سیر سرشار از انواع ویتامین مانند اسید فولیک، ویتامینC، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، ویتامین‌های B1،B2 و B3 است. به دلیل خواص فراوانش سیر یکی از محبوب ترین سبزیجات میان مردم است. ترشی سیر حتی بیشتر از خود سیر طرفداری دارد و همواره افراد به دنبال ترشی های سیر چندساله هستند. معروفترین و یکی از لذیذترین انواع ترشی سیر، ترشی سیر 7 ساله است. اگر بخواهیم به شیوه معمول ترشی 7 ساله تهیه کنیم باید 7 سال منتظر خوردن آن بمانیم اما با ترفندی که در این مطلب بیان می کنیم می توانید ترشی سیر 7 ساله را تنها در 40 روز تهیه کنید.

ترشی سیر 7 ساله تنها در 40 روز

برای تهیه سیر ترشی هفت ساله به 2 نوع سرکه یعنی سرکه بالزامیک و سرکه خرما نیاز خواهیم داشت. دلیل استفاده از سرکه بالزامیک در ساختار این ترشی این است که سیر ترشی در طول زمان 7 سال تغییر رنگ خواهد داد و به رنگ تیره بدل خواهد شد. لذا، استفاده از سرکه بالزامیک اولین حقه در دست‌یابی به ترشی هفت ساله خواهد بود.

سرکه خرما همچنین، دومین ترفند تهیه این ترشی است. ترشی سیر هفت ساله به مرور زمان شیرین خواهد شد. لذا، با استفاده از سرکه خرما طعم شیرینی را به ترشی منتقل خواهیم کرد. نکته سوم که از دو مورد بالا مهم‌تر است، استفاده از سس سویا است. سس سویا این امکان را فراهم خواهد کرد که فرآیند تخمیر در ترشی تسریع گردد و ره 7 ساله در 40 روز میسر شود.

توصیه می‌شود برای تهیه این ترشی از کله سیر کامل استفاده نمایید. برای این منظور کافیست تنها پوسته خارجی سیر را تمیز کنید و پس از آبکشی و خشک شدن، سیر آماده تهیه ترشی خواهد بود. در صورت در دسترس نبودن سرکه بالزامیک و سرکه خرما می‌توانید به همان میزان از سرکه قرمز و شکر قهوه‌ای و یا عسل استفاده کنید در این صورت سرکه خرما را نیز می‌توانید حذف کنید.

مواد لازم جهت تهیه سیر ترشی هفت ساله

سیر : 500 گرم

سرکه بالزامیک : 2 پیمانه

سرکه خرما: 2 پیمانه

سس سویا: 2 تا 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه سیر ترشی هفت ساله

ابتدا بوته‌های سیر را تمیز کنید و پس از شستن و خشک کردن سرکه بالزامیک و سرکه خرما را با یکدیگر ترکیب کنید و سیر‌ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در سرکه بجوشانید. توجه داشته باشید که سیر‌ نباید خیلی نرم و له شود.

سس سویا را در این مرحله اضافه کنید و در صورت تمایل از مقداری زرشک و برگ آویشن تازه برای معطر کردن ترشی استفاده نمایید.

سیر‌ها را پس از خنک شدن به ظرف مورد نظر منتقل کنید و سرکه را روی آن بریزید. توجه داشته باشید که سرکه باید روی سیر‌ها را بپوشاند.

در نهایت در ظرف را محکم ببندید و به مدت 40 روز در جایی تاریک نگه‌داری کنید.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426022 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟