معرفی مزایا و معایب گیاهخواری

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مقوله گیاه خواری و معایب و مزایای آن را برای افراد علاقه مند به این نوع رژیم ها تشریح کرد.

دکتر مجید کاراندیش دوشنبه به انواع مختلف گیاه خواری اشاره کرد و گفت: یکی از شدیدترین و خالص ترین نوع گیاه خواری این است که هیچ نوع محصول حیوانی مصرف نمی شود و حتی غذاهای گیاهی به صورت خام مصرف می شود که به خام گیاه خواری معروف است.

وی افزود: نوع دیگر، گیاه خواری صرف است که گیاهان به صورت پخته مصرف می شوند یعنی محصولاتی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و عسل هم ممکن است مصرف نشود.

کاراندیش بیان کرد: در گروه دیگر فقط گوشت مصرف نمی شود اما محصولات لبنی، انواع تخم پرندگان و عسل مورد استفاده قرار می گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: برخی افراد برای استفاده از مزایای تندرستی گیاه خواری و برخی به دلیل دیدگاه های فلسفی و یا برخی مسایل و ایدئولوژی ها به این روش تغذیه ای روی می آوردند.

وی در خصوص معایب و مزایای این نوع رژیم تغذیه ای اظهار کرد: ساده ترین شکل به این صورت است که گوشت قرمز و امعا و احشای حیوانات را مصرف نمی کنند ولی گوشت سفید مصرف شود.

کاراندیش گفت: این روش توسط متخصصان تغذیه تقویت و تشویق می شود چون ما هیچ ضرورتی برای مصرف گوشت قرمز در تغذیه نداریم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: اگر افراد نخواهند گوشت مصرف کنند اما شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف شود و حبوبات همراه با غلات باشد مانند عدس پلو یا نان و لوبیا، مناسب است.

وی با اشاره به محدودیت و نقص پروتیین موجود در گیاهان گفت: همزمان مصرف کردن حبوبات و غلات و استفاده از گروه شیر، لبنیات و تخم مرغ، کمبود تغذیه ای را ایجاد نمی کند.

کاراندیش اضافه کرد: در برخی گروه های خاص احتمال کمبودهای تغذیه ای زیاد است مانند مشکل کم خونی زنان در سنین باروری و یا کم خونی در کودکان و نوجوانان، که راه رفع کمبود استفاده به جا و به اندازه مکمل هاست.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اما اگر شیر، لبنیات و تخم مرغ مصرف نشود این نوع رژیم ها دچار کمبودهایی خواهند بود که آهن، ویتامین B12 و برخی مواد مغذی موثر در ساخت استخوان مانند کلسیم، فسفر و روی از آن جمله هستند.

وی اظهار کرد: در رژیم های گیاه خواری، ویتامین C و اسید فولیک به مقدار زیادی دریافت می شود چون در بسیاری از منابع غذایی گیاهی وجود دارد اما کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین B12 و پروتیین کافی دریافت نمی شود.

کاراندیش توصیه کرد: اگر کسی مایل به مصرف گوشت نیست اشکالی ایجاد نمی کند اما باید شیر، لبنیات و تخم مرغ و همزمان حبوبات و غلات مصرف شوند و در صورت نیاز مکمل هایی از جمله مکمل آهن و ویتامین D مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در خام گیاه خواری هضم گیاهان دچار مشکل است و اصلا توصیه نمی شود اما گیاه خواری که به صورت کامل گیاه خوارباشد(محصول حیوانی مصرف نکند)حتما مکمل های کامل را دریافت کند یعنی مولتی ویتامین مینرال هر روز مصرف شود و آزمایش های لازم برای تشخیص نوع کمبودها انجام شود تا متناسب با آن مکمل های لازم دریافت شود.

وی اظهار کرد: در رژیم های گیاه خواری معمولا به دلیل مصرف کم روغن و انواع گوشت ها و غذاهای گوشتی سرخ شده در روغن، کاهش وزن صورت می گیرد.

کاراندیش خاطرنشان کرد: از آنجا که این افراد به سلامتی Health خود بیش از افراد دیگر اهمیت می دهند و ورزش Sport را در کنار شیوه تغذیه ای دارند، این مجموعه تغییر شیوه زندگی باعث کاهش وزن می شود نه تنها گیاه خواری.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟