باورهای اشتباه درباره سرماخوردگی

سرماخوردگی بیماری است که فرد تنها کاری که می تواند هنگام مواجهه با آن انجام دهد، استراحت و انتظار برای به پایان رسیدن دوره بیماری است.

به گزارش رکنا ، بیماری سرماخوردگی سالانه بیشترین بار اقتصادی را بر کشورها تحمیل می کند. این بیماری معمولا با علائمی مانند خارش و سوزش گلو شروع می شود و به تدریج با عطسه های مکرر، آبریزش بینی، در گلو، سرفه و خلط سینه و... توام می شود. این علائم در اغلب مواقع بعد از ۳ تا ۵ روز به طور خود به خود فروکش می کنند. تقریبا همه مردم با این علائم آشنایی دارند ولی برای مقابله با آن به راه هایی دست می زنند که اصلا علمی نیستند و گاه هم پرهزینه اند:

نوشیدن شیر در هنگام سرماخوردگی مضر است

برخی معتقدند که نوشیدن محصولات لبنی مانند شیر در هنگام سرماخوردگی باعث بدتر شدن بیماری و تولید مایع مخاطی بیشتری می شود. هیچ گونه شواهد علمی مبنی بر این ادعا وجود ندارد. شما می توانید هر چقدر که مایلید شیر بنوشید چون هیچ تاثیری روی بیماری شما نخواهد داشت.

در زمان تب نباید غذا خورد

می گویند فردی که سرما خورده است در زمان تب نباید غذا بخورد اما این حرف کاملا اشتباه است. خوردن غذا هیچ تاثیر منفی ای بر روی بدن ندارد؛ خصوصا زمانی که بیمار هستید. در واقع عکس این مساله درست است. خوردن غذا باعث می شود بدن سوخت کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشد پس وقتی بیمار می شوید غذای سالم و به اندازه ی کافی بخورید. برای مثال سوپ مرغ شروع خوبی خواهد بود.

سرماخوردگی به خاطر مواجهه با هوای سرد است

درست است که سرماخوردگی در طول فصول سرد بیشتر شما را گرفتار می کند اما شواهد بسیار کمی وجود دارد مبنی بر این که آب و هوای سرد عامل ابتلا به این بیماری هستند. در حالی که ویروس های سرماخوردگی در همه فصول وجود دارند ولی در فصل سرد سال بیشتر تکثیر پیدا می کنند و چون به دلیل سردبودن هوا در و پنجره ها بسته است و جریان هوایی هم وجود ندارد قابلیت انتقال ویروس به بدن افراد بالاست.

بخور درمان سرماخوردگی است

بیماران دچار سرماخوردگی از بخور استفاده می کنند ولی بخور سرماخوردگی را درمان نمی کند، فقط راهکار خوبی برای تهویه مجرای بینی خشک و آلوده به ویروس است. بیماران باید از بخور گرم استفاده کنند. همچنین در زمستان آب و هوا خشک است و استفاده از بخور در محیط بسته باعث مرطوب شدن محیط می شود.

آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی کمک کننده هستند

واقعیت این است که هیچ درمانی برای از بین بردن سریع سرماخوردگی وجود ندارد. حتی آنتی بیوتیک ها نیز قرار نیست در این رابطه معجزه کنند. در واقع منشا سرماخوردگی ویروس است پس نمی تواند توسط آنتی بیوتیک ها درمان شود. مصرف بی مورد آنتی بیوتیک باعث مقاوم شدن بدن به آن می شود. پس از مصرف آنتی بیوتیک بدون دستور پزشک جدا خودداری کنید.

ویتامین سی درمان سرماخوردگی است

برای نسل ها این باور وجود داشت که ویتامین سی درمان کننده سرماخوردگی است. این در حالی است که ویتامین سی به هیچ وجه از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمی کند و تنها با تقویت سیستم ایمنی بدن، می تواند طول دوره سرماخوردگی را کوتاه کند. از میوه های خانواده مرکبات در هنگام سرماخوردگی لذت ببرید ولی منتظر معجزه هم نباشید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664181 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟