نیروی انسانی ما باید بتواند به همه‌گروه‌های معلولیتی خدمات دهد

به گزارش رکنا، دکتر حمید طریفی حسینی طی نشستی با خبرنگاران که در مجتمع آموزشی، فرهنگی و توانبخشی امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به روز خبرنگار عنوان کرد: کارکرد رسانه در آموزش وپرورش فقط اطلاع‌رسانی نیست. ما در فرایند تعلیم و تربیت آموزش و پرورش ۴ رکن حاکمیت، خانواده، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه را داریم. رسانه رکن تربیتی آموزش و پرورش است. همانقدر که ما به عنوان نماینده حاکمیت در وزارت آموزش و پرورش در فرایندهای تربیتی نقش داریم رسانه نیز نقش دارد. ما خبرنگاران را در جایگاه همکاران خود در نظر می‌گیریم تا به اهداف تربیتی مد نظر دست پیدا کنیم.

 رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر بسته سیاستی جامعی تحت عنوان سیاست‌های کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان، اضافه کرد: این‌مصوبه به وزارت آموزش وپرورش و سایر دستگاه‌ها ابلاغ شده است و باعث شد تا تحولی اساسی در دانشگاه فرهنگیان شکل بگیرد.

کنکور اختصاصی تربیت معلم از سال آینده

وی ادامه داد: ما از سال آینده در آزمون سراسری که برگزار می‌شود، تربیت معلم را به صورت اختصاصی خواهیم داشت. در کنار آن نیز یک نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو معلم طرح‌ریزی شده است که با سازوکاری متفاوت از همان ابتدا فرایند جذب را داشته باشیم. این کار نیازمند توسعه زیرساخت دانشگاه فرهنگیان بوده که در همین راستا بخش زیادی از زیرساخت‌های راکد در سطح کشور به دانشگاه فرهنگیان داده شد و شرایط جذب اعضای هیئت علمی مورد نیاز این دانشگاه‌ها فراهم شد.

معاون وزیر آموزش پرورش اضافه کرد: مجوز جذب ۱۰۰۰ دکتر معلم برای دانشگاه فرهنگیان گرفته شده است که در حال حاضر در سازوکار اجرای این مصوبه هستند. علاوه بر آن قرار است حدود ۵۰۰ نفر عضو هیئت علمی دیگر نیز گرفته شود. 

افزایش یک درصدی پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی

طریفی حسینی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه دانش‌آموزان در آموزش وپرورش، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۱۱درصد کلاس‌های با تراکم بیشتر از ۴۰ دانش‌آموز داشتیم که این تراکم کلاسی در مدارس را کاهش دادیم. حدود ۲۰مدرسه سمپاد جدید راه‌اندازی شد که در کنار آن رشد حدود ۶درصد دانش‌آموزهای عشایر و ۳درصد رشد دانش‌آموزان استثنایی را به خصوص پس از شرایط کرونا داشتیم. در دوره ابتدایی حدود ۱درصد افزایش پوشش تحصیلی را داشتیم که این مقدار در دوره ابتدایی بسیار معنادار است.

وی در رابطه با وضعیت بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی، اظهار کرد: ما در سال گذشته توانستیم حدود ۴۰هزار بازمانده از تحصیل را در دوره ابتدایی به چرخه آموزش بازگردانیم. همچنین حدود ۲۷هزار بی‌سواد مطلق و ۱۹هزار نوسواد را نیز در حوزه سوادآموزی جذب کرده‌ایم.

 رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور افزود: با توجه به اینکه در ۹ سال گذشته ۱۳درصد افت دانش‌آموزان در رشته ریاضی داشتیم و تقریبا یک دهه بود که تعداد دانش‌آموزان ما در حوزه علوم‌ پایه ریاضی روندی کاهشی داشتند، با ایجاد شرایطی توانستیم این روند را برعکس کنیم و حدود ۱.۹۲ درصد دانش‌آموزان پایه دهم رشته ریاضی نیز افزایش پیدا کرده‌اند.

طریفی حسینی با یادآوری توسعه در بخش‌های فنی و حرفه‌ای، گفت: با اضافه شدن حدود ۶۷هزار نفر دانش‌آموز به هنرستان‌ها توسعه بخش فنی و حرفه‌ای را داشته‌ایم. سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز حدود دو درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده است. همچنین حدود۴۶ هنرستان جدید راه‌اندازی شد که بخشی از آن هنرستان‌های جوار صنعت و وابسته به دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وی درمورد اقدامات انجام شده در آموزش پرورش استثنایی خاطر نشان کرد: در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰۶ هزار دانش آموز داریم. حدود ۸۴هزار نفر از این دانش‌آموزان در مدارس خاص و حدود ۲۲ هزار دانش آموز در مدارس عادی و به صورت تلفیقی و فراگیر تحصیل می‌کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه درکنار گروه‌های معلولیتی مانند معلولین جسمی حرکتی، طیف اوتیسم، کم‌توان ذهنی و چند معلولیتی که وجود دارد، گروه اختلالات نیز داریم، تشریح کرد: آن‌ها نیز ذیل آموزش و پرورش استثنایی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال اختلال یادگیری، بیش فعالی، آسیب زبان گفتار و دانش‌آموزان دیر آموز از این دسته اختلالات هستند که ما در این خصوص در سال گذشته به حدود ۴۰هزار دانش‌آموز خدمات می‌دادیم. با این حساب در مجموع حدود ۱۴۶هزار دانش‌آموز از خدمات آموزش و پرورش استثنایی در سال گذشته استفاده می‌کردند.

طریفی حسینی با تاکید بر مناسب‌سازی شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان مختلف استثنایی، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هر یک از این دانش‌آموزان استعدادها، توانایی‌ها و ظرفیت‌هایی دارند، ما متناسب با شرایط فردی هر دانش‌آموز در مدرسه شرایط تحصیل را برای او فراهم می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در حوزه گروه دانش‌آموزانی مانند دانش‌آموزان دارای آسیب‌های بینایی، شنوایی و معلولیت جسمی حرکتی، که دارای هوشیاری عادی هستند، به دنبال مناسب‌سازی‌هایی در برنامه‌ریزی درسی و کتب درسی‌شان مانند تالیف کتب نابینایان به خط بریل هستیم. اقدامات اصلی آموزشی و برنامه‌ریزی در خصوص این گروه توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام‌می‌شود و مناسب‌سازی آن توسط آموزش و پرورش استثنایی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه گروه دیگری از این دانش‌آموزان کم‌توانان ذهنی هستند، در خصوص اقدامات صورت گرفته برای این دسته تصریح کرد: برای این گروه یک‌نظام برنامه‌ریزی درسی و تعریف اختصاصی داریم که تمام برنامه‌ریزی آموزشی و درسی آن‌ها توسط آموزش و پرورش استثنایی از دوره پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم انجام می‌شود.

طریفی حسینی با اشاره به اینکه در دوره متوسطه دوم یک دوره اختصاصی تحت عنوان کارودانش خاص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه داریم، گفت: در این دوره ۳۶رشته مهارتی برای این دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است.

وی در رابطه با انجام سنجش سلامت جسمانی وآمادگی تحصیلی نوآموزان در بدو ورود به دبستان وپیش دبستانی اظهار کرد: امسال ما با یک رویکرد تحولی این برنامه ملی را اجرا کرده‌ایم. براساس این رویکرد زمان سنجش تغییر کرد و از آذر ماه سال گذشته فرایند سنجش بدو ورود را شروع کرده‌ایم. این اقدام به این دلیل صورت گرفت تا بتوانیم زمانی طلایی برای شناسایی مشکلات یا اختلالات در دانش‌آموزان و فرصت مداخله به هنگام داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور با اشاره به طراحی مراکز جامع سنجش، آموزش توانبخشی و مداخله به هنگام رشد تربیتی، تصریح کرد: این مراکز به صورت ارتقا یافته‌ هستند که در گذشته تحت عنوان مراکز آموزشی وتوان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری کار می‌کردند. ضمن ارتقاء کارکردی و ماموریتی به این مراکز، وظیفه اجرای سنجش بدو ورود را نیز به آن‌ها داده‌ایم که بخش مهمی از سنجش سال گذشته در این مراکز انجام شد.

طریفی حسینی در رابطه با موضوع تقویت نیروی متخصص مدارس ومراکز استثنایی، خاطر نشان کرد: در این راستا مجوز جذب ۱۳۰۰نیروی توانبخشی گفتار درمان‌ و کار درمان را گرفتیم که به زودی انجام‌خواهد شد.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه پرورش و تربیت بدنی، با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز، خاطر نشان کرد: حدود ۱۶۵۰ نفر در بخش قرآن ، عترت ونماز شرکت کرده‌اند همچنین حدود ۲۱۰۰ نفر در مسابقات ورزشی شرکت می‌کنند. ده درصد از دانش‌آموزان استثنایی در برنامه‌های پایگاه تابستانی شرکت می‌کنند.

در حال راه اندازی ۱۰۰فضای ورزشی درون مدرسه‌ای استاندارد برای امسال هستیم

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی در رابطه با دیگر اقدامات در حوزه تجهیزات ورزشی، گفت: در حال راه اندازی ۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای استاندارد برای امسال هستیم. برنامه‌ریزی شده است که ۲۲ زمین چمن‌ مصنوعی تا پایان امسال داشته باشیم که ۷مورد آن به اتمام رسیده است. همچنین۲۵ اتاق بازی در حال راه اندازی است.

طریفی حسینی در ادامه و در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی و نحوه پذیرش معلمان توانبخش، با بیان اینکه احیای امور تربیتی جزو اولویت‌های اساسی ما است، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ظرفیت ۳درصد معلولین اجرا می‌شود. با توجه به اینکه در آموزش استثنایی ۱۰ گروه‌ معلولیت، داریم، یک آموزگار استثنایی ممکن است در یک مدرسه استثنایی از هرکدام از این ۱۰گروه دانش‌آموز داشته باشد؛ لذا به عنوان مثال اینکه فردی نابینا حتما باید معلم نابینایان باشد تصور درستی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دوره متوسطه در بعضی استان‌ها مدرسه استثنایی نداریم. حدود ۲۲هزار دانش‌آموز در دوره‌های مختلف تحصیلی به‌خصوص متوسطه در حال حاضر در حال تحصیل در کنار دانش‌آموزان عادی هستند. بنابراین جمعیت مدارس ما بسیار پایین است. میانگین جمعیت دانش‌آموزی در مدارس استثنایی کشور حدود ۴۸ نفر است ما با این میانگین حدود ۱۷۵۰مدرسه داریم. مدارس‌ استثنایی عمدتاً به صورت مجتمعی از پیش‌دبستانی تا دوره دوم متوسطه دانش‌آموز دارند که اکثراً دارای گروه‌های مختلف معلولیتی هستند. مدارس ما بسیار محدود است و اگر ما بخواهیم نیروی انسانی استخدام‌ کنیم باتوجه به این‌موضوع باید نیروی انسانی ما بتواند به همه‌گروه‌ها خدمات دهد. ما در همه‌جا مدرسه ناشنوایان نداریم که معلمی‌بخواهد بگوید فقط می‌خواهم معلم‌ناشنوایان باشم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور در خصوص وضعیت نیروهای متخصص توانبخش، اظهار کرد: امسال ۲هزار و ۳۳۲ نفر سهمیه استخدامی در آزمون ‌داشتیم که اگر بخشی از آن را جذب کنیم مشکل خاصی در خصوص آموزگار استثنایی نخواهیم داشت وتمرکز ما امسال بر جذب نیروهای توان بخشی بود.

طریفی حسینی با اشاره به عدالت آموزشی و آموزش در مناطق محروم ومرزی، یادآور شد: در این خصوص هرجا امکان توسعه نبوده است، کلاس ضمیمه ایجاد کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی کردیم حدود ۴۰ مدرسه تا پایان سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی شود. تا آغاز سال تحصیلی جدید کمبودی از نظر فضا نداریم. تلفیق دانش‌آموزان استثنایی با دانش آموزان عادی یک رویکرد جهانی است و تاکید ما نیز بر آن است که اگر دانش‌آموزی امکان حضور در مدارس عادی را دارد اقدام کند، مانیز موظف به مناسب‌سازی شرایط مدرسه و توانمندسازی آموزگاران را داشته باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی کشور در خصوص امتیازاتی که برای معلمان استثنایی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: معلمین استثنایی متفاوت دیده می‌شوند. این معلمان ۵سال زودتر بازنشسته می‌شوند. علاوه بر آن حق سختی کار نیز دریافت می‌کنند. با این حال تلاش ما بر این بوده است تا اقدامات بیشتری برای این معلمان در نظر گرفته شود.

کدخبر: 918053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟