زمان انتخاب رشته کنکوری‌ها اعلام شد

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، دکتر احسان جمالی در نشست خبری تشریح جزئیات انتخاب رشته داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ که امروز در سازمان سنجش برگزار شد، گفت: دفترچه انتخاب رشته و راهنمای انتخاب رشته تا روز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود و فرآیند انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ نیز از ۳۱ مرداد ماه آغاز می‌شود و این فرصت تا چهارم شهریور ادامه دارد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش تاکید کرد: در نوبت دی ماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۹۷۸ هزار نفر و در نوبت تیرماه کنکور ۱۴۰۲ تعداد یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. با توجه به اینکه برخی در نوبت دی و برخی در نوبت تیر و برخی در هر دو نوبت شرکت کردند و برخی در گروه آزمایشی متفاوتی در دو نوبت آزمون دادند، در مجموع برای یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر در پنج گروه آزمایشی کارنامه صادر شده است و ملاک نهایی برای پروسه انتخاب رشته برای رشته‌های با آزمون تعداد یک میلیون و ۲۱۰ هزار نفر است که می‌توانند انتخاب رشته کنند.

وی در خصوص آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ نیز گفت: حدود ۴۲ درصد داوطلبان کنکور مربوط به گروه علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد مربوط به گروه علوم انسانی، ۱۲ درصد مربوط به گروه علوم ریاضی، ۸.۶ درصد مربوط به گروه زبان و ۵ درصد مربوط به گروه هنر است.

این مقام مسؤول افزود: اعلام نتایج مرحله اول با اعلام سه نمره خام، نمره آزمون و سوابق تحصیلی ۲۰ مرداد انجام گرفت و کارنامه حاوی رتبه، رتبه در سهمیه و نمره کل نهایی جمعه ۲۷ مرداد منتشر می‌شود و دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ تا یکشنبه ۲۹ مرداد و شیوه‌نامه و راهنمای انتخاب رشته با توضیحات کامل نیز تا روز یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

به گفته جمالی، همزمان با فرآیند انتخاب رشته در روزهای ۳۱ مرداد تا ۴ شهریورماه، امکان ثبت‌نام و انتخاب رشته‌های بدون آزمون و صرفا با سوابق تحصیلی نیز انجام می‌گیرد و تمام افرادی که مایل به انتخاب این رشته‌ها هستند، می‌توانند در این بازه ثبت‌نام کنند. ضمن اینکه راهنمای انتخاب رشته مجازی نیز تا روز سه شنبه، ۳۱ مرداد منتشر می‌شود.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش ادامه داد: امسال دیگر زیرگروه وجود ندارد و داوطلبان فقط یک رتبه در کارنامه خود می‌بینند و تنها کسانی که دارای سهمیه هستند، رتبه در سهمیه را مشاهده می‌کنند و ۶۰ درصد نمره آزمون و ۴۰ درصد نمره سوابق تحصیلی به صورت قطعی در رتبه داوطلبان تاثیر دارد. البته در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی وضعیت متفاوت است و سهم سوابق تحصیلی ۲۶ درصد و سهم کنکور ۷۴ درصد است.

وی گفت: سهمیه بهیاری امسال علاوه بر رشته پرستاری برای پذیرش در رشته‌های اتاق عمل و هوشبری هم با ضریب ۱۲ اعمال می‌شود. از سهمیه ۳۰ هزار نفری پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ۲۱۰۰ نفر ظرفیت به پذیرش فرهنگیان با مشارکت دانشگاه‌های برتر اختصاص یافته است.

کدخبر: 919893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟