خورشت آلبالو با کوفته قلقلی و طرز تهیه

به گزارش رکنا، خورشت آلبالو با کوفته قلقلی

مواد لازم برای خورش

200 گرم آلبالو بدون هسته

2 ق‌س شکر

250 گرم گوشت چرخ‌کرده

مقداری کره

1 عدد پیاز

3 ق‌م سبزی تازه معطر (جعفری، نعنا، ریحان)

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

60 گرم لواشک آلبالو

مقداری خلال پسته برای تزئین

روغن به میزان لازم

مواد لازم برای پلو با ته‌دیگ ته‌چین

2 پیمانه برنج

1 عدد زرده تخم‌مرغ

1 ق‌س ماست

1 ق‌س زعفران دم‌کرده

مقداری کره

1 آلبالوهای بدون هسته را در قابلمه‌ای با شکر مخلوط کرده، روی حرارت بگذارید تا یکی، دو جوش بزند و آلبالوها کمی شیرین شوند، بعد از روی حرارت بردارید. لواشک را تکه‌تکه کرده و در مقداری آب بخیسانید.

2 پیاز را پوست کنده و رنده کنید. گوشت چرخ‌کرده را همراه پیاز مخلوط کرده و ورز دهید. نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و مخلوط کنید.

3 به مایه گوشت سبزی‌های معطر ریز خرد شده را افزوده و خوب با مواد دیگر مخلوط کنید و ورز دهید. از مایه گوشتی به اندازه یک گیلاس برداشته و در کف دست قلقلی کنید.

4 همه مایه گوشت را به همین صورت به شکل کوفته قلقلی‌های ریز درآورید و کنار بگذارید. در قابلمه‌ای کمی روغن یا کره ریخته و روی حرارت بگذارید. بعد از داغ شدن روغن کوفته‌قلقلی‌ها را در روغن سرخ کنید.

5 در این فاصله لواشک‌ها را خوب در آب جوش حل کرده و صاف کنید. چند بار از صافی رد کنید تا همه تکه‌های لواشک‌ها در آب جوش حل شده و به شکل سس درآید. حالا این سس را به قابلمه‌ای که کوفته‌ها را در آن سرخ کردید اضافه کرده و حرارت را کم کنید تا گوشت بپزد.

6 آلبالوهای شیرین‌شده را از صافی رد کنید. آب آنها را به قابلمه خورش اضافه کرده و دانه‌های آلبالو را با مقداری کره تفت دهید و بعد به مواد اضافه کنید.بعد از حدود 10ـ8 دقیقه که خورش جوشید، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر ریخته و با خلال‌های پسته تزئین کنید.

روش تهیه پلوی ته‌چین قالبی

1 برنج را به مدت چند ساعت خیس کنید و طبق معمول آبکش کردن عمل کنید. بعد از آبکش کردن یک کفگیر از برنج را با زرده تخم‌مرغ، ماست و زعفران مخلوط کنید.

2 قالب موردنظر را با کره چرب کرده، برنج مخلوط شده با مایه ته‌چین را در ته‌قالب ریخته، فشرده کنید. برنج سفید را هم روی مایه ته‌چین ریخته و روی قالب را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید.

3 قالب را در فر از پیش گرم‌شده با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 45 دقیقه حرارت دهید تا پلو آماده شود. بعد از این مدت قالب را از فر بیرون بیاورید و صبر کنید تا حرارتش را از دست بدهد. بعد قالب را در ظرف مورد نظر برگردانید.

فوت و فن

با دو قاشق شکر خورشتان ملس (ترش و شیرین) می‌شود. اگر می‌خواهید خورشتان شیرین‌تر شود مقدار شکر را به چهار قاشق افزایش دهید و در صورتی که ترش دوست دارید می‌توانید کلا شکر را حذف کنید.

از هر سبزی معطر (جعفری، نعنا و ریحان) یک قاشق مرباخوری کافی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 531238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟