آقایان بخوانند/ رژیم غذایی ایده آل برای بزرگی پروستات

به گزارش رکنا، غده پروستات توسط هورمون‌های قوی به نام هورمون‌های جنسی از جمله تستوسترون کنترل می‌شود. در غده پروستات، تستوسترون به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌شود. سطوح بالای DHT باعث بزرگ شدن سلول‌های پروستات می‌شود. با افزایش سن برخی از مردان غده پروستات بزرگ شده و وضعیتی با عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH ایجاد می‌شود.

برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها به دلیل تأثیر آنها بر تستوسترون و سایر هورمون‌ها بر سلامت پروستات اثر می‌گذارند. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی که عمدتاً از گوشت یا محصولات لبنی تشکیل شده باشد می‌تواند خطر بزرگ شدن پروستات و سرطان را افزایش دهد. این امر به ویژه در صورتی صادق است که فرد سبزیجات کافی را در رژیم غذایی خود وارد نکند.

تصور می‌شود رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم از پروستات محافظت می‌کند.

غذاهای خاصی که برای پروستات مفید هستند عبارتند از:

ماهی قزل آلا:

ماهی سالمون سرشار از چربی‌های سالم حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به پیشگیری و کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. سایر ماهی‌های آب سرد مانند ساردین و قزل آلا نیز سرشار از این نوع چربی‌ها هستند.

گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی مملو از لیکوپن است؛ یک آنتی اکسیدان قوی که برای سلول‌های غده پروستات مفید است. پختن گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی یا سوپ، به آزاد شدن لیکوپن کمک کرده و آن را به راحتی در دسترس بدن قرار می‌دهد.

توت‌ها:

توت فرنگی، زغال اخته، تمشک و شاه توت منابع عالی آنتی اکسیدان هستند که به حذف رادیکال‌های آزاد از بدن کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی واکنش‌هایی هستند که در بدن رخ می‌دهند و می‌توانند در طول زمان باعث آسیب و ایجاد بیماری شوند.

بروکلی:

کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی، از جمله بوک چوی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم حاوی ماده شیمیایی به نام سولفورافان هستند. این ماده سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و به سلامت پروستات کمک می‌کند.

آجیل:

آجیل سرشار از روی است که یک ماده معدنی کمیاب است. روی در غلظت‌های بالایی در پروستات یافت شده و به تعادل تستوسترون و DHT کمک می‌کند. علاوه بر آجیل، صدف‌ها و حبوبات نیز سرشار از روی هستند.

مرکبات:

پرتقال، لیمو، لیموترش و گریپ فروت همگی سرشار از ویتامین c هستند که به محافظت از غده پروستات کمک می‌کند.

پیاز و سیر:

یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به BPH نسبت به مردان بدون BPH کمتر سیر و پیاز مصرف می‌کنند. تحقیقات بیشتری برای تایید این نتایج مورد نیاز است، اما پیاز و سیر افزودنی‌های سالمی به اکثر رژیم‌ها هستند.

همچنین برخی از مطالعات از منابع معتبر روی درمان‌ با عصاره‌های گیاهی، مانند عصاره نوعی درخت خرما به نام نخل اره‌ای و ادویه‌هایی مثل زردچوبه نشان داده است که تأثیر مثبتی بر اندازه پروستات و جریان ادرار دارد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

کدخبر: 828757 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟