اصول تغذیه ای حفظ سلامت زنان

با توجه به اهمیت سلامت بر آن شدیم تا نکات تغذیه‌ای برای سلامت زنان از کودکی تا سالمندی را بررسی کرده و مطالب مورد نیاز را در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

مشکلات غذایی دختر کوچولوهای زیر 5 سال

عادات خوب غذایی باید از همان دوران کودکی آغاز شود. مصرف نکردن برخی از مواد غذایی از کودکی می‌تواند کمبودها و مشکلاتی را در بزرگسالی به وجود آورد. این مقاله را بخوانید.

کمبود آهن در کودکان

شروع دیر هنگام غذاهای کمکی، استفاده زودهنگام از شیرگاو به جای تغذیه با شیرمادر یا شیر خشک، دریافت کم گوشت، ماهی و سایر منابع آهن مثل سبزیجات تیره رنگ، غلات کامل و نان‌های غنی شده با آهن از عوامل مرتبط با کمبود آهن و کم خونی فقر آهن درکودکان هستند.

بروز چاقی در کودکان

کودکان زیر 5 سال از نظر نوع غذا و مقدار غذایی که می‌خورند کاملا به افراد بزرگ‌تر وابسته‌اند و بنابراین والدین باید نسبت به نحوه و مقدار غذا خوردن کودکان خود کنترل داشته باشند و زمینه پرخوری را برای فرزندان خود فراهم نکنند.

باید از دریافت مقادیر زیاد شکلات، شیرینی، بیسکویت، چیپس و نوشیدنی‌های شیرین که منجر به اضافه وزن می‌گردند، جلوگیری شود.

غالباً در سنین نوجوانی و جوانی دختران توجه زیادی به وضعیت ظاهری و حفظ تناسب اندام Fitness خود دارند و از احساس چاقی در اندام‌های خود خصوصاً در ناحیه باسن و ران‌ها رنج می‌برند.

تشدید این حالات روحی و فشارهای فردی و اجتماعی برای ایجاد اندامی مورد پسند، منجر به بروز بیماری‌های عصبی به نام پرخوری عصبی یا بولیمیا و کم خوری عصبی یا آنورکسیا می‌گردد.

از آنجا که این بیماری منشاء روانی و روحی دارد، در درمان مبتلایان باید به وضعیت روحی و روانی آنان توجه بیشتری داشت و استفاده از رژیم‌های چاق یا لاغر کننده برای بازگرداندن وزن به حد طبیعی به تنهایی نمی‌تواند اقدام موفق و موثری باشد.

علیرغم آنکه این اختلالات بیشتر در بین دختران جوان دیده می‌شود، در سال‌های اخیر ابتلا به این بیماری به دنبال استرس و فشارهای روحی در میان پسران نیز افزایش یافته است.

از دست دادن شدید وزن، کمبود رشد، بی‌اشتهایی، اجتناب از غذا خوردن، گرایش به مصرف غذاهایی با ترکیبات غیرمعمول از علائم هشدار دهنده این اختلالات هستند.

مواد غذایی که در این سنین توصیه می شوند

لبنیات: شیر، ماست و پنیر تامین‌کننده کلسیم لازم برای رشد استخوان‌ها در دوران‌های بحرانی رشد هستند.مصرف لبنیات کم چربی تاثیری بر غلظت کلسیم ندارد، لذا در کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن ندارند، لزومی به مصرف لبنیات کم‌چرب نیست.

مغز دانه‌ها: مغز دانه‌ها نه تنها تامین‌کننده انرژی‌اند، بلکه دربردارنده پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، کلسیم و آهن نیز هستند.

مغز دانه‌ها باعث افزایش پوسیدگی دندان نمی‌شوند. ساندویچ کره بادام‌زمینی، میان‌وعده بسیار مقوی و راحتی برای نوجوانان است.

غلات غنی شده: مصرف غلات صبحانه با شیر ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی دارد. استفاده از غلات صبحانه غنی شده با آهن به همراه آبمیوه، به ساختن و حفظ ذخایر آهن کمک می‌کند.

گوشت و ماکیان: گوشت قرمز و گوشت ماکیان هر دو از منابع غنی پروتئین و آهن هستند.

همچنین تکه‌های بدون چربی گوشت غنی از روی و سلنیوم هستند. دریافت کافی این دو عنصر در بلوغ جنسی پسران بسیار مهم است.

دریافت مواد معدنی در نوجوانان

کمبود کلسیم یکی از مشکلات اساسی در میان نوجوانان است، خصوصاً اگر فرآورده‌های لبنی در رژیم غذایی روزانه گنجانده نشوند.

در این صورت باید سایر منابع غذایی کلسیم را جایگزین منابع لبنی کنند زیرا بیشترین تراکم استخوانی تا سن 20 سالگی بدست می‌آید و هرگونه کمبود کلسیم در این دوران اثرات نامطلوبی را بر استحکام استخوانی خواهد داشت.

دریافت کلسیم در بسیاری از نوجوانان کمتر از حد توصیه شده است.

استفاده از غذاهای غنی از کلسیم و مورد علاقه نوجوانان مانند شیر بستنی، ماست، پنیر، غلات صبحانه با شیر، لوبیای پخته، نان، بستنی، بادام‌زمینی و دانه کنجد بسیار مفید است.

دریافت ناکافی آهن یکی دیگر از مشکلات تغذیه‌ای در میان دختران نوجوان، خصوصاً غیر گوشتخواران است.

نیاز آهن با شروع خونریزی افزایش می‌یابد. مشکل کمبود آهن با رژیم‌های کاهش وزن و بارداری در این سنین، تشدید می‌شود.

استفاده از غذاهای غنی از آهن مثل انواع همبرگر که از 100درصد گوشت قرمز تهیه شده باشد، روغن ماهی، تخم‌مرغ، لوبیای پخته، غلات غنی شده، عدس، بادام‌زمینی، زردآلوی خشک و نان‌های سبوسدار بسیار مفید است.

مصرف غذاهای غنی از ویتامین C، مانند پرتقال و سایر مرکبات، توت فرنگی، سایر توت‌ها، سیب‌زمینی، سیب‌زمینی شیرین و هلو همراه با غذاهای غنی از آهن به افزایش جذب آهن کمک می‌کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟