ترفندهای تناسب اندام در پیری!

 همان طور که می دانید با بالا رفتن سن متابولیسم بدن کند می شود و کاهش وزن در سنین میانسالی به سختی اتفاق می افتد؛ اما داشتن اندامی متناسب و زیبا در هیچ سنی غیر ممکن نیست. افراد میانسال با توجه به نکات خاصی می توانند در برنامه کاهش وزن موفق باشند.

برای میانسالان کاهش وزن به مراتب مشکل تر است. چرا که آن ها بدون آن که خودشان بخواهند حتی در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب به طور متوسط هر سال بین نیم تا یک کیلو اضافه وزن دارند. از طرف دیگر با افزایش وزن متابولیسم یا سوخت و ساز سلولی بسیار کند می شود.

تحقیقات منتشر شده در بولتن های خبری پزشکی بهترین روش برای تناسب اندام و کاهش وزن در میانسالی را پیش روی این گروه سنی قرار داد.

در میانسالی بخصوص از ۴۵ سالگی به بعد بیشتر افراد حتی با خوردن غذای سالم و رعایت رژیم غذایی دوران میانسالی، تقریبا هر سال بین نیم یا یک کیلو اضافه وزن خواهند داشت. کاهش سوخت و ساز سلولی نیز از دیگر مشکلات میانسالان برای کاهش وزن است. در عین حال تلاش فرد برای تناسب اندام با چند کیلو کاهش وزن، باعث شل شدن ماهیچه ها و افتادگی پوست می شود بنابراین برای داشتن تناسب اندام در میانسالی باید روش های خاصی را در پیش گرفت.

هر چند حفظ تناسب اندام در هر سنی دغدغه های خاص خود را دارد، این مساله با افزایش سن مشکل تر هم می شود. چرا که در میانسالی حتی با وجود رعایت رژیم غذایی، نه تنها فرد هر سال کمی اضافه وزن دارد، بلکه با افزایش سن ماهیچه ها تحلیل رفته کوچک می شود و چربی جای آن را می گیرد.

تحقیقات اخیر که دو هفته پیش گزارش آن منتشر شد، حقایق جالبی را در رژیم های کاهش وزن و تناسب اندام در میانسالی پیش رو قرار داد.

بهترین روش ایده آل کاهش وزن در میانسالی

توده های چربی مقاوم به آب شدن

با افزایش سن به دلیل کم شدن بعضی از فعالیت های بدنی، بافت های چربی تقریبا سر جایشان باقی می ماند. چرا که از یک طرف سوخت و ساز سلولی کاهش می یابد از طرف دیگر به دلیل تحرک کمتر بافت های چربی مقاومت بیشتری برای از بین رفتن دارند. اتفاق بدتری که می افتد با بالا رفتن سن بدن ضعیف تر می شود و ماهیچه ها تحلیل می رود.

به همین دلیل بیشتر متخصصان بر این باورند که بهترین روش ایده آل کاهش وزن برای بیشتر افراد، از دست دادن چربی و افزایش بافت ماهیچه ها به طور همزمان است.

ایجاد توازن

ایجاد توازن بین از دست دادن چربی و افزایش بافت ماهیچه ها کار مشکلی است. چون تحقیقات نشان داده است با از دست دادن نیم کیلو چربی به همان اندازه بافت ماهیچه تحت تاثیر قرار گرفته و تحلیل می رود. خیلی از تحقیقات نشان داده است در صورتی که شخص همزمان با از دست دادن چربی، ورزش Sport و نرمش های قدرتی داشته باشد از تحلیل بافت ماهیچه جلوگیری می شود. ولی این تحقیقات بیشتر در مورد جوانان یا یک گروه خاص صورت گرفته است.

تحقیقات اخیر برای افراد بالای ۶۰ سال

تحقیق اخیر که در رابطه با تناسب اندام افراد بالای ۶۰ سال توسط دانشگاه ویک فورست Wake Forest University نیویورک انجام شد محققان تمامی گروه های زن و مرد بالای ۶۰ سال را از نژاد های مختلف با ۲۴۹ شرکت کننده دارای اضافه وزن مورد بررسی قرار دادند.

ابتدا میزان چاقی، اندازه ران ، قدرت پاها و رژیم غذایی که افراد رعایت می کردند، اندازه گیری و بررسی شد. سپس به شکلی تصادفی افراد به سه گروه تقسیم بندی شدند. گروه اول رژیم کاهش وزنی را دنبال کردند که بتوانند بین ۷ تا ۱۰ درصد وزن بدن شان را در طی یک ماه از دست بدهند. در رژیم غذایی این گروه ۳۰۰ کالری کمتر شده بود. از این گروه خواسته شد ورزش نکنند.

در گروه دوم علاوه بر کاهش میزان کالری دریافتی، ۴ بار ورزش ۴۵ دقیقه ای در طول هفته در نظر گرفته شد که شامل ورزش های هوازی و پیاده روی تند بود.

گروه سوم علاوه بر کاهش میزان کالری دریافتی، یک برنامه ورزشی تحت نظر مربیان ورزشی داشتند که شامل ۴ بار درهفته و استفاده از دستگاه های بدن سازی بود.

پس از ۱۸ ماه همه اعضای هر سه گروه کاهش وزن داشتند ولی تفاوت کاهش وزن و تناسب اندام در افراد مختلف گروه جالب بود:

افراد گروه اول چه مرد چه زن به طور متوسط ۶ کیلو کاهش وزن، افراد گروه دوم حدود ۱۰ کیلو و افراد گروه سوم ۹ کیلو کاهش وزن داشتند. اما در باره از دست دادن بافت ماهیچه ای گروه اول نیم کیلو، گروه دوم ۲ کیلو و گروه سوم هم نیم کیلو کاهش مشاهده شد.

پس گروه دوم که از رژیم غذایی، پیاده روی و ورزش های هوازی استفاده کرده بود بافت ماهیچه ای بیشتری از دست داده بود. نتیجه کمی نگران کننده بود. به همین دلیل محققان قوای بدنی افراد را هم بررسی کردند و متوجه شدند در افرادی که پیاده روی و ورزش هوازی داشته اند یعنی گروه دوم قوای بدنی بیشتر و پاها قوی تر بود. هر چند این گروه بافت ماهیچه ای و چربی بیشتری را از دست داده بود، ولی در مجموع افراد پاهای قوی تر پیدا کرده بودند.

نتیجه گیری از تحقیق

مسوول تیم تحقیق کریستین بیورز Kristen M. Beavers معتقد است پیاده روی بهترین ورزش برای کاهش وزن و تناسب اندام در میانسالی است. او اعتقاد دارد هر چند بافت ماهیچه ها در این ورزش خیلی حفظ نمی شود ولی به دلیل تقویت عضلات پا در میانسالی این روش ورزش ارجحیت دارد. توصیه او به میانسالان این است که بهترین روش کاهش وزن در کنار کم کردن کالری روزانه دریافتی انجام ورزش پیاده روی است.

در مورد جوان ترها وضع فرق دارد و باید آزمایشات دقیق تری صورت گیرد. ولی با این آزمایش ثابت شد برای میانسالان ترکیب روش هایی مثل پیاده روی، انجام حرکات کششی و نرمشی و البته چند بار برداشتن وزنه بهترین روش تناسب اندام و جلوگیری از افزایش وزن دوران میانسالی و قوی شدن بدن برای تحرک بیشتر است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اعدامی که دیروز در زندان کرج ناتمام ماند

به خاطر کرایه ماشین صیغه امیر شدم !

مرگ غم‌انگیز دختر کنکوری در تهران

اعدام 3 مرد خشن در زندان بجنورد + عکس

دردسر دختر همسایه برای جوانی که تازه از خدمت سرباز برگشته بود

تشییع جنازه با رقص!+ فیلم

شیطنت های مجردی عروس چشم عسلی داماد را به دادگاه کشاند

تجاوز با چوب به رویا عروس روستا در خانه مرد بی رحم + عکس

زن شوهردار از پسر 17 ساله همسایه باردار شد / شوهر این زن عقیم بود! + عکس

راز کبودی های وحشتناک در بدنش عروس جوان / داماد در شهرستان بود!

تجاوز 8 مرد به زن شوهردار در شهر مرزی / شوهر بی غیرتم هیچ کاری نکرد

فرار عروس 16 ساله از خانه شیاطین / 4 جوان می خواستن با من همخوابی کنند!

زنم در آغوشم اوردوز کرد! / گفتگو با دزد خانه های قلهک تهران + فیلم و عکس

 

کدخبر: 403602 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟