران کمک کند.

نتایج این پژوهش در مجله‌ دانشکده‌ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (TUMJ) به چاپ رسیده است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

عکس های بازیگر زن گوزل ترکیه با برادرش کاربران را شوکه کرد + تصاویر

اعدام برای قاتل سریالی دختر / این مرد به خوابیده ترسناک معروف است +عکس

گوشت گربه و کلاغ در ظرف غذای مردم فقیر در روستاهای زابل ! +تصاویر ناراحت کننده

عکس / نماینده و فرماندار با کت و شلوار داخل استخر پریدند! / در مراسم افتتاح استخر شهرستان فراشبند

حال غریب احمدی نژاد در افطاری بیت رهبری + عکس

دستگیری سه بازیگر زن معروف در توالت یک رستوران! + عکس

لحظه تکان دهنده سیگار کشیدن دختر 3 ساله با پدرش+ فیلم

دردسر زیبایی دماغ عروس سلطنتی برای زنان دنیا + عکس

نقشه شیطانی معلم خصوصی برای دانش آموز خوش تیپ + عکس

اشک های تازه داماد که قاضی دستور انتشار عکس بدون چهره او را داده است + فیلم گفتگو و عکس

تجاوز مرد هوس باز به دختر دوست صمیمی اش / وقتی شوهرم فهمید خون جلو چشمانش را گرفت

آبپاش شهرداری این جوان را هنگام کثافتکاری پشت شمشادها غافلگیر کرد! + فیلم

تجاوز وحشیانه به دختر دانشجوی شهرستانی توسط پارسا و 3 دوستش

کدخبر: 382899 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟