زردچوبه جادویی از خواص دارویی

به گزارش رکنا، مصرف زردچوبه به همراه غذا یا به صورت کپسول تاثیر زیادی در تصفیه خون دارد. زردچوبه التیام دهنده زخم ها بوده و با ترکیب خمیری آن به عسل و مالیدن روی مفاصل و عضلات برای رفع درد فوق العاده است. دمنوش زردچوبه و نعناع برای تنظیم عادت ماهانه زنان مناسب است. برای درمان اسهال زردچوبه بسیار مفید است.

 معرفی گیاه زردچوبه

ابتدا بهتر است گیاه زردچوبه را از نگاه دیگری ببینیم. زردچوبه چیست؟ زردچوبه (به انگلیسی: turmeric) گیاهی است از خانواده زنجبیل و ریشه‌ زرد رنگی دارد. این گیاه یک و نیم متر طول و ساقه‌های متورم گونه دارد و به شکل سنبل گل می‌دهد. گل‌های گیاه زردچوبه نیز دارای رنگ‌های سبز مایل به زرد است. زردچوبه در مناطق گرمسیری مانند هند، ایران و تایلند رشد می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، زردچوبه دارای ترکیبات مختلفی است. ماده فعال اصلی زردچوبه، کورکومین (curcumin) نام دارد که خواص ضد التهابی، ضد اکسیدانی و ضد باکتریایی زردچوبه به این ماده بازمی گردد. اسید‌های والرینیک، فلاندرن، کاپریلیک و سابی نیل ازجمله مهم‌ترین ترکیبات دیگر این ماده هستند. البته مواد دیگری نیز همچون برونئول و تورمرول نیز در زردچوبه یافت می‌شوند.

از زمان‌های قدیم، زردچوبه در آشپزی به عنوان ادویه و رنگ دهنده استفاده می‌شد اما خواص دارویی و بهداشتی آن نیز دریافت شده و به مرور زمان، بیشترین توجه به خواص سلامتی آن معطوف شد. از طریق مصرف زردچوبه به صورت پودر، عصاره، کپسول یا به عنوان ادویه در غذاها می‌توانید از خواص زردچوبه، این گیاه مفید برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. مثلاً زردچوبه می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن ، کاهش التهابات مفصلی، حفظ سلامت مغز و قلب و کاهش خطر بروز بعضی از بیماری‌ها کمک کند.

کدخبر: 938737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟