درمان تهوع حاصل از شیمی درمانی

یک متخصص کودکان و فوق تخصص سرطان خون کودکان در همدان گفت:خوراندن هر گونه مواد غذایی یک یا دو ساعت قبل و بعد از شیمی درمانی به بیماران تحت درمان خودداری شود.

به گزارش رکنا ، دکتر علی صباغ اظهار کرد: به مراقبین و مادران توصیه می شود یک الی دو ساعت قبل از شیمی درمانی و یکی دو ساعت بعد از شیمی درمانی از ارائه مواد غذایی به کودکان خودداری کنند تا شیمی درمانی راحتتر انجام شود همچنین تهوع و استفراغ کودک کنترل شود.

وی اضافه کرد: وعده های غذایی برای کودکانی که تازه شیمی درمانی شده اند، بهتر است تقسیم شود، به گونه ای که یک پرس پلو به کودک در چندین وعده تقسیم شود تا تهوع کودک کمتر شود.

دکتر صباغ به عدم استفاده از غذاهای سرخ کردنی برای کودکانی که تحت درمان شیمی درمانی هستند، تاکید کرد و گفت: مادران و مراقبین باید سعی کنند از غذاهای شیرین و چرب به کودکان خودداری کنند تا کمتر دچار تهوع و استفراغ شوند.

این فوق تخصص سرطان کودکان یادآور شد: مادران بهتر است برای کنترل تهوع کودکانی که تحت شیمی درمانی هستند، از ادویه استفاده نکنند و در صورت استفاده بسیار ناچیز مصرف کنند تا کودک دچار تهوع و استفراغ نشود.

نفاخ بودن برخی مواد غذایی

وی به نفاخ بودن برخی مواد غذایی از جمله نخود و لوبیا اشاره و اضافه کرد: این غذاها برای کودکان به طور طبیعی نفخ داشته و در صورت استفاده ممکن است برای کودکان تهوع ایجاد کند، بنابراین توصیه می شود کودکانی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار گرفته اند از مصرف این نوع مواد غذایی خودداری کنند.

دکتر صباغ به اهمیت خنک بودن مواد غذایی هنگام مصرف اشاره کرد و گفت: در صورتیکه مواد غذایی خنکتر باشد بوی غذا کمتر شده و اثرات بوی آن کمتر می شود، به این ترتیب تهوع و استفراغ کودکان کنترل می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی کودکان که در خانه بستری هستند، بهتر است مادران و مراقبین آنها هنگام طبخ غذا سیستم تهویه از جمله هود و پنجره های آشپزخانه را باز کنند تا بوی ناشی از طبخ غذا از بین برود تا بیمار دچار تهوع نشود.

اهمیت شست و شوی میوه ها

این فوق تخصص به اهمیت شست و شوی میوه ها اشاره کرد و گفت: بهتر است میوه ها به بهترین شکل ضدعفونی شوند و در اختیار بیماران قرار داده شود چرا که سیستم ایمنی این بیماران نسبت به افراد سالم کمتر بوده و ممکن است باکتری های موجود در میوه برای این بیماران دردسرساز شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شست وشوی سبزیجات بسیار سخت بوده و ممکن است بر خلاف شست و شوهای فراوان به طور کامل ضد عفونی نشود، توصیه می شود این کودکان که تحت شیمی درمانی هستند از مصرف سبزیجات خودداری کنند چرا که هیچ نوع گارانتی و ضمانتی برای اطمینان از تمیز شدن سبزی ها وجود ندارد. مگر در صورتیکه از شست و شوی سبزی مورد نظر اطمینان داشته باشیم.

مصرف میوه ها در کودکان تحت شیمی درمانی

وی مصرف میوه ها با طعم ملایم را برای کودکانی که تحت شیمی درمانی هستند، مفید برشمرد و گفت: میوه هایی مانند خیار، گوجه فرنگی، سیب و موز جزو میوه های با طعم ملایم محسوب می شود که در صورت مصرف تهوع آور نیستند.

دکتر صباغ با بیان اینکه پروسه شیمی درمانی و برخی داروهای درمانی در این دوره یبوست آور است، تصریح کرد: برخی میوه ها از جمله سیب و موز یبوست آور است، بنابراین توصیه می شود این افراد از مصرف میوه های یبوست آور خودداری کنند چرا که ممکن است این میوه ها یبوست بیمار را تشدید کنند.

وی به عدم مصرف آبمیوه ، چای و سایر مایعات با معده خالی برای این دسته از بیماران تاکید کرد و گفت: مصرف آبمیوه، چای و سایر مایعات با معده خالی تهوع آور است بنابراین باید مادران سعی کنند تمامی گزینه هایی که ممکن است کودک را اذیت کند، حذف کنند.

وی در ادامه گفت: مصرف مایعات با شکم پر برای این دسته افراد بهتر است چرا که در این صورت کمتر دچار تهوع می شوند؛ همچنین باید در نظر داشته باشیم مصرف مایعات با شکم پر در حدی باشد که تشنگی فرد رفع شود و حجم آب مصرفی کم باشد.

استفاده از مایعات موجب تهوع می شود

این فوق تخصص سرطان کودکان تاکید کرد: استفاده از مایعات با حجم زیاد موجب ایجاد تلاطم در معده می شود و تهوع آور است.

دکتر صباغ مصرف برخی آبنبات ها و آدامسها با طعم نعنا را برای کودکانی که بزرگتر هستند، توصیه کرد و گفت: این روش می تواند تهوع کودکان بعد از شیمی درمانی را کنترل کند.

وی استفاده از زنجبیل در داخل مواد غذایی در حد کم را مناسب خواند و گفت: زنجبیل ضد تهوع بوده و مادران بهتر است در مواد غذایی به مقدار بسیار کم از زنجبیل استفاده کنند.

وی خوابیدن بلافاصله بعد از مصرف مواد غذایی برای بیماران تحت شیمی درمانی را بسیار اشتباه دانست و گفت: افرادی که شیمی درمانی می شوند، بهتر است بعد از هر وعده غذایی به معده خود فرصت دهند و از خوابیدن بلافاصله بعد از مصرف غذا خودداری کنند در غیر این صورت دچار تهوع می شوند.

دکتر صباغ خاطرنشان کرد: در صورتیکه کودکی تحت شیمی درمانی باشد، بهتر است والدین بعد از مصرف مواد غذایی به کودک ، وی را با بازی و روش های مختلف سرگرم کنند و دو ساعت بعد از صرف غذا کودک را بخوابانند.

وی ورزش کردن و نفس عمیق کشیدن را برای بیماران تحت شیمی درمانی مفید خواند و گفت: انجام این امور می تواند برای کاهش تهوع و استفراغ کمک کننده باشد.

وی گفت: در صورتیکه فرد بیمار دچار استفراغ شد، بهتر است از مایع خنک داخل یخچال به صورت جرعه جرعه به بیمار خورانده شود تا آلودگی های ایجاد شده در مری و سیستم گوارشی بر اثر استفراغ شسته شود، همچنین با این روش به مایعات از دست رفته بدن نیز کمک می شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 676337 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟