خوراکی های ممنوع در تابستان کدامند؟

خوراکی ها از تنوع زیادی برخوردارند. شما باید بدانید که در هر فصل چه خوراکی هایی را می توانید استفاده کنید. برخی از خوراکی ها در فصول گرم سال هرگز نباید مصرف شود. در ادامه این خوراکی های ممنوع در تابستان را بشناسید.

به گزارش رکنا، یکی از توصیه‌های تغذیه‌ای مهم در فصل تابستان این است که از مصرف غذاهایی که باعث افزایش شدید متابولیسم بدن می‌شوند، تا جایی که می‌توانید دوری کنید. خوراکی‌های افزایش‌دهنده متابولیسم بدن می‌توانند باعث گرم‌تر شدن بدن و دفع بیشتر آب بدن از طریق تعریق شوند. از طرف دیگر، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در فصل تابستان تا جایی که می‌توانید دور استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های ادرارآور را هم خط بکشید تا باعث دفع بیشتر آب از بدن و کم‌آبی بدن نشوید.

در ادامه این مطلب با خوراکی‌های ممنوعه برای فصل تابستان بیشتر آشنا خواهیم شد. البته منظور ما این نیست که این خوراکی‌ها را کاملا از رژیم غذایی کنار بگذارید بلکه بهتر است مصرف آنها را در روزهای گرم سال محدود کنید.

1. گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز به‌دلیل پروتئین و چربی فراوانی که وارد بدن می‌کند، می‌تواند باعث افزایش شدید دمای بدن شود. معمولا فرآیند هضم گوشت قرمز در بدن با افزایش دمای درونی بدن و دفع آب بیشتر همراه است. بنابراین زمانی که در روزهای گرم سال از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، هم با احتمال کم‌آبی بدن مواجه می‌شوید و هم با افزایش دمای عمومی بدن. به همین دلیل هم توصیه می‌شود که مصرف گوشت قرمز را در روزهای گرم سال محدود کنید و زمانی که می‌خواهید غذاهای حاوی گوشت قرمز بخورید، حتما یک ظرف پُر از سالاد سبزیجات که با آب‌لیموی تازه طعم‌دار شده است را هم استفاده کنید.

2. چای و قهوه

انواع چای و قهوه جزو دیگر خوراکی‌های ممنوعه برای روزهای گرم سال هستند. بعضی افراد گمان می‌کنند که مصرف چای یا قهوه سرد که با نام آیس تی یا آیس کافی شناخته می‌شوند، می‌تواند برای روزهای گرم سال مناسب باشد. اما کافئین موجود در چای یا قهوه باعث دفع ادرار بیشتر از بدن و افزایش احتمال کم‌آبی بدن خواهد شد. از این‌رو، توصیه می‌شود که در روزهای گرم سال به‌جای چای یا قهوه، از آب ساده یا آب ترکیب‌شده با میوه‌های تابستانی استفاده کنید. اگر علاقه فراوانی به نوشیدن چای یا قهوه دارید، بهتر است که انواع بدون کافئین آنها را در روزهای گرم سال به‌صورت محدود مصرف کنید.

3. نمک

مصرف نمک به‌شدت باعث دفع بیشتر آب از بدن و ابتلا به کم‌آبی می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که به‌منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن و برای بهبود عملکرد کلیه‌ها در روزهای گرم سال، تا جایی که می‌توانید از مصرف نمک خودداری کنید. شما می‌توانید در روزهای گرم سال از چاشنی‌های ترش یا سبزیجات معطر برای طعم‌ دادن به غذاها کمک بگیرید تا به این ترتیب نمک کمتری مصرف کرده باشید.

4. ادویه‌های تند

مصرف ادویه‌ها، خصوصا ادویه‌های تند، می‌تواند شدیدا باعث افزایش سوخت‌وساز و دمای بدن شود. به همین دلیل هم بهتر است که در روزهای گرم سال به‌جای ادویه‌های تند، از ادویه‌های ملایم مانند پودر پاپریکای شیرین، پودر سیر یا سبزیجات معطر و طعم‌دهنده مانند آویشن، رزماری، ریحان بنفش و شوید استفاده کنید.

5. غذاهای سرخ‌کردنی

متاسفانه یکی از تفریحات بیشتر افراد در روزهای گرم و طولانی سال، رفتن به رستوران و خوردن غذاهای فست‌فودی، چرب، سرخ‌کرده و انواع ساندویچ‌ها است. بهتر است بدانید که انواع فست‌فود و غذاهای سرخ‌کردنی در گروه عوامل ابتلای بدن به کم‌آبی قرار می‌گیرند. از طرف دیگر، با توجه به این‌که سیستم گوارشی در روزهای گرم سال کمی ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین هضم این غذاها برای بدن سخت‌تر خواهد شد و شما پس از خوردن آنها با مشکلات گوارشی فراوانی مواجه خواهید شد.

کدخبر: 700247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟