خوردن آب سرد بعد از غذا بد است؟!

به گزارش رکنا، بسیاری از ما عادت داریم بعد از خوردن غذا بلافاصله آب سرد می نوشیم. در گذشته می گفتند که خوردن آب سرد بعد از غذا مواد روغنی را که در آن لحظه مصرف کرده اید سفت و روند هضم غذا را کند می کند. این موضوع سبب گرفتگی رگ های قلب و بالا رفتن خطر سکته می شود.

آب خوب، باید دارای مزه‌ای شیرین و زلال باشد و به سرعت از معده عبور کند، در گوارش بهتر غذا و بهبود وضعیت اشتها موثر بوده و پس از نوشیدن، موجب نفخ، سر و صدای شکم و احساس سنگینی در فرد نشود.

باورهای نادرست زیادی درمورد نوشیدن آب سرد بعد از غذا بین عموم شایع است، باورهایی مثل سرطان‌زا بودن آن که هیچ سند و مدرک علمی ندارد.

در گذشته گفته شده که نوشیدن آب سرد بعد از غذا می‌تواند به هضم و گوارش غذا کمک کند ولی علم جدید هیچ تفاوت عمده‌ای در تاثیرات یک لیوان آب سرد بعد از شام یا هر زمان دیگر نمی‌یابد.

یکی از این باورهای نادرست می‌گوید آب سرد می‌تواند روغن غذا را در پوشش سخت درون دستگاه گوارش تان جامد کند این هیچ پشتوانه علمی ندارد. هر چند آب سرد شده با یخ ، لطیف و دلچسب است اما بهتر است برای داشتن آب سرد، به جای استفاده از تکه‌های یخ در آب، ظرف محتوی آب را خنک کنیم چرا که خوردن آب سردشده با یخ، باعث تحریک نزله و سرفه می‌شود و برای اعصاب و احشای داخلی زیان‌آور است.

 بهترین زمان مصرف آب

بهترین وقت نوشیدن آب زمانی است که عطش وجود دارد؛ یعنی غذا هضم اولیه خود را در معده گذرانده و برای عبور از معده و داخل شدن در عروق برای جذب به سمت کبد نیاز به رقیق شدن دارد بنابراین بسته به نوع غذا، حدود یک و نیم الی دو ساعت بعد از غذا، بهترین زمان برای دریافت آب است. در این زمان هم باید آب به اعتدال خورده شود و از مصرف یکباره حجم زیادی آب و مایعات دیگر پرهیز کرد.

مصرف روزانه آب

اگر از نوشیدن یک لیوان آب خنک بعد از غذا لذت می‌برید، آن را جزئی از مصرف روزانه آب خود قرار دهید. اکثر بزرگسالان باید روزانه هشت تا نه لیوان آب بنوشند. با فرض اینکه 20 درصد آب موردنیاز شما از آب غذاها تامین شود، این بیشتر از دو لیتر می‌شود. اگر دوست دارید آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌هایی به جز آب مصرف کنید، این میزان را به 9 تا 13 فنجان در روز برسانید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار را از آن حذف کنید زیرا خود موجب کم‌آب شدن بدن می‌شوند.

آب سرد و سردرد و آب ولرم

زیاد خوردن آب خیلی گرم (آب جوش ولرم شده) خوب نیست و معده را ضعیف میکند؛ امّا میتوان از آن برای شست و شوی معده و دستگاه گوارش (مثلاً در رفع یبوست بصورت ناشتا)، تحلیل نفخ و باد دستگاه گوارش، تصفیه ریه و باز شدن صدا بهره برد. آب نیم گرم مضرات بیشتری داشته و نوشیدن آن بعد از غذا باعث ایجاد حالت تهوّع و فساد هضم می شود.

آب خیلی سرد نیز باعث ضعف معده و اعصاب و تولید نزله است و نوشیدن آن توصیه نمی شود. نوشیدنی هایی که گازدار هستند مانند نوشابه و دلستر و دوغ اثرات بدتری دارند.

اگر سابقه میگرن یا سردرد دارید نوشیدن آب یخ با نی موجب بروز سردرد در میان خانم‌ها، به‌ویژه آنهایی که علائم سردرد را در آن سال تجربه کرده بودند می‌شود. اگر مستعد میگرن هستید، بهتر است آب ولرم‌تر بنوشید.

آداب نوشیدن آب

در طب سنتی به یکباره سرکشیدن آب و درحالت دراز کشیده و از بالا ریختن آب در دهان نهی شده و بهتر است آب به سه نفس نوشیده شود و هربار با مکیدن آب، مزه آن در دهان احساس شود. اول آن نام خدا و در آخر، حمد خدا به جا آورده شود (آثار انرژی مثبت سپاسگزاری)

زمان های نامناسب نوشیدن آب

    * در حین غذا یا بلافاصله بعد از آن به ویژه در افراد با معده سرد و ضعیف.

    * در حالت ناشتا بویژه آب سرد و در زمانهای سرد چون در حالت خالی بودن معده، آب به سرعت جذب بدن شده و به اعضای رئیسه (قلب، کبد و مغز) می رسد و آن ها را ضعیف می کند.

    * بعد از حرکات شدید ورزشی و حمّام گرم که بدن گرم شده و آب به سرعت جذب شده و موجبات ضعف اعضای رئیسه را فراهم می آورد ، در این حالات اگر تشنگی خیلی شدید بود و طاقت صبر کردن نبود، اندکی آب مضمضه شود و یا اول چیزی مانند نان خورده شود و بعد از آن آب نوشیده شود تا سرعت جذب آن کاهش یابد.

* نوشیدن آب سرد بعد از غذا !!! بعد از خوردن میوه های آبکی (مانند خربزه، هندوانه، زردآلو و  غیره که باعث فساد هضم آن ها و بروز بیماریهای متعددی میشود.

* در حین خواب و قبل از خواب و بلافاصله پس از برخاستن از خواب چرا که باعث ضعف مغز میشود.

* بعد از مواد غذایی شیرین ، چرب و یا شور.

کدخبر: 925441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟