سنجش تخصصی و ثبت‌نام کلاس اولی‌ها تا پایان مرداد ماه تکمیل می شود

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، حمید طریفی حسینی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۱ هزار نفر کلاس اولی در مدارس استثنایی کشور داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته مجموعا حدود ۱۳ هزار نوآموز در دوره پیش از دبستان ما که شامل دوره آمادگی ۱ و ۲ و نیز پیش از دبستان (از بدو تشخیص تا چهار سالگی و چهار تا شش سالگی) می‌شود، ثبت نام شده بودند.

وی همچنین این را هم گفت که سال گذشته علاوه بر اینکه ۲۱ هزار کلاس اولی در مدارس خاص استثنایی درس خواندند، حدود ۱۵۰۰ نفر هم کلاس اولی در قالب رویکرد تلفیقی در مدارس عادی درس خوانده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه برآورد امسال برای تعداد دانش آموزان کلاس اولی در مدارس استثنایی و عادی همانند تعداد این دانش آموزان در سال گذشته است، افزود: تقریبا در این سال‌ها به لحاظ تعداد دانش‌آموز، روند ثابتی داشتیم.

به گفته طریفی، در حال حاضر تقریبا ثبت نام بیش از ۹۷ درصد میان پایه‌های مدارس استثنایی انجام شده است اما تکمیل فرآیند ثبت نام دانش‌آموزان کلاس اول و پیش دبستان ما منوط به تکمیل فرآیند سنجش تخصصی است.

وی با بیان اینکه فرآیند سنجش تخصصی کلاس اولی‌ها مقداری زمان بر است، توضیح داد: این فرآیند در حال انجام است. ثبت نام تعدادی از کلاس اولی‌ها انجام شده است اما به دلیل لزوم تکمیل فرآیند سنجش تخصصی، ثبت نام در این پایه با تاخیر نسبت به سایر پایه‌ها در حال انجام است. در حال حاضر حدود ۹۷ درصد ثبت نام‌ها در سایر پایه‌های استثنایی و نیز ثبت سفارش کتب درسی آنها انجام شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا انتهای مرداد ماه سنجش تخصصی ما انجام و ثبت نام بخش اعظم کلاس اولی‌ها نیز انجام شود.

طریفی همچنین با اشاره به جای دهی آموزشی دانش‌آموزان کلاس اول استثنایی در بازه مرداد ماه، تاکید کرد: بنای ما بر این است که تا پایان مرداد ماه فرآیند ثبت نام بچه‌ها کامل انجام شده باشد و حسب مورد اگر کسی از فرآیند سنجش بازمانده باشد، بعد از آن به صورت موردی کار ثبت نام را انجام می‌دهیم.

وی درباره فرآیند سنجش تخصصی نیز توضیح داد: تعدادی از نوآموزان به مرحله تست تخصصی ارجاع داده شده‌اند که باید این تست تخصصی انجام شود تا بتوانیم ثبت نام کلاس اولی‌ها را داشته باشیم. پس از اینکه کار سنجش تخصصی این نوآموزان انجام و این‌ها شناسایی شوند در کمیته جای دهی آموزشی تعیین تکلیف می‌شوند، آن کمیته تصمیم می‌گیرد که دانش آموز کجا جای بگیرد و چه نوع خدماتی دریافت کند. برای مثال این کمیته مشخص می‌کند دانش آموز شناسایی شده نیاز به معلم رابط دارد یا خیر؟، برای چه ساعتی نیاز به معلم رابط دارد؟، آیا نیاز به خدمات توانبخشی دارد یا خیر؟، نیاز به چه سطحی از خدمات توانبخشی دارد؟. این کمیته جزئیات را صورت جلسه می‌کند و در سامانه ذیربط  بارگذاری می‌شود، بعد از آن مشخصات برای سامانه ثبت نام ارسال می‌شود و دانش آموز می‌تواند در مدرسه مربوطه ثبت نام را انجام دهد.

کدخبر: 917435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟