سه ماده غذایی با هضم آسان

 آنزیم‌ها و اسیدهایی که بدن در دستگاه گوارش ترشح می‌کند، غذا را هضم می‌کند. سپس مواد مغذی برای استفاده‌ تمام اعضای بدن وارد جریان خون و در سرتاسر بدن توزیع می‌شوند.هنگامی که صحبت از غذاهای دیرهضم مانند فیبر یا چربی می‌شود، منظور ماده‌ خوراکی‌ای نیست که دستگاه گوارش قادر به هضم آن نباشد.

سیستم گوارش قادر به هضم انواع مواد غذایی است اما چون این فرایند در خوراکی‌های دیرهضم بیش‌ازحد معمول طول می‌کشد، بدن دچار عوارضی مانند التهاب، نفخ یا سوزش معده می‌شود.همه‌ ما به‌خوبی می‌دانیم که فیبر ماده‌ غذایی مهمی برای سلامتی Health بدن محسوب می‌شود اما از آنجایی که دیر و سخت هضم می‌شود، خوردن غذاهای فیبردار معمولا عوارضی مانند نفخ معده و روده را به‌همراه دارد.چربی‌ها هم به این دلیل سیستم گوارشی (Digestive)را به‌هم می‌ریزند که موجب کندی هضم مواد غذایی دیگر می‌شوند؛ بنابراین مواد غذایی مدت زیادی در معده باقی می‌مانند.

با این حساب، فقط وقتی غذاهای زودهضم مصرف می‌کنیم، جذبی سریع و بدون عوارض آزاردهنده‌ای مانند گاز و نفخ معده و روده را تجربه‌ خواهیم کرد و غالبا این گروه مواد غذایی یا کربوهیدرات‌های بدون فیبر هستند یا خوراکی‌های دارای پروتئین بالا و بدون کربوهیدرات.در ادامه، چند نمونه از این مواد غذایی معرفی می‌شوند.

برنج

قسمت اعظم برنج، سرشار از کربوهیدرات است و زود هضم می‌شود. از طرفی برنج قهوه‌ای از برنج سفید سالم‌تر است و فوایدی زیادی هم برای بدن دارد اما چون برنج قهوه‌ای تمام اجزای برنج یعنی هم سبوس و هم دانه را دارد و سبوس برنج مواد مغذی و فیبر بیشتری دارد، پس برنج قهوه‌ای نسبت به برنج سفید دیرتر هضم می‌شود.در مقابل، برنج سفید که سبوس ندارد به‌اندازه‌ برنج قهوه‌ای مغذی(Nutritious) نیست و چون تقریبا هیچ‌فیبری برای کندترکردن روند هضم ندارد، خیلی سریع‌تر هضم و در بدن تبدیل به قند می‌شود.اما حواس‌تان باشد این موضوع هم استثنایی دارد؛ برنجی که پخته شده باشد، بعد از سردشدن کمی دیر هضم می‌شود. با سرد شدن برنج، نشاسته‌ آن تبدیل به ماده‌ای می‌شود که به آن نشاسته‌ مقاوم می‌گویند. به این معنا که در برابر عمل هضم در سیستم گوارش مقاومت می‌کند و دیر هضم می‌شود.

گوشت بدون چربی

گوشت‌های بدون چربی مثل گوشت مرغ یا بوقلمون علاوه‌بر اینکه سرشار از پروتئین و مواد مغذی دیگر هستند، معده‌ را هم ناراحت نمی‌کنند. نصف سینه‌ مرغ تقریبا ۲۷ گرم پروتئین دارد و چون هم مرغ و هم بوقلمون هیچ‌کربوهیدراتی ندارند، بدون فیبر هستند.بهتر است هردوی این گوشت‌ها را بدون پوست مصرف کنید، چون پوست مرغ و بوقلمون مقدار زیادی چربی دارد که در معده همراه با پروتئین، هضم این ماده‌ غذایی را دچار مشکل می‌کند.با این توضیحات، بهتر است خانواده‌ گوشت‌ها را به‌صورت سرخ ‌کرده هم استفاده نکنیم، چون همان‌طور که گفتیم چربی همراه پروتئین گوشت، معده را به‌خاطر دیرهضم‌بودن سنگین می‌کند. از طرفی سعی کنید گوشت را خوب بپزید تا خطر رشد باکتری‌های غذایی را که باعث اسهال و استفراغ می‌شوند، به‌حداقل برسانید.

موز

شهرت موز نه‌تنها به‌دلیل محبوبیت آن بلکه به‌خاطر مغذی بودن این میوه است. موز کربوهیدرات‌هایی دارد که نسبت به میزان رسیده بودن میوه به شکل نشاسته یا قند ظاهر می‌شود.موزهای سبز و نرسیده مقادیر زیادی نشاسته دارند که این میوه را به ماده‌ غذایی دیرهضم تبدیل می‌کند. همین‌طور که موز رسیده و رسیده‌تر می‌شود، این نشاسته تبدیل به قند می‌گردد و هضم میوه‌ را آسان‌تر می‌کند.جالب اینجاست که موزهای نرسیده تقریبا ۷۰ تا ۸۰‌درصد نشاسته دارند، در‌حالی که در میوه‌ کاملا رسیده همین‌ مقدار به کمتر از ۱‌درصد می‌رسد. از طرفی هرچه میوه رسیده‌تر می‌شود، مولکول‌های فیبری به نام پکتین که در موز وجود دارد، شکسته می‌شوند موز نرم‌تر و هضم آن راحت‌تر می‌شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 329866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟