اکسیر سلامت را در خانه تهیه کنید

مواد لازم  :
آرد گندم 1 لیوان 
شیر ولرم 1 لیوان
سبوس جو 1 لیوان 
خمیر مایه 22 قاشق چایخوری
شکر 2 قاشق چایخوری
زنجبیل 2 قاشق چایخوری
روغن زیتون یا روغن مایع 1/3 لیوان
طرز تهیه:
شیر ولرم، شکر و خمیر مایه را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید، پس از 55 دقیقه که خمیر مایه عمل کرد روغن، آرد، سبوس جو و پودر زنجبیل را اضافه کنید، مخلوط کنید تا خمیر خوبی بدست بیاید.
خمیر را داخل کاسه ای بگذارید، روی کاسه را بپوشانید و 1 ساعت در جای گرمی استراحت دهید تا حجم خمیر بیشتر شود ( این خمیر بدلیل وجود سبوس نسبت به خمیر نان های دیگر پف کمتری خواهد داشت ). 
روی سطح کار آرد بپاشید، خمیر را روی سطح کار قرار دهید و به 8 قسمت برش بزنید ( بسته به اندازه ای که از نان می خواهید خمیر را برش بزنید )، خمیر ها را با فاصله داخل سینی فر قرار دهید، روی خمیرها را با دستمال مرطوبی بپوشانید و 1 ساعت دیگر استراحت دهید تا حجم نان ها بیشتر شود. 
فر را با دمای 190 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود سپس سینی نان ها را داخل فر بگذارید، پس از 20 – 25 دقیقه نان ها آماده می شوند (می توانید در صورت تمایل روی نان ها با زرده تخم مرغ ، کره و … برس بکشید). 
خاصیت نان جو
 تحقیقات علمی نشان داده است  سبوس موجود در نان جو دو برابر نان گندم است و در هر 100 گرم نان جو حدود چهار گرم فیبر وجود دارد.
از این جهت نان جو برای افرادی که مبتلا به دیابت می باشند بسیار مفید است زیرا هر فرد دیابتی روزانه به 20 تا 30 گرم فیبر نیاز دارد که بدین ترتیب بخش زیادی از آن را می توان با نان جو و بقیه را با خوردن حبوبات و سبزی ها جبران کرد  نان جو کم نمک  از تولید چربی های زیان آور در خون، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، تعدیل فشار خون، تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون، پاکسازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده کننده، مقابله با رشد تومور در بدن، جلوگیری از چاقی، حفظ شادابی و زیبایی پوست به علت وجود ویتامینهای گروه ب در آن و تقویت حافظه است. 
امروزه جو به دلیل تاثیری که در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر دارد، به عنوان «اکسیر سلامت» نیز شناخته شده است. کاربرد جو در تهیه سوپ و غذای تکمیلی کودکان نیز بسیار مفید است. 
نان جو به دلیل وجود فیبر خود مقدار زیادی از آب بدن را جذب می کند، بنابراین مایعات و آب فراوانی باید نوشیده شود. این نان به دلیل غنی بودن از ویتامین های B به آرامش اعصاب کمک می کند. 
درمان یبوست  ، کاهش کلسترول خون ، جلوگیری از سفیدشدن مو ، کم خونی ، رفع منافذ باز پوست ، درمان زخم‎های بدخیم  ، لاغری  و رفع خارش‎های جلدی با این ماده خوردنی ممکن است .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 316261 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟