احمد رضا لاهیجان زاده مدیر کل محیط زیست استان خوزستان در رابطه با ورود ریزگردها در روزهای اخیر به استان اظهار کرد: ریزگردهای اخیر استان خوزستان منشا خارجی داشت و از کشور عراق وارد شده بود.

وی افزود: ریزگردهایی که منشا داخلی دارند، به اندازه اثراتی که ریزگردهای خارجی دارد نیست. این ریزگردها که منشا خارجی دارند، ماندگاری و زمان بیشتری دارند.

لاهیجان زاده گفت: اقداماتی برای جلوگیری از ریزگردهای با منشا داخلی انجام شده است که نتیجه ای در برنداشته، اما سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای حذف این ریزگردها تلاش زیادی کرده اند؛ به طوری که در سال گذشته حدود 12 هزار هکتار از کانون های گرد وغبار مالچ پاشی شد و این مقدار تا چند هفته آینده به 15 هزار هکتار خواهد رسید.

وی ادامه داد: مالچ پاشی کانون های گرد و غبار در استان خوزستان برای این دهه نیست. این اقدامات از سال 1347 آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد و در طی این 50 سال حدود 120 هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان خوزستان تصریح کرد: مالچ پاشی ها عمدتا در کانون فرسایشی شن و ماسه های کانون انجام می شود و این مالچ پاشی همراه با درختکاری است. در استان خوزستان علاوه بر مالچ پاشی درختکاری در 20 هزار هکتار صورت گرفته بود که هم اکنون ما شاهد جنگل شدن قسمتی از استان هستیم.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست بارها برای جایگزینی مالچ نفتی اعلام کرده، اما تاکنون هیچ ترکیبی که منطبق با محیط زیست باشد اختراع نشده است.

لاهیجان زاده گفت:‌ در استان خوزستان برای جلوگیری از ریزگرد در سال گذشته حدود 17 هزار و 500 هکتار نهال کاری انجام شد که عمده این نهال ها کهور پاکستانی و ایرانی بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟