درمان اضطراب با داروهای گیاهی/گیاهان ضد استرس را بشناسید

مشهور است که استرس بیماری فراگیر دنیای مدرن است. برخی عوامل نظیر زندگی بی‌ثبات، فضای سیاسی-اجتماعی متلاطم، زندگی عاطفی بی‌سامان، وضعیت اقتصادی آسیب‌پذیر و… در زمرۀ عواملی هستند که زمینه‌ساز بروز این وضعیت در فرد می‌شوند. برای غلبه بر استرس به تعدادی داروی گیاهی ضد‌استرس اشاره می‌کنیم.استرس منشأ‌های مختلفی برای به‌وجود‌آمدن دارد. گاهی استرس ناشی از عوامل زیست‌شناسی و جسمانی مثل نامیزان‌بودن سطح هورمون‌های خون است، گاهی ناشی از عوامل محیطی و اجتماعی نظیر طرد‌شدگی بوده و گاهی هم عوامل ژنتیکی و ارثی در ایجاد استرس نقش دارد. استرس اثرات زیادی برای فیزیولوژی بدن مثل سردرد، دردهای عضلانی، خستگی و دردهای معدوی دارد. این مشکل عصبی علاوه بر این‌ها، باعث ایجاد بد‌رفتاری در فرد، بی‌قراری، نبود انگیزه، خشم زیاد و افسردگی می‌شود؛ اما مقابله با این مشکل فقط کار داروهای شیمیایی نظیر دیازپام (که عوارضی مانند افت قوای دهنی، خواب‌آلودگی شدید، ضربان قلب Heart کند و تنگی نفس دارد) نیست، بلکه راه‌های آسانی مثل رژیم غذایی سالم یا استفاده از گیاهان دارویی خانگی می‌تواند در مدیریت استرس مؤثر واقع شود.

قبل از مصرف داروی گیاهی ضد‌استرس بهتر است تنفس آرام و عمیق، ماساژ Massage یا ورزش Sport را چاشنی کار خود کنیم. تنفس عمیق به هنگام بروز استرس، باعث می‌شود اکسیژن بیشتری جذب بدن شود و درنتیجه تا حدودی باعث کمک به قدرت تفکر و مقابله با استرس می‌شود. به‌این‌ترتیب که نفس خود را پنج ثانیه نگه داشته و بعد از آن و به‌آرامی نفس خود را در یک بازۀ پنج ثانیه‌ای رها کنید. این عمل را چندین بار انجام دهید تا احساس آرامش را متوجه شوید.

ماساژ دست و پاها، کمر و سر باعث شل‌شدن عضلات تنش و به‌دنبال آن باز‌شدن چاکراه‌های مسدود بدن و در‌نتیجه افزایش گردش خون و کاهش استرس می‌شود.

اگر بی‌خوابی دارید، زنجبیل مصرف کنید. این داروی گیاهی ضد‌استرس کاری را که یک قرص خواب‌آور انجام می‌دهد، برای شما بدون عوارض بدنی به ارمغان می‌آورد. زنجبیل راه درمان مناسبی برای حالت‌های تنش‌زای استرسی مانند حالت تهوع و سرگیجه است و می‌توان آن را به‌صورت کپسول با تهیه از عطاری‌ها مصرف کرد.

از رزماری برای مقابله با درد خود استفاده کنید. رزماری با عطر خوش‌بویی که دارد، یک داروی گیاهی ضد‌استرس قوی برای از‌بین‌بردن عوارض استرس و اضطراب نظیر خستگی مفرط، افسردگی، خلط و التهاب است. پیشنهاد می‌شود کمتر از ده گرم از این داروی گیاهی را دم کنید و روزانه دو وعده آن را مصرف کنید. این کار علاوه بر القای حس آرامش، باعث بهبود گردش خون و کارایی قدرت مغز و چشم می‌شود و راه درمانی مناسب برای خستگی مفرط است.

چای بابونه؛ یک آرام‌بخش قوی. استفاده از چند فنجان دمنوش بابونه در طول روز باعث آرامش ذهنی و رفع اضطراب ناشی از استرس می‌شود. ابتدا دو قاشق بابونه را داخل یک فنجان آب گرم ریخته و بعد از ۱۰ دقیقه دم کردن، به آن عسل اضافه کنید. این داروی گیاهی ضد‌استرس، یک تسکین‌دهنده فوق‌العادۀ اعصاب است که باعث شل‌شدن عضلات و کمک به خواب بهتر می‌شود.

اسطوخودوس را فراموش نکنید. چای اسطوخودوس از قدیم برای رفع خستگی و تنش‌های روزانه استفاده می‌شد. دمنوش این گیاه ضد‌استرس، تحریک‌پذیری سیستم اعصاب را کاهش داده و هورمون‌های بدن را در سطح متعادلی نگه می‌دارد و با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث بهبود مشکلات کم‌خوابی یا پرخوابی می‌شود. تهیۀ دمنوش این گیاه کار ساده‌ای‌ست: چند گرم از گل این گیاه را در حدود یک لیتر آب بجوشانید و پس از دم‌کشیدن آن مصرفش کنید. حتی روغن اسطوخودوس نیز در ماساژهای درمانی برای باز‌کردن گرفتگی‌های عضلانی و موضعی استفاده می‌شود.

بی‌قراری خود را با چای کوهی درمان کنید. این داروی گیاهی ضد‌استرس راهی مناسب برای درمان اختلالات عصبی مثل اضطراب و افسردگی است. ترکیب این گیاه با ریشۀ سنبل‌الطیب، بی‌قراری و بی‌خوابی را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر‌این از چای کوهی برای درد مفاصل، روماتیسم و تسکین درد سیاتیک نیز استفاده می‌شود. تهیۀ جوشاندۀ این گیاه آسان است: یک قاشق برگ و گل گیاه را در دو فنجان آب جوش ریخته پس از جوشاندن مجدد آن تا جایی که فقط یک فنجان باقی بماند، منتطر بمایند و سپس مصرف کنید.

گل ساعتی را برای حالت تهوع مصرف کنید. این گیاه نیز به مانند سایر داروهای گیاهی ضد‌استرس راه درمانی مناسب برای از‌بین‌بردن اضطراب و حالت تهوع ناشی از عصبانیت عمومی و استرس است. علاوه‌بر‌این‌ها این گیاه برای درمان بی‌خوابی مفید است و دارویی مناسب برای کودکان بیش‌فعال است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 342315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟