5 راهکار ساده برای حفظ سلامت چشم

به گزارش رکنا، اکثر مردم بیماری های چشمی را حداقل یک بار در زندگی تجربه می کنند. بعضی از آن ها جزئی هستند و خود به خود درمان می شوند، ولی برخی از آن ها نیاز به درمان توسط متخصص را دارند. در این مطلب 5 مورد از راه های حفظ سلامت چشم را بررسی می کنیم.

راه های حفاظت از چشم ها

رژیم غذایی سالم داشته باشید:

سلامتی چشم با غذاهایی که می خورید ارتباط مستقیم دارد. بعضی از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا3، روی و ویتامین های C و E ممکن است مشکلات بینایی مربوط به افزایش سن را از بین ببرد. بهتر است این مواد را در رژیم غذایی خود مصرف کنید:

    سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ

    ماهی های روغنی

    تخم مرغ، آجیل، لوبیا و سایر منابع پروتئنی غیر گوشتی

    مرکبات و آبمیوه ها

داشتن رژیم غذایی سالم به داشتن وزن متعادل هم کمک می کند. در واقع احتمال چاقی و بیماری های مرتبط با آن مثل دیابت نوع 2 را که دلیل اصلی نابینایی در بزرگسالان است را کاهش می دهد.

سیگار را ترک کنید.

کشیدن سیگار احتمال ابتلا به آب مروارید و آسیب به عصب بینایی را افزایش می دهد. بنابراین سعی کنید سیگار کشیدن را کنار بگذارید. اگر کسی از عزیزان شما سیگار می کشد او را تشویق کنید برای حفظ سلامتی اش آن را ترک کند.

از عینک آفتابی استفاده کنید.

عینک آفتابی مناسب از چشمان شما در برابر اشعه ی فرابنفش خورشید محافظت می کند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ی فرابنفش احتمال ابتلا به آب مروارید و تحلیل رفتن ماکولای شبکیه ی چشم را بالا می برد. لنزهای پلاریزه باعث کاهش تابش نور در هنگام رانندگی می شود ولی لزوماً حفاظت بیشتری از چشم نمی کند.

به صفحه کامپیوتر و موبایل کمتر نگاه کنید.

خیره شدن به صفحه کامپیوتر یا تلفن همراه ممکن است سلامت چشم را به خطر بیاندازد:

    خستگی چشم

    تاری دید

    مشکل در تشخیص اجسام در فاصله دور

    خشکی چشم

می توانید از عینک هایی که مخصوص کار با کامپیوتر هستند استفاده کنید. صفحه ی مانیتور را به گونه ای تنظیم کنید که چشمان شما هم سطح با قسمت بالای مانیتور باشد. از یک صندلی راحت استفاده کنید و آن را طوری تنظیم کنید که پاهایتان به صورت صاف روی زمین باشد. اگر چشمانتان خشک یا خسته شد بیشتر پلک بزنید یا سعی کنید از اشک مصنوعی استفاده کنید. هر 20 دقیقه به چشمان خود استراحت دهید. برای از بین بردن خستگی چشم ها حداقل هر دو ساعت یک بار به مدت 15 دقیقه استراحت کنید.

با مراجعه به چشم پزشک مرتبا سلامت چشمان خود را آزمایش کنید.

توصیه می شود حداقل سالی یک بار برای معاینه ی چشم به متخصص مراجعه کنید. یک معاینه ی چشم کامل ممکن است شامل این موارد باشد: معاینات کلی و بینایی سنجی، آزمایشات عصب بینایی و فشار چشم، تشخیص آستیگماتیسم یا پیرچشمی و ….

کدخبر: 915188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟