چرا نمی توان در مقابل وسوسه غذایی خود کنترلی داشت؟

برخی افراد که در طول روز رژیم غذایی خود را حفظ می‌کنند، زمان ورود به خانه و حتی خروج از محل کار در ساعت‌های پایانی روز رژیم غذایی خود را فراموش می‌کنند.

بسیاری از افراد برای کاهش وزن از رژیم‌های غذایی لاغری استفاده می‌کنند؛ بیشتر آن‌ها در طول روز، در محل کار یا اداره بر رعایت رژیم غذایی خود اصرار دارند و حتی ساعت‌ها چیزی نمی‌خورند، اما زمانی که در حال بازگشت از محل کار هستند یا به خانه رسیده اند به میزان فراوان غذا می‌خورند و دچار پرخوری می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند مصرف انواع خوراکی و تنقلات در ساعت‌های پایانی شب سبب چاقی و اضافه وزن در افراد می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند؛ شب ها به دلیل در اختیار قرارداشتن مواد غذایی در آشپزخانه یا رستوران‌ها و آزاد بودن وقت، فرد کمتر می‌تواند در مقابل وسوسه خوردن مواد غذایی مقاومت کند.

همچنین در شب، دگرگونی‌های هورمونی بیشتر است و به دلیل ترشح هورمون کورتیزول افراد تمایل بیشتری به مصرف غذا پیدا می‌کنند.

پژوهش درباره اثر هورمون‌های ایجاد کننده گرسنگی در شب به وسیله دانشمندان دانشگاه جان هاپکیز انجام شده و در یک مجله معتبر به چاپ رسیده است.

کارشناسان توصیه می‌کنند افراد وعده صبحانه و نهار مقوی و شام سبک در ساعت‌های اولیه شب میل کنند و چنانچه تا زمان خواب احساس گرسنگی کردند از خوراکی‌های سالم مانند ماست، میو و برخی دمنوش‌های گیاهی استفاده کنند.

گرسنه ماندن در طول ساعت‌های کاری به مدت طولانی سبب خستگی فراوان و تمایل به خوردن مواد غذایی در شب می‌شود که به دلیل ساعت خواب و تحرک نداشتن این خوراکی‌ها بیشتر به قند و چربی و اضافه وزن در فرد تبدیل می‌شوند.

البته برخی افراد نیز دارای اختلال غذا خوردن در نیمه شب و حتی پس از خوردن میزان زیاد شام هستند که این افراد باید به پزشک Doctor متخصص مراجعه کنند تا مشکل آن‌ها شناسایی و راهکار‌های درمانی برایشان در نظر گرفته شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 360439 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟