نقش سبزیجات در رژیم غذایی دیابتی ها

محققان می‌گویند که افراد مبتلا به بیماری دیابت Diabetes نباید بیش از ۵ ساعت را به‌طور متوالی بدون خوردن مواد غذایی بگذرانند تا از این طریق هم قند خون را پایدار نگه دارند و هم سطح گرسنگی را کنترل کنند.

توصیه صحیح: نیمی از بشقاب غذا را با استفاده از سبزی‌ها پُر کنید

وقتی که درباره مدیریت بیماری دیابت صحبت می‌کنیم،‌ مصرف سبزی‌ها واقعا کلیدی است و جایگاه ویژه‌ای دارد. پُر کردن نیمی از بشقاب غذا با کمک سبزی‌ها، دریافت‌های فیبرهای غذایی را به‌طور طبیعی افزایش می‌دهد. احتمالا می‌دانید که فیبر برای تنظیم قند خون مفید است و ما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد.

توصیه صحیح: همیشه یک میان‌وعده در دسترس داشته باشید

افرادی که شغل‌های خاصی دارند و نمی‌توانند براساس برنامه‌ریزی دقیقی زندگی کنند و از طرف دیگر به بیماری دیابت مبتلا هستند، باید این توصیه را کاملا جدی بگیرند. فرض کنید که باید به یک جلسه کاری خارج از برنامه رسیدگی کنید و درنتیجه برنامه شام‌تان لغو می‌شود. استفاده از میان‌وعده‌های از قبل تعیین‌شده در این حالت، هوس‌های مخرب غذایی را از بین می‌برد و مانع از تصمیم‌گیری غذایی نادرست می‌شود. البته میان‌وعده مصرفی شما باید هم مغذی و هم سرشار از پروتئین‌های سالم باشد. محققان می‌گویند که افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید بیش از ۵ ساعت را به‌طور متوالی بدون خوردن مواد غذایی بگذرانند تا از این طریق هم قند خون را پایدار نگه دارند و هم سطح گرسنگی را کنترل کنند. بعضی از متخصصان، مغزهای خام را به‌عنوان میان‌وعده‌های مناسب به افراد مبتلا به بیماری دیابت توصیه می‌کنند، چون چندین ویژگی مهم دارند: سرشار از پروتئین گیاهی و سرشار از فیبرهایی که ما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند.

توصیه صحیح: باید فهرست مواد غذایی مصرفی را ثبت کنید

محققان می‌گویند که یادداشت‌برداری غذایی (Food diary)، یکی از راه‌های موثر و مثبتی است که به ما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری نسبت به مواد غذایی مصرفی کسب کنیم. با این ‌حال، بعضی از افراد بیش از حد این شیوه را سخت می‌کنند و در نتیجه استفاده از آن را تقریبا غیرممکن می‌سازند. اگرچه ممکن است که این توصیه کاملا نخ‌نما به نظر برسد، اما لازم است تاکید کنیم که تهیه چارت‌های مناسب کاغذی برای ثبت تمامی مواد غذایی مصرفی در طول روز ضرورت دارد. این یادداشت‌برداری به شما کمک می‌کند که آگاهانه غذا بخورید و انواع الگوهای غذایی خودتان، مانند چرخه ساعتی غذا خوردن، را شناسایی کنید.

توصیه صحیح: لازم نیست از مصرف همه کربوهیدرات‌ها خودداری کنید

بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت همچنان تصور می‌کنند که باید همه انواع کربوهیدرات‌ها را از رژیم غذایی کنار بگذارند. این در حالی است که به ‌گفته محققان، چنین کاری کاملا نادرست است و اتفاقا این بیماران باید کربوهیدرات‌های مرغوب و سالم را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. در نتیجه آنان باید استفاده از غلات سبوس‌دار، انواع میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌عنوان بهترین منابع کربوهیدراتی جدی بگیرند. با این‌ حال، تردیدی نیست که همه کربوهیدرات‌ها یکسان نیستند. متخصصان می‌گویند که افراد مبتلا به بیماری دیابت باید از کربوهیدرات‌های آرام‌هضم و پیچیده‌ای استفاده کنند که سرشار از نشاسته مقاوم و فیبر باشند. درواقع، هرچه بشقاب غذای شما بیشتر حاوی کربوهیدرات‌های آرام‌هضم باشد، نوسانات کمتری را در سطح قند خون تجربه خواهید کرد.

توصیه صحیح: محصولات بدون قند لزوما سالم و استاندارد نیستند

یکی از وسوسه‌هایی که موقع جایگزین کردن منابع کربوهیدراتی می‌تواند افراد مبتلا به بیماری دیابت را فریب بدهد، استفاده از محصولاتی است که برچسب «بدون قند» دارند. با این ‌حال، متخصصان می‌گویند که بسیاری از این محصولات حاوی کالری، کربوهیدرات و چربی بیشتری حتی نسبت به محصولات مشابه‌شان هستند. در نتیجه افراد مبتلا به بیماری دیابت نباید بدون تحقیق و بررسی از این محصولات استفاده کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟