واقعیت هایی درباره کاشت ناخن!

 ناخن‌ها محافظت‌کننده‌ی انگشتان دست هستند، داشتن ناخن‌های بلند و سالم سبب می‌شود بتوانیم به راحتی اشیاء را برداریم و در دست نگه داریم، یا جایی را بخارانیم، راحت‌تر تایپ کنیم و خیلی از کارهای روزانه‌ی خود را انجام دهیم. استفاده از لاک یا کاشت ناخن یا محصولات این‌چنینی به سلامت آن‌ها کمکی نمی‌کند و فقط ممکن است باعث شود تا مدتی ناخن‌ها مستحکم‌تر شده و مانع شکستن آن‌ها شویم؛ اما قطعاً به رشد آن‌ها کمکی نمی‌کند.

چند واقعیت درباره‌ی رشد سریع‌تر ناخن‌ها

* ناخن‌ها به طور متوسط سه و نیم میلی‌متر در هر ماه رشد می‌کنند.

* عوامل متعددی شامل سلامت عمومی، تغذیه و مراقبت از ناخن‌ها بر نرخ رشد آن اثر می‌گذارند.

* هیچ لوسیون یا پولیش ناخنی وجود ندارد که به رشد ناخن‌ها سرعت ببخشد.

* ناخن‌های قوی‌تر ممکن است بلندتر شوند؛ زیرا احتمال کمتری وجود دارد که بشکنند.

ناخن‌ها چگونه رشد می‌کنند؟

دانستن شیوه‌ی رشد ناخن‌ها و شناخت ساختمان آن‌ها سبب می‌شود تا با تغییر سبک زندگی از سلامت ناخن‌ها نیز حمایت کنیم.

صفحه‌ی ناخن

بخش سخت ناخن، صفحه‌ی ناخن نامیده می‌شود. صفحه‌ی ناخن درست مانند مو، از پروتئینی به نام کراتین ساخته می‌شود. صفحه‌ی ناخن از بافت زنده تولید نمی‌شود پس امکان ارتقای سلامت آن وجود ندارد. از آنجایی که پیشگیریاز شکستن صفحه‌ی ناخن ممکن است، سلامت ناخن از بستر آغاز می‌شود.

بستر ناخن

بستر ناخن، بافت زیرین ناخن است. اگر ناخن از زیر نوک انگشت بشکند، بستر ناخن را ممکن است تحت تأثیر قرار دهد. این تجربه‌ی دردناک نشان می‌دهد که بستر ناخن از بافت زنده تشکیل شده است. در پایه‌ی ناخن، ساختاری به نام ماتریکس ناخن وجود دارد که رشد از آنجا شروع می‌شود.

رویکردهای طولانی‌مدت برای سلامت ناخن‌ها از سلامت ناخن و بافت‌های اطراف آن حمایت می‌کند و ناخن‌ها را قادر می‌سازد تا بلندتر و قوی‌تر شوند.

رژیم غذایی و سلامت ناخن‌ها

درست مانند سایر بخش‌های بدن، ناخن‌ها نیز برای رشد، نیازمند رژیم غذایی متعادل هستند که چنین رژیمی شامل پروتئین، آب، میوه‌ها، سبزیجات و تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

مثلاً افرادی که به قدر کافی آهن دریافت نمی‌کنند ممکن است دچار مشکل ناخن‌های شکننده یا تکه تکه شوند. کمبود پروتئین نیز امکان ایجاد رگه‌ها را در ناخن‌ها افزایش می‌دهد.

برخی تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند ناخن‌ها را استحکام بخشیده یا رشد آن را افزایش دهد. این موارد را در ادامه ملاحظه بفرمایید:

کلسیم

برخی از مکمل‌های غذای حاوی کلسیم هستند. برخی افراد تصور می‌کنند که چون کلسیم استخوان‌ها را استحکام می‌بخشد، احتمالاً می‌تواند ناخن‌ها را محکم کند. با وجود آن که تعدادی از پژوهش‌ها نشان دادند زنانی که در دوران یائسگی به سر می‌برند در شرایط پوکی استخوان‌ها_ که در اثر کمبود کلسیم رخ می‌دهد_ تغییراتی در ناخن‌هایشان نیز تجربه می‌کنند. اما مطالعات اندکی توانسته‌اند اثبات کنند که وضعیت ناخن‌ها با دریافت کلسیم بهبود یافته است. با این حال بهتر است در رژیم غذایی، کلسیم کافی از منابع طبیعی گنجانده شود.

پروتئین

از آنجایی که ناخن‌ها از پروتئین تشکیل شده‌اند، کمبود این ماده‌ی مغذی در رژیم غذایی ممکن است بر سلامت ناخن‌ها اثر بگذارد. برای افزایش میزان پروتئین در رژیم غذایی، توصیه می‌کنیم به قدر کافی گوشت قرمز و گوشت سفید و ماهی مصرف کنید. منابع گیاهی پروتئین نیز شامل عدس، بادام زمینی، آجیل و محصولات لبنی مانند پنیر و شیر است.

بیوتین

بیوتین، یکی از ویتامین‌های گروه ب است که کارشناسان معتقدند می‌تواند رشد موها و ناخن‌های سالم را افزایش دهد. بیوتین ممکن است ناخن‌های شکننده را تقویت کند و مانع از شکستن آن‌ها شود، اما شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد مکمل‌های بیوتین به رشد سریع ناخن کمک کنند.

درمان‌های خانگی

مواردی که در ادامه بیان می‌شود می‌تواند از سلامت ناخن‌ها حمایت کرده و مانع شکسته شدن آن‌ها شود. این نمونه‌ها ممکن است رشد ناخن را سرعت نبخشند اما به سلامت کلی آن‌ها برای رشد حداکثری کمک می‌کنند.

ممانعت از خشکی پوست

خشکی پوست به معنای خشکی ناخن‌هاست. پوستی که بسیار خشک باشد می‌تواند ترک خورده و خون‌ریزی کند و ناخن‌ها را در معرض عفونت‌های قارچی و باکتریایی قرار دهد.

زمانی که پوست اطراف بستر ناخن یا ماتریکس ناخن خشک باشد، باعث آسیب به ناخن در هنگام رشد می‌شود. بنابراین به خصوص در فصل‌های سرد سال، پوست را مرطوب نگه دارید. استفاده از لوسیون بعد از شست و شوی دست‌ها، رطوبت را بر روی پوست نگه می‌دارد. کسانی که دچار اگزما هستند باید از کرم‌های مخصوص اگزما که رطوبت بیشتری دارد استفاده کنند.

خشک نگه داشتن ناخن‌ها

آب، ناخن‌ها را ضعیف کرده و باعث می‌شود ناخن نرم و شکننده شود. بنابراین پس از شست و شو دست‌ها را با حوله خشک کنید.

در هنگام شستن ظرف‌ها، یا حمام یا زمین آشپزخانه، ماشین، یا هر چیز دیگری از دستکش استفاده کنید تا مانع برخورد مواد شوینده و آب با ناخن‌ها شوید.

زیباسازی و سوهان زدن ناخن‌ها

بگذارید ناخن‌ها شکل طبیعی خود را داشته باشند، چه گرد چه مربعی یا مستطیلی. این کار باعث می‌شود کمتر ناخن‌ها بشکنند. جویدن و کندن ناخن‌ها با ابزاری به غیر از ناخن‌گیر را کنار بگذارید.

ماساژ ناخن‌ها

شرایط خاص پزشکی مانند دیابت، می‌تواند جریان خون به ناخن‌ها را دچار اختلال کند و آن‌ها ضعیف شوند. این مشکل معمولاً از ناخن‌های پا آغاز می‌شود؛ اما ماساژ آرام آن‌ها می‌تواند جریان خون را به ناخن افزایش داده و اثر بیماری دیابت یا سایر مشکلات مربوط به جریان خون را کاهش دهد.

گوشه‌های ناخن

پوستی را که از ماتریکس ناخن حمایت می‌کند جدا نکنید و با دست نَکنید. اگر آن‌ها را بسیار کوتاه کنید یا بکشید، به بستر یا ماتریکس آسیب می‌رسد و زمینه‌ی عفونت ناخن فراهم می‌شود. این قسمت را نیز مرطوب نگه دارید و جدا نکنید.

مانیکور آری یا خیر؟

برخی از سالن‌های آرایش منابع عفونت‌های ناخن هستند. تکنیک‌های گوناگون مانیکور مانند جدا کردن ریشه ناخن، ممکن است سبب شود تا باکتری‌ها وارد بستر ناخن شوند و ناخن را ضعیف کنند.

اگر بر انجام مانیکور اصرار دارید، بهتر است وسایل آن را تهیه کرده و از آرایشگر بخواهید از وسایل خودتان استفاده کند. اگر در هر مرحله از مانیکور احساس درد داشتید، از او بخواهید کار را متوقف کند زیرا مانیکور نباید دردناک باشد.

مراقبت هنگام پاک کردن لاک

استون موجود در حلال‌های لاک، ناخن را ضعیف و خشک می‌کند. اگر تنها گزینه‌ی شما استفاده از استون است، توصیه می‌کنیم دست خود را در استون فرو نبرید. به جای این کار، پنبه‌ای را به استون آغشته کرده و بر روی ناخن بکشید و سپس دست‌ها را شسته و مرطوب کنید.

شرایط خاص پزشکی

مشکلاتی همچون بیماری دیابت و پسوریازیس بر پوست و ناخن‌ها اثر می‌گذارند. به جای درمان پوست و ناخن‌ها، توصیه می‌کنیم که بیماری‌های زمینه‌ای را از بین ببرید.

در نظر داشته باشید که سلامت ناخن‌ها نشانه‌ی سلامت بدن است. پس در صورت کمبود مواد معدنی یا ویتامین‌ها در بدن، سلامت ناخن‌ها به خطر می‌افتد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 460411 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟