با این سلاح ها به جنگ گلودرد برو

به گزارش رکنا، زمانی که گلویتان درد می گیرد یا سینه تان خشک می شود زیر زبان تان هل بگذارید. دمنوش این ادویه به همراه کمی عسل برای رفع گلودرد، سرماخوردگی و خلط گلو فوق العاده است.

علائم گلودرد می‌توانند بسیار ناراحت کننده باشند. در این حالت بزاق به سختی پایین می‌رود، هر سرفه باعث می‌شود که گیج شوید و تنها چیزی که می‌توانید به آن فکر کنید این است که آن توده پشت گلویتان از بین برود.

علت گلو درد چیست؟

اما برای کاهش درد، ابتدا باید بدانید که چه چیزی باعث گلودرد شما می‌شود. هوای خشک، سیگار کشیدن، رفلاکس معده، عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا کرونا و عفونت‌های باکتریایی مانند استرپتوکوک همگی می‌توانند منجر به گلودرد شوند.

به طور کلی، عفونت‌های ویروسی علاوه بر گلودرد، معمولاً با علائم دیگری مانند درد عضلانی، ضعف و خستگی همراه هستند. از سوی دیگر، درد معمولاً بیشتر روی گلو متمرکز و درد آن بسیار شدید است. همچنین درصورت ابتلا به ویروس ممکن است هنگام قورت دادن درد شدید همراه با تب بالا داشته باشید.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار، تنفس در هوای خشک و داشتن رفلاکس اسید معده، احساس بسیار متفاوت با عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی دارند. معمولاً بیماران به طور کلی احساس ابتلا به بیماری نمی‌کنند. درد نیز معمولا آنقدر شدید نیست.

نوشیدن چای گرم و مصرف قرص‌های روی معمولاً می‌توانند تحریک و التهاب دردگلو را تسکین دهند. با این حال، برخی از درمان‌های خانگی گلودرد مورد علاقه شما ممکن است فقط درد را بپوشانند و در تسکین موقتی درد به شما کمک کنند، اما واقع آن را برطرف نمی‌کنند. اگر واقعا می‌خواهید از شر گلودرد خلاص شوید، دفعه بعد که احساس درد کردید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا گلودرد نشانه کروناست؟

آیا در پاندمی کرونا هر گلودردی که تجربه کردیم کرونا بخوانیم؟ پاسخ به این سوال منفی است. همانطور که گفته شد علت‌های مختلفی می‌تواند باعث احساس درد در گلو شود. اما باید این را هم بدانید که گلودرد از علائم شایع کروناست. تعداد زیادی از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند گلودرد را تجربه کرده‌اند اما چگونه تشخیص دهیم علائمی که داریم کروناست؟ درحال حاضر تنها روش تشخیص کرونا، تست PCR است.

درمان خانگی گلودرد

همانطور که گفته شد، روش‌های خانگی برای درمان گلودرد، بیشتر برای از بین بردن علائم یا تسکین درد ناشی از این بیماری است. برای درمان سریع گلودرد می‌توانید به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان دارویی قرار بگیرید. روش های خانگی درمان گلودرد به شرح زیر است:

غرغره کردن آب نمک – درمان گلودرد

آب نمک یک روش خانگی و عالی برای درمان گلودرد است، زیرا می‌تواند تورم را کاهش داده و التهاب و تحریک را آرام کند. همچنین ممکن است به جذب عفونت‌ها یا مواد محرک در سطح گلو کمک کند، جایی که بدن شما بهتر می‌تواند با آنها مقابله کند. برای این کار مقداری نمک را در آب گرم حل کنید. سپس هر یک یا دو ساعت یک بار غرغره کنید.

در حالی که ممکن است شنیده باشید که غرغره کردن سرکه سیب تأثیر مشابهی با آب نمک دارد، بهتر است از این روش دوری کنید. شکی نیست که سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و احتمالاً ضد قارچی است، اما اینکه آیا به درمان گلو درد ویروسی یا باکتریایی کمک می‌کند یا خیر، هنوز مشخص نیست. علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از سرکه می‌تواند به مینای دندان آسیب جدی برساند.

نوشیدن مایعات فوق سرد – درمان گلودرد

همانطور که گذاشتن یخ برای مچ پای پیچ خورده می‌تواند درد را کاهش دهد و از تورم جلوگیری کند، نوشیدن مایعات یخی هم می‌تواند گلوی شما را بی‌حس کند و هم بخشی از التهابی که باعث درد شما می‌شود را آرام کند.

اگر به نوشیدن آب سرد علاقه ندارید، بستنی می‌تواند به همان اندازه در مبارزه با التهاب گلو و درمان گلودرد مؤثر باشد. فقط مراقب باشید که از طعم‌های مرکبات که باعث رفلاکس اسید شده و درنتیجه علائم شما را بدتر خواهند کرد، دوری کنید.

دوری از هوای خشک – درمان گلودرد

هوای خشک می‌تواند گلودرد را تحریک و زمان بهبودی شما را طولانی‌تر کند. گرفتن دوش بخار یا استفاده از مرطوب کننده هوا می‌تواند رطوبت را به هوا بازگرداند و در نتیجه هر گونه ناراحتی را از بین ببرد. غشاهای مخاطی بینی و گلو، رطوبت را دوست دارند. بخار، رطوبت و گرما را فراهم می‌کند که به آرام شدن تارهای صوتی و کاهش تورم کمک خواهند کرد. همچنین رطوبت موجود در بینی می‌تواند باعث پاکسازی مخاط و ترشحات شود. این پاکسازی نیز می‌تواند بخشی از مشکل را برطرف کند. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص این کار استفاده کنید.

عدم مصرف غذای اسیدی – درمان گلودرد

رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسیدهای تولید شده توسط معده شما به گلو راه پیدا می‌کنند. رفلاکس یکی از علل شایع گلودرد است. این بدان معناست که هر کاری که برای ایجاد رفلاکس اسید انجام دهید می‌تواند گلودرد را طولانی یا بدتر کند. به همین دلیل، بهتر است از مصرف نوشابه، غذاهای سرخ شده و مرکبات مانند پرتقال و لیمو اجتناب کنید. همچنین، حداقل یک ساعت قبل از خواب، غذا بخورید. غذا خوردن و بلافاصله دراز کشیدن می‌تواند باعث رفلاکس و سوزش معده شود.

نوشیدن دمنوش گیاهی – درمان گلودرد

زردچوبه، ادویه ای است که حتماً باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در حالی که برخی از مزایای زردچوبه از جمله پتانسیل آن برای پیشگیری از سرطان یا بیماری‌های مغزی به مطالعه بیشتری نیاز دارد، اما قدرت ضد التهابی آن به خوبی ثابت شده است. بنابراین می‌تواند به درمان گلودرد شما کمک کند. برای مصرف زردچوبه می‌توانید مقداری از آن را به چای یا آب نمک خود یا به انواع دمنوش‌های گیاهی اضافه کنید.

مصرف عسل – درمان گلودرد

عسل یکی از خوراکی‌های محبوب برای درمان گلو درد، سرفه و بیماری‌های مربوط به گلو است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و می‌تواند التهاب گلو را کاهش دهد. برای استفاده از عسل می‌توانید همیشه مقداری عسل را به چای صبحگاهی خود اضافه کنید.

سایر مواردی که در درمان گلودرد موثر هستند، شامل چای بابونه، نعناع فلفلی، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، سیر و سایر گیاهان دارویی هستند که به بهبود و درمان گلودرد کمک کننده خواهند بود.

کدخبر: 926834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟