نقش عضلات ناحیه کمر در بروز کمردرد

به گزارش رکنا، دلایل متعددی برای گرفتاری و دردناک شدن عضلات ناحیه ستون فقرات وجود دارند که یکی از آنها  کشیدگی هاست . گاهی هم گرفتگی عضلات و دردهای عضلانی می تواند ناشی از استرس، افسردگی و یا اظطراب باشد. دلیل بعدی وجود آسیب و التهاب در مفاصل ستون فقرات و یا دیگر اجزای ستون فقرات است که در این صورت عضلات  اطراف آن دچار گرفتگی و اسپاسم شده و دردهای ثانویه ای را ایجاد می کند. دردهای عضلانی ستون فقرات می تواند نشانه ای از وجود یک سندروم درد مزمن نظیر فیبرومیالژیا هم باشد، اینگونه بیماران معمولا آستانه درد پایینی دارند و علاوه بر دردهای منتشر عضلانی از کمردردهای مزمن همراه با علائمی نظیر بی خوابی یا افسردگی شکایت داشته و عضلات دوطرف کمر در لمس دردناک است.

درخصوص کشیدگی عضلات می توان گفت که عامل بیش از 70درصد از کمردرد های مکانیکی در انسان ناشی از کشیدگی های عضلانی است. به دلیل اینکه عضلات ناحیه کمر دو نقش محافظتی و حرکتی را برعهده دارند مستعد آسیب هستند و این آسیب ها به صورت کمردرد خود را نشان می دهد. ستون فقرات کمری محل تحمل وزن قسمت فوقانی بدن بوده و در حین انجام فعالیت های روزمره درگیر حرکات چرخشی و خم و راست شدن است لذا در فعالیت های نادرست نظیر بلند کردن یک وسیله سنگین و حرکات نامناسب و ناگهانی عضلات اطراف آن مستعد کشیدگی و در مواردی پارگی هستند. این آسیب ها اگرچه اکثرا خوش خیم و سیر محدودشونده ای دارند و طول مدت آن معمولا 10 تا 14 روز است در عین حال احتمال مزمن شدن هم در مواردی وجود دارد. مشخصه این نوع کمردردها افزایش آن با انجام حرکت و کاهش آن با استراحت است و کاهش محدوده حرکتی مفاصل و اسپاسم عضلات هم باعث می شود که فرد مبتلا مشکل در قدم زدن  و چرخیدن داشته و در جابه جا کردن خود با سختی مواجه شود و حتی به سختی یک ایستادن طبیعی را داشته باشد. 

درد کمر

 کسانی که عضلات ضعیفی دارند و یا به دلیل شغلی که دارند ساعت ها در وضعیت نشسته هستند و بدون آمادگی جسمانی اقدام به بلند کردن وسایل سنگین می کنند بیشتر در معرض کشیدگی های عضلانی هستند . عضلات ناحیه کمر هم مانند سایر عضلات نیاز به ورزش در جهت قدرت خود دارند و در صورت آسیب دیدگی انجام حرکات کششی درست باعث افزایش انعطاف پذیری، افزایش استقامت، افزایش گردش خون و نهایتا کاهش خطر آسیب دیدگی مجدد می شود. استفاده از کمربندهای طبی برای محافظت از ستون فقرات در حین انجام فعالیت و یادگیری تکنیک های صحیح انجام فعالیت های روزمره مثل روش های صحیح بلند کردن یا هل دادن وسایل از دیگر اقدامات پیشگیری کننده از آسیب های بعدی است.

پروفسور کامران آزما – متخصص طب فیزیکی و توانبخشی – استاد دانشگاه

کدخبر: 864988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟